۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
«EQ» در جامعه مغفول مانده است

«جامعه کنونی ایران بیشتر به مبحث IQ اهمیت می‌دهد و به‌دنبال افزایش این نوع از هوش است و معمولاً به EQ که مدیریت هوش هیجانی است، اهمیت نمی‌دهد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر شخص در طول زندگی مهارت‌هایی را کسب می‌کند که معمولاً بیشتر این توانایی‌ها جزو مهارت‌های سخت به‌شمار می‌رود، اما فراتر از توانایی‌هایی که هر فرد در جامعه، دانشگاه یا مراکز علمی یاد می‌گیرد، مهارت‌هایی وجود دارد که در موفقیت افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این توانایی‌ها تحت عنوان «مهارت نرم» شناخته می‌شود.

مهارت نرم شامل مباحث مختلفی است که توانایی کنترل و مدیریت هوش هیجانی، یکی از مهم‌ترین این مباحث است. از دیدگاه روان‌شناسان و کارشناسان مختلف در موفقیت مهارت‌های نرم نقش کلیدی ایفا می‌کند و در کنار آن هوش هیجانی نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

نقش مهارت‌های نرم در موفقیت

ساسان صفریان، پژوهشگر حوزه مهارت‌های نرم در رابطه با تعریف این نوع از مهارت‌ها و اهمیت آن‌ها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به طور کلی مهارت‌های نرم از مباحث بسیار زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم آن را تشریح کنیم با مسائل بسیاری مواجه می‌شویم.

وی می‌افزاید: متأسفانه درحال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد مطالبی که در سایت‌های آموزشی مختلف مشاهده می‌شود، صرفاً به مهارت‌های سخت اشاره دارد و خیلی به مهارت‌های نرم اهمیت داده نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه مهارت‌های نرم ادامه می‌دهد: البته آموزش و یادگیری مهارت‌های سخت، مفید است، اما حتی اگر شخصی در حوزه مهارت‌های سخت بتواند به جایگاه مطلوبی دست یابد، بدون مهارت‌های نرم موفق نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: درواقع اگر در زندگی تنها به مهارت‌های سخت اهمیت دهیم، موفق نمی‌شویم، زیرا بدون مهارت‌های نرم راه و روش استفاده از توانایی‌های سخت و نحوه ارتباط‌گیری را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم به درستی از توانایی‌های خود استفاده کنیم.

صفریان با اشاره به نقش مهارت‌های نرم در میزان موفقیت می‌گوید: معمولاً در جامعه با مواردی مواجه می‌شویم که دو مدرس در یک مبحث تخصصی مشابه عملکرد متفاوتی در ارائه مطلب دارند.

وی می‌افزاید: برخی از مدرسان به نوعی مطالب خود را ارائه می‌دهند که دانشجو یا دانش‌آموز جذب مطالب می‌شود، این مسئله کاملاً به مهارت‌های نرم ارتباط دارد. شخصی که از مهارت‌های نرم مطلوبی برخوردار است، می‌تواند علم خود را به بهترین شکل ممکن انتقال دهد.

این پژوهشگر حوزه مهارت‌های نرم تاکید می‌کند: معمولاً این نوع از افراد، نسبت به نحوه رفتار درست و استفاده صحیح از مهارت‌های خود درک کاملی دارند و می‌توانند به شکلی مطالب خود را ارائه دهند که شنونده مبحث مورد نظر را درک کند.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: شرکت در سخنرانی‌هایی که مهارت‌های نرم به خوبی در آن رعایت می‌شود، بسیار لذت بخش است زیرا سخنران با تمام احساس‌های خود می‌تواند مطالب مورد نظر را تشریح کند، اگر قصد داریم تبدیل به چنین شخصی شویم باید به مهارت‌های نرم توجه داشته‌باشیم.

مهارت نرم از دیدگاه استانداردهای جهان

صفریان در رابطه با انواع مهارت نرم می‌گوید: مهارت‌های نرم در کتاب‌ها و براساس استانداردهای مختلف، تعریف‌های متعدد و متفاوتی دارد، اما عموماً تمام این تعاریف و استانداردها در برخی از مطالب اشتراک دارند.

وی می‌افزاید: درواقع براساس استانداردها و کتاب‌های مختلف، مهارت‌های نرم شامل مباحث متعددی ازجمله هوش هیجانی، اصول و فنون مذاکره، شبکه‌سازی، تفکر خارج از چهارچوب، توانایی حل مسئله، ارتباط اثربخش، کار تحت فشار یا تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط است.

این پژوهشگر حوزه مهارت‌های نرم ادامه داد: این مطالب تنها بخشی از مباحث مربوط به مهارت‌های نرم است؛ درواقع مهارت‌های نرم شامل ۲۰ الی ۳۰ مبحث مختلف است که اگر شخصی نسبت به آن‌ها آگاهی کاملی داشته‌باشد، می‌تواند به موفقیت دست‌یابد.

EQ؛ هوشی که در جامعه مغفول مانده است

حمید خسرویان، یک مشاور کنکور در رابطه با نقش مهارت‌های ذهنی و توانایی کنترل هوش هیجانی در موفقیت جامعه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مباحثی که همواره در جلسات مشاوره مورد توجه قرار دارد، هوش IQ و EQ است.

وی می‌افزاید: متأسفانه جامعه کنونی ایران بیشتر به مبحث IQ اهمیت می‌دهد و به دنبال افزایش این نوع از هوش است که در این راستا تلاش دارد معدل بهتری در مقاطع تحصیلی خود کسب کند، در کنکور قبول شود و در نهایت در رشته مطلوبی مانند پزشکی ادامه تحصیل دهد.

این مشاور کنکور ادامه می‌دهد: جامعه کنونی در این مسیر قدم می‌گذارد و معمولاً به EQ که به مدیریت هوش هیجانی اشاره دارد، اهمیتی نمی‌دهد؛ این نوع از هوش در ایران مغفول مانده در صورتی که دنیا به EQ نگاه ویژه‌ای دارد.

اهمیت EQ چیست؟

وی تاکید می‌کند: بسیاری از کشورهای متمدن و پیشرفته امروزی، همواره روی مهارت‌های زندگی تاکید دارند و تلاش می‌کنند مهارت‌های یازده‌گانه را به دانش‌آموزان خود آموزش دهند.

خسرویان در رابطه با مهارت‌های یازده‌گانه می‌گوید: بخشی از مهارت‌هایی که در دنیای کنونی مورد توجه بشر قرار گرفته شامل مدیریت خشم، مهارت همدلی، مدیریت استرس و خودآگاهی است که متأسفانه در ایران به این مهارت‌ها توجهی نمی‌شود.

وی می‌افزاید: در دنیای کنونی خیلی اهمیت دارد که پیش از تربیت مهندس یا دکتر تلاش کنیم انسان کاملی تحویل جامعه دهیم. متأسفانه در جامعه کنونی دانش‌آموز توانایی ارتباط صحیح با معلم و والدین خود ندارد و این مسئله به موجب کاهش توانایی EQ است.

خسرویان با تاکید بر اهمیت EQ می‌گوید: EQ مبحثی است که همیشه باید به آن توجه داشت و دانش‌آموزان نیز در این راستا باید مهارت‌های خودشناسی خود را تقویت کنند تا بتوانند روح و روان خویش را بهبود بخشند.

وی می‌افزاید: اگر شخصی نتواند روح و روان خود را مدیریت کند، نمی‌تواند به موفقیت مطلوبی دست‌یابد. هر شخصی باید در حوزه خودشناسی نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد تا بتواند با کاهش نقاط ضعف، نقاط قوت خود را تقویت کند. با توجه به این مباحث، می‌توان به فردی مفید برای جامعه تبدیل شد.

این مشاور کنکور تصریح کرد: همواره به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود که برای تقویت EQ تلاش کنند که تبدیل به شخصی خودکنترل، خودآگاه، خودرهبر و خودتنظیم شوند؛ درواقع هر فردی باید بتواند هیجان‌های خود را کنترل کند تا روح و ذهن وی برای کاشت مطالب مختلف مساعد و هموار باشد.

وی در رابطه با نقش آموزش و پرورش در حوزه هوش هیجانی می‌گوید: متأسفانه مدارس ایران خیلی در حوزه هوش هیجانی فعالیت نمی‌کنند و این مباحث خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

خسرویان می‌افزاید: یکی از کتاب‌هایی که جزو دروس پیش از ورود به دانشگاه محسوب می‌شود، تفکر و سواد رسانه‌ای است؛ این کتاب از مطالب بسیار مفیدی برخوردار است، اما دانش‌آموزان به آن توجهی نمی‌کنند و مدرسان نیز توانایی تدریس صحیح مطالب کتاب را ندارند.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: امیدواریم زمانی فرا برسد که ایران نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته ازجمله مالزی و ژاپن بتواند مهارت‌های اساسی زندگی را در بین جامعه گسترش دهد تا مردم به زندگی بهتری دست‌یابند.

کد خبر 642891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.