رویکرد «هر شهروند یک پارک» در شهر کلمبیایی

بارانکیلا در کلمبیا به واسطه گسترش فضاهای سبز در سراسر شهر توانسته است جایزه «موسسه منابع جهان» را از آن خود کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بیش از ۹۳ درصد از ساکنان بارانکیلا تنها با هشت دقیقه پیاده‌روی از محل سکونت خود به یک فضای سبز دسترسی دارند که این قابلیت، شهر را در لیست پایدارترین نقاط دنیا قرار داده است. پروژه سبزسازی گسترده بارانکیلا که در سال‌های بین ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تکمیل شد تاکنون به‌عنوان یکی از پروژه‌های سبز برتر جهان به‌ثبت رسیده و توانسته است برنده جایزه مؤسسه منابع جهان به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار شود.

دسترسی برابر به فضاهای سبز

مدیران باراکیلا به منظور توسعه فضاهای سبز در سراسر شهر، رویکرد «هر شهروند یک پارک» را آغاز کردند که به دنبال آن، دسترسی ۹۳ درصد از مردم شهر به فضاهای سبز تنها در هشت دقیقه‌ای محل سکونت خود امکان‌پذیر شد. این رویکرد، پیش از این نیز در ۱۵۵ شهر از ۶۵ کشور دنیا پیاده شده بود و گسترش چشمگیر فضاهای سبز را برای آن‌ها به ارمغان آورده بود.

رویکرد «هر شهروند یک پارک» در شهر کلمبیایی

طرح هر شهروند یک پارک، اگرچه در ابتدا در بارانکیلا به عنوان یک رویکرد برای توسعه فضاهای سبز آغاز شد، با این حال چشم‌انداز کلی شهر را تغییر داده است و به بهبود رفاه تمام شهروندان منجر شده است که این امر به سهم خود برابری شهری را به دنبال داشته است. علاوه بر این توسعه پایداری شهری، افزایش کارآفرینی شهر، بهبود سلامت مردم و رونق اقتصادی از دیگر مزایای طرح گسترش فضاهای سبز بارانکیلا بوده است که آن را به الگویی برای سبزسازی سایر شهرهای جهان تبدیل کرده است.

جنبش هر شهروند یک پارک در این کلان‌شهر کلمبیایی از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و توسعه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای سبز را به دنبال داشت. جالب است بدانید که در پی این اقدامات، ارتکاب جرم‌های مختلف مانند سرقت تا ۱۰۰ متری هر فضای سبز به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است، ضمن این‌که اقتصاد شهری در همین مسافت رونق چشمگیری را تجربه کرده است.

پارک‌های سبز بارانکیلا طی دوران شیوع کرونا، مراکزی برای انجام آزمایش‌های کووید -۱۹ را در بر می‌گرفت، ضمن این‌که غرفه‌های فروش مواد غذایی سالم در آن‌ها فعالیت می‌کرد و از همه مهم‌تر این‌که مردم در این فضاها با رعایت فاصله اجتماعی به ورزش می‌پرداختند.

رویکرد «هر شهروند یک پارک» در شهر کلمبیایی

کد خبر 642808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.