وجود قرآن خطی دوره شاه عباس صفوی در نمایشگاه قرآن دانشگاه اصفهان

رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان گفت: قدیمی‌ترین قرآن موجود در این مجموعه مربوط به دوره شاه عباس صفوی است که با خطی بسیار زیبا نوشته شده و از آثار تاریخی ارزشمند نمایشگاه قرآن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مسعود سید بنکدار امروز یکشنبه-سی‌ام بهمن‌ماه- در افتتاحیه نمایشگاه ویژه قرآن و نسخ خطی کلام وحی در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مبعث عید قرآنی و از بزرگترین روزهای تاریخ بشریت است.

وی افزود: قرآن کریم آثار و برکاتی دارد که باید به درک آن رسید و با حرکت در امتداد مسیر نورانی کلام خدا به سمت نور و معنویت حرکت کرد.

رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: سال‌ها قبل نمایشگاه کوچک‌تری با زمینه قرآن و عترت در دانشگاه برگزار شد که با استقبال بسیار خوب دانشجویان روبه‌رو شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه امانت از سایر نهادها و سازمان‌ها است، اظهار کرد: یکی از نسخ خطی موجود در نمایشگاه، وجود ۶۰ نیم جز به خط نسخ متعلق به سال ۱۳۰۱ هجری قمری و دوره ناصرلدین شاه قاجار است.

بنکدار خاطر نشان کرد: قدیمی‌ترین قرآن موجود در این مجموعه مربوط به دوره شاه عباس صفوی است که با خطی بسیار زیبا نوشته شده و از آثار تاریخی ارزشمند این نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی قرآن کریم را برگرفته از نور و سخنان خداوند متعال برشمرد و افزود: این کتاب الهی، توسط خداوند بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد و این خود خود معجزه‌ای بسیار بزرگ در طول تاریخ و برای هدایت بشریت است.

رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان گفت: در بخشی از این نمایشگاه تعدادی آثار نقاشی وجود دارد که آیات نورانی کلام خدا را بر اساس همان آیه تجسم و طراحی کرده است.

بر این اساس، حدیث و ثنا نظری دو خواهر قرآنی ۱۴ و چهار ساله در این نمایشگاه در حضور حاضران قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را از حفظ و با زبان‌های مختلف قرائت کردند و مورد تشویق رئیس دانشگاه اصفهان و سایر مسئولان و دانشجویان قرار گرفتند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه قرآن و نسخه‌های خطی به مناسب عید بزرگ مبعث در محل موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در ساختمان مرکزی این دانشگاه افتتاح شد. علاقه‌مندان به بازدید از این مجموعه می‌توانند از امروز، سی‌ام بهمن تا دهم اسفندماه از این نمایشگاه قرآنی دیدن کنند.

کد خبر 642357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.