نیکی کریمی: انسانیت بیشتر از سینما برای کیارستمی اهمیت داشت

کارگردان فیلم «شیفت شب» با اشاره به آثار عباس کیارستمی، اسطوره سینمای ایران، گفت: برای کیارستمی بیشتر از سینما، انسانیت و معرفت اهمیت داشت. شاید به همین دلیل است که فیلم‌هایش سال‌هاست بر جان مخاطب می‌نشیند.

به گزارش ایمنا، نیکی کریمی که فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» را برای بخش مرور آثار امسال هفتادوسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» (Berlinale) با عنوان «جوان در قلب، بزرگ شدن در سینما» انتخاب کرده است، شامگاه یکشنبه (۳۰ بهمن ۱۴۰۱/ ۱۹ فوریه ۲۰۲۳) در مراسم اکران ویژه این اثر در سالن «کوبیس ۶» (Cubix ۶) در شهر برلین اظهار داشت: برای کیارستمی بیشتر از سینما انسانیت و معرفت اهمیت داشت. شاید به همین دلیل است که فیلم‌هایش سال‌هاست بر جان مخاطب می‌نشیند؛ فیلم‌هایی کوچک با بودجه‌هایی اندک، اما برآمده از دل که بدون هیچ تلاشی همه آن‌ها را دیدند و پسندیدند.

این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما گفت: «خانه دوست کجاست؟» را نخستین بار در هفده‌سالگی دیدم. عصر جمعه در تلویزیون و آن احساس را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم. جهانی از نوعی سینمای دیگر برایم باز شد که شاعرانه، انسانی و به‌شدت متفاوت بود. پلی برایم شد میان ادبیات، علاقه اصلی‌ام، و سینما و شعر.

هفتادوسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» با مدیریت ماریت ریسنبک (Mariette Rissenbeek) و مدیریت هنری کارلو چاتریان (Carlo Chatrian) در چندین بخش رقابتی ازجمله بخش رقابتی «اصلی»، بخش رقابتی «نسل‌ها» (Generations)، بخش رقابتی «فُروم» (Forum)، بخش رقابتی «فیلم کوتاه»، بخش رقابتی «مستند» و چندین بخش غیررقابتی ازجمله بخش «پانوراما»، بخش «نمایش ویژه»، بخش «نمایش سینمای کلاسیک» و … از روزهای ۲۷ بهمن تا ۷ اسفند ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ میلادی) در شهر برلین در کشور آلمان برگزار می‌شود.

نیکی کریمی، نویسنده، فیلمساز و بازیگر ایرانی، امسال جزو ۲۶ فیلمسازی است که جشنواره برلین از آن‌ها خواسته تا برای بخش مرور آثار این جشنواره فیلم انتخاب کنند.

وی همچنین در چند روز آینده، در مراسم shooting star که هر سال در جشنواره برلین برگزار می‌شود و در آن به ۱۰ بازیگر نخبه و بااستعداد اروپا جایزه می‌دهند، سخنران و از جایزه‌دهندگان خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 642664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.