سال آینده شرکت‌ها در حوزه حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی می‌شوند

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه حاکمیت شرکتی زیربنای موفقیت بازار سرمایه است، گفت: ناشران بازار سرمایه در بورس تهران و فرابورس باید با دستورالعمل حاکمیت شرکتی آشنا شوند. سال آینده شرکت‌ها در حوزه حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود گودرزی امروز _یکشنبه سی‌ام بهمن‌ماه_ در چهارمین نشست سالانه انجمن مالی ایران اظهار کرد: اتفاقات ارزشمندی طی ۱۰ سال اخیر در بازار سرمایه افتاده و ابزارهای بازار سرمایه توسعه یافته، همچنین نهادها و قوانین و مقررات به خوبی تغییر کرده است؛ اوراق مشارکت از سال ۹۱ وارد بازار سرمایه شد و مس از آن شاهد معرفی انواع ابزارهای مالی در بازار سرمایه بودیم.

وی افزود: همچنین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ازجمله انواع صندوق‌های سرمایه‌داری در بازار سرمایه شروع به کار کرده‌اند، امسال نیز صندوق املاک مستغلات و صندوق بخشی در بورس تهران پذیره‌نویسی شده و شروع به کار کرد. شاهد نوآوری‌های خوبی در ۱۰ سال اخیر در بازار سرمایه بوده‌ایم.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اقداماتی که درباره مدیریت ریسک انجام شده است، گفت: سال آینده شاهد انتشار اوراق آتی تک سهم درخصوص بسیاری از نمادها خواهیم بود که تبلور دوطرفه شدن بازار است.

نیازمند معرفی انواع ابزارها هستیم

گودرزی اضافه کرد: تالارهای منطقه بورس تهران تاکنون فقط خدمات اولیه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کردند اما به دنبال آن هستیم تا این تالارها نقش دبیرخانه‌های منطقه‌ای را در سراسر کشور ایفا کنند. نیازمند معرفی انواع ابزارها هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های روز بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه با دو چالش اساسی رعایت حقوق سهامداران خرد و اقلیت و همچنین موانع ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه مواجه است‌.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه حاکمیت شرکتی زیربنای موفقیت بازار سرمایه است، گفت: ناشران بازار سرمایه در بورس تهران و فرابورس باید با دستورالعمل حاکمیت شرکتی آشنا شوند. سال آینده شرکت‌ها در حوزه حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی می‌شوند.

کمتر از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند

گودرزی با اشاره به وجود ۷,۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، اضافه کرد: متأسفانه کمتر از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند. تعداد شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال که در بورس فعالیت می‌کنند نیز کمتر از انگشتان یک دست است.

وی ادامه داد: تک‌بعدی‌بودن بورس و حرکت برمبنای کامودیتی‌ها در آینده برای آن مسئله ساز می‌شود، همچنین با توجه به روال مهاجرت در آینده با مسئله نیروی انسانی متخصص در اقتصاد دیجیتال نیز مواجه می‌شویم.

مدیرعامل بورس تهران گفت: متأسفانه بازار سرمایه پذیرای مناسبی برای شرکت‌های اقتصاد دیجیتال نبوده، ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه رؤیای بزرگ این بازار است. بورس تهران دیگر نمی‌تواند با ساختارهای قدیم خود به مسیر ادامه دهد و نیازمند به‌روزرسانی ساختارها و فعال کردن اقتصاد دیجیتال هستیم.

کد خبر 642304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.