پشت پرده برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ

یک کارشناس روابط بین‌الملل گسترش ناتو به شرق را تهدیدی برای روسیه دانست و گفت: انتظار می‌رفت که با دعوت از منتقدان و مخالفان جدی در نظام بین‌الملل، ‌کنفرانس مونیخ به شکل جامع‌الشرایط برگزار شود و بتواند موضوعاتی مانند اوکراین را به شکل چندوجهی بررسی کند.

علیرضا محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره برگزاری کنفرانس مونیخ اظهار کرد: مونیخ در اروپای غربی قرار گرفته است و هدایت‌کننده دستور جلسات، روند و بحث‌های مطرح شده در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا است، به همین دلیل یکی از ایراداتی که در طول چند سال گذشته به این کنفرانس گرفته شده، این است که به شکل یک نشست سیاسی مبتنی بر منافع غرب برگزار می‌شود.

وی ادعای اولیه برگزارکنندگان این کنفرانس را بیان دیدگاه‌های مختلف افراد و کشورهای گوناگون دنیا دانست و افزود: امسال نیز نشان داده شد که کنفرانس مونیخ بیشتر از آن که فرصتی برای حضور دیدگاه‌های مختلف باشد، با رویکرد محورگرایانه برگزارکنندگان آن تنها به یک گردهمایی برای تأمین منافع کشورهای غربی تبدیل شده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به واکنش مخالفان و معترضان به این شیوه برگزاری کنفرانس امنیتی امسال خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت که کنفرانس امنیتی مونیخ در چارچوب منافع غربی‌ها قرار گرفته است و از سوی دیگر دعوت نشدن مخالفان و منتقدان جدی عملکرد کشورهای اروپای غربی زمینه‌ای بود که تنش‌ها و مسائل این کنفرانس به چشم بیاید.

وی درباره بررسی موضوع اوکراین در این کنفرانس امنیتی گفت: اوکراین یک موضوع چندوجهی است که هم روسیه در ارتباط با آن قرار دارد و هم کشورهای اروپای غربی و ایالات متحده در ناتو محوریت و مرکزیت این پیمان را بر عهده گرفتند و آن را ادامه می‌دهند، بنابراین باید منافع روسیه نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وی گسترش ناتو به شرق را تهدیدی برای روسیه معرفی کرد و افزود: همه این شواهد نشان می‌دهد کشور اوکراین موضوعی نیست که مستقل در نظر گرفته شود یا اروپایی‌ها بخواهند در این سرزمین و حوزه تنها به دنبال تأمین منافع خود باشند و اوکراینی‌ها نیز بر اساس منافع غربی‌ها عمل کنند زیرا این اقدامات، تعارضات جدی در روسیه ایجاد خواهد کرد و برنامه‌های پیشگیرانه روسیه نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

محرابی با اشاره به لزوم دعوت از روس‌ها برای شرکت در این کنفرانس گفت: پرداختن به موضوعی که طرف دعوایی به نام روسیه در آن حضور ندارد، خنده‌دار است زیرا انتظار می‌رفت که با دعوت از منتقدان و مخالفان جدی در نظام بین‌الملل، کنفرانس جامع‌الشرایطی تعریف شود تا موضوعاتی مانند اوکراین به شکل چندوجهی مطرح شود.

کد خبر 642764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.