تورم ام‌المصائب اقتصاد است / نقش مهم ناترازی در بودجه بر کاهش ارزش پول ملی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تورم به همراه فضای سیاسی بیشترین تاثیر را در کاهش ارزش پول ملی دارد، تورم نیز حاصل ناترازی در منابع بانکی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست تبیین مسائل اقتصادی روز کشور با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد.

محمدرضا پورابراهیمی در ابتدا ضمن تبریک عید مبعث اظهار کرد: نرخ ارز در ایران متأثر از دو عامل درونی و بیرونی است، عوامل بیرونی که بیشتر مؤثر است، مربوط به سیکل‌های رکود و رونق در جهان و تغییرات در کالاهای اساسی است. برای مثال قیمت نفت در یک روز اگر ۱۰۰ دلار باشد، منابع مالی یک کشور تغییرات زیادی می‌کند، بنابراین در این حالت درآمدهای ارزی یک کشور و قیمت ارز متأثر از این عوامل است. بعضی از این عوامل، قهری هستند؛ به‌عنوان مثال به‌دلیل تحریم، امکان دسترسی به منابع مالی فروش نفت وجود ندارد و تجارت از ما سلب می‌شود.

وی در ادامه با نقش اساسی عوامل داخلی بر نرخ ارز در کشور، افزود: اگر ما این ناترازی‌ها را برطرف نکنیم با فرض حذف عوامل بیرونی نیز باز شاهد تغییرات نرخ ارز در داخل کشور خواهیم بود. اگر این عوامل داخلی و بیرونی مدیریت نشود، تأثیرات ناشی از متغیر بودن نرخ ارز بر کاهش پول ملی اثر خواهد کرد. سهم عامل داخلی که ما می‌توانیم آن را کنترل کنیم همواره بر اقتصاد ما بیشترین تأثیر را داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تورم به همراه فضای سیاسی بیشترین تأثیر را در کاهش ارزش پول ملی دارد، تورم نیز حاصل ناترازی در منابع بانکی است. در ناترازی بودجه تعهدات دولت در یک عدد جمع می‌شود اما منابع دولت به اندازه آن عدد نیست و این باعث ناترازی می‌شود. اگر بخواهیم ارزش پول ملی را تقویت کنیم، بسیار ساده می‌توانیم رابطه تورم و کاهش ارزش پولی را متوجه شویم و آن را حل کنیم. تعیین عدد نرخ ارز متناسب با تورم داخل کشور است و در پنج سال گذشته هر بار نرخ تورم در کشور رکورد زده است.

پورابراهیمی با اشاره به نقش مهم ناترازی در بودجه تاکید کرد: اگر همین امشب اعلام کنند تمام تحریم‌های اقتصادی برداشته می‌شود ولی همچنان ناترازی در بودجه باقی بماند، کاهش ارزش پول ملی همچنان ادامه‌دار خواهد بود. ما در کشورمان علاوه بر این مشکلات، تقاضای کاذب و عوامل سیاسی و روانی را نیز داریم که بر کاهش ارزش پول ملی اثر می‌گذارد. اگر دولت بتواند این موارد را مدیریت کند، عوامل داخلی را نیز می‌تواند مدیریت کند که البته سهم این عوامل داخلی بسیار زیاد است.

وی افزود: مجالس ادوار گذشته به دلیل اینکه توجه بیشتری به به حل مشکلات مردم داشتند، در این راستا ساختار اصلی بودجه را تغییر نداده‌اند بر همین اشتی به این ناترازی کمک کرده‌اند البته تلاش مجالس این هست که این ادامه پیدا نکند. گاهی در مجلس، نمایندگان پیشنهاداتی برای رفع مشکلات مردم در بودجه اضافه می‌کنند و این پیشنهادات منابع مشخصی ندارند و این خود باعث ناترازی در بودجه و در نهایت تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

وی افزود: برای اصلاح ساختار بودجه از دو سال قبل شرکت‌های دولتی موظف به ارائه گزارش تراز مالی شده‌اند تا سود و زیان آن‌ها مشخص شود و اگر سودی داشته باشند در بودجه عمومی کشور اضافه شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی اظهار کرد: برای حل این مسائل دو اقدام می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها کنترل تورم است، زیرا تورم ام‌المصائب اقتصاد هر کشور است. دولت‌های گذشته به‌طور عمده برای حل مشکلات ساختاری رو به اقدامات کوتاه‌مدت می‌آورند که این راهکارها جوابگو نبوده است. اقدامات بلندمدت می‌تواند جوابگو باشد اما به هر حال سختی‌های خودش را دارد. برای کندتر شدن موتور تورم جهت مدیریت آن باید اقداماتی را در چارچوب سیاست‌های ارزی انجام داد که دولت فعلی در این مورد بسیار خوب عمل کرده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه اقدام اخیر بانک مرکزی و دولت در ایجاد نرخ ارزی جدید مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است، تاکید کرد: استمرار تورم در کشور ما اصلاً خوب نیست زیرا باعث مشکلات بسیاری می‌شود و سیاست‌های ارزی را نیز دچار مشکل می‌کند، در چنین مواقعی باید عرضه و صادرات را افزایش و تقاضا را کاهش داد. بر همین اساس در دولت قبل شاهد بودیم تراز کشور منفی شد، اما دولت فعلی توانست تراز را به سمت مثبت ببرد اما اقدام اخیر در باب سیاست ارزی و افزایش تقاضا باعث شد که این روند خوب به عقب برگردد.

کد خبر 642471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.