۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
چهره درخشان انقلاب

یکم اسفندماه، سالروز شهادت بزرگ‌مردی است که امام خمینی(ره) از او به‌عنوان چهره درخشان انقلاب نام برده است، روحانی شهیدی که پیروزی انقلاب اسلامی با صدای او به گوش مردم ایران رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "اینجا تهران است، صدای راستین ملت ایران صدای انقلاب" این جمله آشنا برای همه آنان که لحظه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در بیست‌ودوم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ درک کرده‌اند یا بعدتر این صدا را در فیلم‌های مستند شنیده‌اند، خاطره‌انگیز است. صاحب این صدا بعدها نماینده امام (ره) در سپاه پاسداران شد.

شهید «شیخ‌فضل‌الله محلاتی» در سال ۱۳۰۹ در شهرستان محلات، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و به دلیل علاقه به علوم دینی، پس از تحصیلات مقدماتی به شهر قم رفت و وارد حوزه علمیه شد. وی پس از چندی به گروه فداییان اسلام پیوست. پس از شهادت «سیدمجتبی نواب‌صفوی» شهید محلاتی مدتی به عنوان نماینده آیت‌الله بروجردی به فعالیت ادامه داد و پس از وی با جان و دل و تا آخرین لحظات شکل‌گیری، فراگیر شدن و پیروزی انقلاب در کنار حضرت امام (ره) به مبارزات خود ادامه داد و در این راه بارها به زندان افتاد و شکنجه‌های فراوانی را تحمل کرد.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهید محلاتی که از سابقه درخشانی در مبارزات پیش از انقلاب با رژیم پهلوی برخوردار بود، همچنین به‌واسطه خدماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه‌های مختلفی انجام داد، از سوی حضرت امام (ره) به عنوان نماینده ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب شد.

این شهید بزرگوار خیلی زود تبدیل به شخصیتی محبوب و تأثیرگذار در بین پاسداران شد، نه تنها به دلیل اینکه نماینده امام (ره) در این نهاد انقلابی بود، بلکه به خاطر شخصیت متواضع و ویژگی‌های اخلاقی او بود که سپاه را نهادی پرتوان می‌خواست و می‌گفت: «باید سپاهی بسازیم که دشمن هوس توطئه علیه انقلاب اسلامی را نکند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌شیخ فضل‌الله محلاتی در روز یکم اسفندماه سال ۱۳۶۴ در حالی که با هواپیمای مسافربری عازم مناطق جنگی بود، هدف حمله هواپیماهای عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت آیت‌الله محلاتی پیامی را صادر کردند که در بخشی از این پیام آمده است: ««امید آن است ولی نعم، حجت‌الاسلام حاج‌شیخ فضل‌الله محلاتی، شهید عزیز را که من و شما او را می‌شناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت: یکی از چهره‌های درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است، تحمل سختی‌ها نمود و رنج‌ها کشید و با قامت استوار ایستادگی کرد، اجازه ورود در محضر شهدای صدر اسلام مرحمت فرماید.»

سالروز شهادت آیت الله محلاتی برای ارج نهادن به خدمات روحانیون در دفاع مقدس به نام روز «روحانیت و دفاع مقدس» نام‌گذاری شده است.

کد خبر 642491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.