طلاسازان استقبال می‌کنند اگر...

ساخت شهرک اختصاصی طلا در اصفهان، ازجمله برنامه‌هایی است که طی چند سال گذشته مقدماتش به اجرا درآمده اما اجرای آن با تاخیر زیادی روبه‌رو شده است؛ به‌تازگی نیز شنیده می‌شود که در صورت حمایت دستگاه‌های مسئول، ساخت شهرک طلاوجواهر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان سهم قابل توجهی در تولید طلای کشور دارد، به همین دلیل در نقاط مختلف شهر، کارگاه‌های طلاسازی مشغول به فعالیت هستند. این فعالان در حرفه خود از مواد اسیدی استفاده می‌کنند که می‌تواند عواقب زیست‌محیطی به‌همراه داشته باشد و موجب آلوده‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی شود.

به‌این‌ترتیب با توجه به آلایندگی و تناسب‌نداشتن نوع فعالیت چنین کارگاه‌هایی با مرکزیت شهر و مکان‌های پرتردد و به‌دلیل نگرانی مردم به‌خصوص ساکنان مجاور این مراکز، سال‌ها قبل طراحی شهرکی برای دورکردن کارگاه‌های طلاسازی از محل زندگی مردم و سامان‌بخشیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی شد که بنا به دلایلی بلاتکلیف مانده است.

در این خصوص چندی پیش محسن طلایی‌مینایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان در نشست خبری خود درباره شهرک طلا اصفهان، اظهار می‌کند: با وجود آنکه ساخت این شهرک در سال ۹۱ مصوب شد، همچنان این شهرک تأسیس نشده است. البته مدیریت فعلی استان اهتمام ویژه‌ای برای ساخت آن دارد.

وی اضافه می‌کند: اکنون زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در نزدیکی فرودگاه اصفهان برای این شهرک تعیین شده که بسیار کم است. تأسیس این شهرک، ارزآوری، اشتغال و ارزش افزوده صنعت طلا در اصفهان کشور را افزایش می‌دهد.

تخصیص زمین شهرک طلا تصویب شده است

علی موزرانی، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در ارتباط با ساخت شهرک طلای اصفهان و موانع تأسیس آن به ایمنا، اظهار می‌کند: زمین شهرک طلا در جاده فرودگاه اصفهان واقع در شهرک صنعتی جی اختصاص یافته اما هنوز به دلایلی واگذار نشده است.

وی تصریح می‌کند: طبق جلسات برگزار شده با استاندار اصفهان و مسئولان مربوطه، تخصیص این زمین تصویب شده است و با رفع موانع دولتی و طی شدن مراحل واگذاری آن، سریعاً فراخوان برای ساخت آن داده می‌شود.

نایب‌رئیس اتحادیه طلاوجواهر اصفهان اضافه می‌کند: زمین در اختیار اتحادیه طلاوجواهر استان و شرکت تعاونی شهرک قرار می‌گیرد، در این حال مقدمات کار از سوی ما انجام گرفته و سایر مراحل، اداری و دولتی است.

موزرانی در پاسخ به این پرسش که کدام فعالان مجبور به انتقال در این شهرک خواهند بود، می‌گوید: همه تولیدکنندگان صنف طلاوجواهر مجبور به جابه‌جایی خواهند شد، البته فروشندگان هم به دلخواه امکان گرفتن دفاتری را در شهرک خواهند داشت.

وی ادامه می‌دهد: موضوع قابل توجه آن است که اساس ساخت این شهرک بر ساماندهی فعالان پراکنده‌ای بوده که لازم است از گوشه و کنار شهر بروند و در محلی مشخص متمرکز شوند که برای دستیابی به این هدف، باید امکانات زیادی فراهم شود.

شهرک طلا از مزایا تا مشکلات

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر اصفهان، ۱۸۰۰ کارگاه کددار رسمی طلا و جواهر در استان اصفهان، فعالیت می‌کنند که توقف صادرات، تعداد این کارگاه‌ها را به ۸۰۰ رساند. از دیدگاه کارشناسان محیط زیست با انتقال این کارگاه‌ها به شهرک طلا، علاوه بر آنکه فعالیت‌های این صنف به‌صورت صنعتی خواهد بود، برای پساب‌های این کارگاه‌ها با احداث تصفیه‌خانه صنعتی چاره‌ای اساسی اندیشیده می‌شود.

هرچند بنا به گفته طلایی‌مینایی، هیچ‌یک از کارگاه‌های تولید طلای اصفهان آلاینده نیست، حتی آب خروجی از این کارگاه‌ها در حدی که قابل خوردن باشد، تصفیه می‌شود اما کارشناسان محیط زیست معتقدند که کارگاه‌ها به دلیل آلایندگی و نوع فعالیتشان، در زمره مشاغل مزاحم محسوب می‌شوند و باید به خارج از شهر منتقل شوند.

یکی از دلایلی که منطقه شرق برای احداث شهرک طلا انتخاب شد، نزدیکی به شهر به منظور تأمین امنیت، سهولت دسترسی و فاصله کم با بازار فروش این فعالان است، این مهم موجب شده تا فعالان این صنعت پیگیر احداث هرچه سریع‌تر این شهرک باشند اما از طرفی هم تأمین امنیت آن‌ها در طول مسیر رفت‌وبرگشت از موارد قابل‌توجه است که بسیار مطرح می‌شود، همچنین بسیاری از شاغلان کارگاه‌های تولیدی این شهر توانایی مالی کافی را برای خرید واحدهای صنعتی و دستگاه‌های پیشرفته ندارند، با این اوصاف چنین موضوعی جدای از منافع فراوانش، به دغدغه‌ای برای این فعالان تبدیل‌شده است.

در صورت ساخت شهرک، توجه به این موضوع ضروری است که بسیاری از شاغلان کارگاه‌های تولیدی این شهر توانایی مالی کافی برای خرید واحدهای صنعتی را ندارند چون اغلب در کارگاه‌های اجاره‌ای مشغول به فعالیت‌اند و برای انتقال آن‌ها باید از راهکارهایی صحیح و معقول استفاده کرد؛ به‌علاوه تأمین امنیت و ترغیب تولیدکنندگان برای استقرار در این شهرک نیز از مواردی است که اگر مسئولان امر به آن توجهی نداشته باشند، فعالان این حرفه برای جابه‌جایی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

در این خصوص علی‌محمد محمدی، فعال صنعت طلاوجواهر اصفهان با بیان اینکه بیش از نیمی از کارگاه‌های طلاسازی اصفهان سنتی هستند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اغلب فعالان در کارگاه‌های اجاره‌ای هستند و به دلیل گرانی تجهیزات، مجبور به استفاده از ماشین‌آلات سنتی و قدیمی‌اند که در صورت تأسیس و امکان فعالیت در شهرک طلا، باید تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار داده شود تا بتوانند این کارگاه‌ها را خریداری کنند، همچنین برای انتقال نیز نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته‌ای چون دستگاه استاندارد تصفیه هستند که فعالان، شاید توان خرید آن را نداشته باشند و لازم است برای خرید چنین تجهیزاتی هم حمایت شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: در صورت رفع موانع ساخت شهرک طلا و جلب رضایت فعالان برای انتقال، مزایا و منافع فراوانی را پس از مدت‌زمانی شاهد خواهیم بود.

این فعال اضافه می‌کند: همان‌طورکه شهرک تخصصی طلاوجواهر در کشورهایی مانند ترکیه عاملی برای جذب گردشگر و مهم‌تر از آن موجب رونق و رشد صادرات طلای این کشور شده، واضح است ما نیز با تأسیس و فراهم‌سازی زیرساخت‌های انتقال فعالان به این شهرک، می‌توانیم در انتظار نتایج بسیار مثبتی برای این صنعت باشیم، البته اگر محدودیت‌ها و موانع اشاره شده برای فعالان برطرف و امکان حضور آن‌ها در این شهرک فراهم شود.

گزارش از نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 642928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.