ماجرای پل‌های عابرپیاده کرج چیست؟

در بسیاری از خیابان‌ها برای افزایش سطح ایمنی عابران هنگام عبور از عرض خیابان و پیشگیری از اختلاط حرکت وسایل نقلیه و پیاده، پل‌های هوایی عابرپیاده نصب شده است اما بسیاری از شهروندان بدون توجه به این تجهیزات شهری از عرض خیابان عبور می‌کنند که در بعضی موارد بلای جان آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحریم‌ها که قرار بود فرصتی برای رشد و توسعه کشور و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و استقلال باشد، بهانه‌ای برای برخی مسئولان شده است که بایدها و نبایدهای عملکردی خود را ملزم به رفع یا دور زدن آن بخواندند؛ یکی از امکانات شهری که تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته، پل‌های هوایی عابرپیاده است که نصب یا تعمیر نشد.

در شرایطی که بسیاری از تقاطع‌ها یا بزرگراه‌های استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج نیاز به پل عابرپیاده دارد، اقدامی ملموس و قابل توجه از سوی مدیریت شهری صورت نگرفته و این در حالی است که بودجه کافی را در اختیار داشت و می‌توانست شرایط را بهبود ببخشد.

هرچند در حال حاضر آماری از فوتی‌هایی که به واسطه نبود پل عابر از خیابان یا بزرگراه‌های البرز جان خود را از دست داده‌اند در دست نیست اما سالانه اگر یک نفر هم به این علت جان خود را از دست بدهد و خانواده‌ای داغدار شود، از نظر قانونی، شرعی، عرفی و انسانی قابل قبول نیست و مسئولان امر باید در برابر وظیفه خود پاسخگو باشند.

این پایان ماجرا نیست؛ نبود پل‌های عابرپیاده یک درد و بودن آن در حالی که نیاز به تعمیر دارد و دردسرساز می‌شود، یک درد دیگر برای شهروندان کرجی قلمداد می‌شود، به‌عنوان مثال در روزهای گذشته دو کودک به علت خرابی پله برقی انگشتان پای خود را از دست دادند و وقوع این حادثه اسفناک نه‌تنها هیچ بازخوردی از سوی مجموعه مدیریت شهری نداشت، بلکه اقدام عاجل جهت بهبود وضعیت نیز صورت نگرفت.

در اتفاقی دیگر فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که باز هم پای یک کودک در حفره ایجاد شده در یکی از پله برقی‌های شهر گیر کرده بود و با اقدام بجای خبرنگاری که به صورت اتفاقی در حالت ضبط مصاحبه است، از بروز اتفاقی ناگوار جلوگیری شد اما تنها واکنش مسئولان استانی و مدیریت شهری نسبت به این ماجرا، از سوی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز بود که از شهرداری کرج درخواست کرد، هرچه سریع‌تر نسبت به بررسی حادثه رخ داده روی پله برقی چهارراه طالقانی برای دو کودک خردسال اقدام کند.

احمد افضلی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به گزارش‌های مردمی حادثه پله برقی چهارراه طالقانی کرج برای دو کودک خردسال، ضمن همدردی با خانواده‌های این دو کودک، گفته بود: دستورات لازم به شهرداری کرج برای بررسی موضوع داده شده است، البته که از این دستور فوری و عاجل تا امروز بیش از ۱۰ روز می‌گذرد و همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

پل‌های عابرپیاده مکانیزه خراب باید تعمیر شود

مریم قهرمانی‌صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج می‌گوید: بسیاری از محلات کرج به‌ویژه حسن‌آباد نیازمند پل عابرپیاده است که سال‌ها درباره آن صحبت شده است اما اقدام اساسی انجام نمی‌شود، در حالی که شرایط تردد عابران پیاده در سه‌راه حسن‌آباد کشته نیز داده است!

وی با تاکید بر اینکه پل‌های عابرپیاده مکانیزه خراب شهر باید از سوی شهرداری تعمیر شود، می‌افزاید: مسائل موجود را باید ریشه‌یابی و به صورت جزئی بررسی کنیم تا بتوانیم اقدامات مؤثری را رقم بزنیم.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه برای رفع دغدغه شهروندان کرج این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ پارلمان مدیریت شهری کرج مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان می‌کند: در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰ پل عابرپیاده توسط مدیریت شهری کرج تهیه و نصب و ۲۹ پل عابرپیاده شامل مکانیزه و ساده با جانمایی صورت گرفته از طریق سرمایه‌گذار انجام شود.

ماجرای پل‌های عابرپیاده کرج چیست؟

وی با اشاره به اینکه پل‌های عابرپیاده در راستای تسهیل در عبور و مرور ایمن آن‌ها و تأمین امنیت جانی شهروندان در نقاط پرحادثه جانمایی می‌شود، تصریح می‌کند: نصب تعدادی از پل‌های عابرپیاده به بزرگراه‌ها مربوط می‌شود و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این خصوص ملزم به ایفای نقش است.

استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پل‌های هوایی عابرپیاده

رحمان شجاعی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز با تاکید بر ضرورت احداث شش پل در محورهای مواصلاتی البرز اظهار می‌کند: از این تعداد چهار دستگاه پل باید در راه‌های اصلی و دو دستگاه پل نیز در راه‌های روستایی احداث شود.

وی با بیان اینکه تمام پل‌های عابر پیاده‌ای که در سطح راه‌های استان از جمله آزادراه نصب می‌شود شیب‌راهه است، می‌افزاید: افراد کم‌توان و دارای معلولیت جسمی نیز به‌راحتی می‌توانند از این پل‌ها استفاده کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز با بیان اینکه در ساخت پل‌های عابر پیاده استان از مشارکت بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود، می‌گوید: این مشارکت با انعقاد قراردادهای بلندمدت به‌صورت قرارداد BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) صورت می‌گیرد.

وی معتقد است: با اجرای این نوع قرارداد، ساخت پل به یک شرکت خصوصی و بهره‌برداری از آن نیز برای کل دوره قرارداد به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود و پس از پایان مدت قرارداد، طرح به کارفرما انتقال داده می‌شود.

شجاعی با اشاره به شاخص‌های مکان‌یابی محل نصب پل‌های عابرپیاده ادامه می‌دهد: مهمترین شاخص میزان تصادفات عابران پیاده در مناطقی است که برای نصب پل‌ها تعیین می‌شود؛ نکته مهم دیگر در مکان‌یابی محل نصب پل‌های عابرپیاده، میزان جمعیت حاشیه‌ای در نقاطی از آزادراه‌ها است، زیرا به دلیل وجود یک منطقه مسکونی ممکن است شاهد حجم بالای تردد عابران پیاده برای عبور از آزادراه باشیم که در این موارد نیز نصب پل عابرپیاده ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده نباید در حریم تأسیسات آب، برق و گاز احداث شود، افزود: از سال ۹۸ تاکنون اکثر پل‌ها جهت تسهیل در استفاده عابران پیاده، رنگ‌آمیزی، تعمیر و بازسازی شده است.

کد خبر 642745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.