محقق نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به آسیب‌شناسی دارد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: محقق نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از ۱۰ سال از ابلاغ آن به آسیب‌شناسی نیاز دارد و تبیین نشدن از درک درست سیاست‌های ابلاغی باعث اجرا نشدن آن شده است. 

به گزارش ایمنا، محمدصادق خیاطیان امروز _دوشنبه یکم اسفند_ در نشست «اقتصاد مقاومتی؛ از نظر تا عمل» اظهار کرد: ما در حوزه اقتصادی از نبود ساختار نظری آسیب می‌بینیم و باید از نبود انسجام در حوزه‌های اقتصادی رهایی یابیم. در این جلسه که به مناسبت سالروز ابلاغ این سیاست‌ها است، از دوستان هم‌نظر در حوزه دعوت کردیم تا به بررسی این ابلاغیه بپردازیم.

وی هدف از برگزاری این نشست بررسی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: محقق نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از ۱۰ سال از ابلاغ آن، نیازمند آسیب‌شناسی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک تاکید کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در همان ابتدای ابلاغ تشکیل شد و سازمان‌ها و نهادها برنامه‌های خود را مطرح می‌کردند، اما هنوز این سیاست‌ها عملی نشده است. تبیین نشدن و نبود درک درست سیاست‌های ابلاغی باعث اجرا نشدن آن شده است.

خیاطیان ادامه داد: نکته بعدی تدوین نقشه راه است که به عنوان خروجی از این نشست انتظار داریم. باید از مقام حرف و تئوری عبور کنیم و نسخه عملیاتی بدهیم.

نداشتن التزام و اعتقاد برخی کارگزاران آفت اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی است

حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این نشست اقتصاد مقاومتی را به معنای اقدام ویژه با رویکرد متفاوت دانست و اظهار کرد: برای فعال‌سازی اقتصاد مقاومتی نیازمند فعال‌شدن چهار جبهه هستیم که جبهه اول علم است. تولید علم کاربردی و درگیر شدن دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف، می‌تواند این جبهه را فعال کند.

وی افزود: جبهه دوم، جبهه فرهنگی است که این جبهه شامل تبدیل اقتصاد مقاومتی به باور عمومی درست است. اکثریت مردم و حتی مسئولان فهم درستی از اقتصاد مقاومتی ندارند و نمی‌دانند که کرانی‌ها به دلیل عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد جبهه سوم را جبهه سیاسی دانست و گفت: فعال شدن این جبهه به وسیله مطالبه‌گری صورت می‌گیرد که یک فناوری مؤثر است.

وی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را جبهه چهارم دانست و افزود: اگر اقتصاد مقاومتی را در حوزه کاری خود اجرایی نکنیم، اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: آفت اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی نداشتن التزام و اعتقاد برخی کارگزاران به بحث اقتصاد مقاومتی است.

عبدالملکی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که مرکز بررسی‌های استراتژیک سند تولید نکند؛ ما به اندازه کافی سند داریم. اگر به دنبال نتیجه هستیم، باید میزهای گفت‌وگوی جدی برگزار شود و به وجوه مشترک برسد و اشتراکات با وزیر و معاون مربوطه در میان گذاشته و اجرایی شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: عملکرد وزرا باید با یک سری معیارهای مشخص اقتصاد مقاومتی بررسی و نتیجه ارزیابی به آنها اعلام و نواقص برطرف شود.

در این نشست، حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد، عادل عبودتیان دستیار مردمی‌سازی رئیس‌جمهور، محمدهادی سبحانیان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و حجت‌الاسلام محسن اراکی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا

کد خبر 642564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.