۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
تعزیه‌خوان «شب دهم» درگذشت

علاءالدین قاسمی، هنرمند پیشکسوت تعزیه در سن ۶۹سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایمنا، علاءالدین قاسمی هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه که مدت‌ها به‌دلیل سکته مغزی و ابتلای به آلزایمر در خانه به سر می‌برد، شب گذشته بیست‌ونهم بهمن‌ماه در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند تعزیه‌خوان، متولد ۱۳۳۲ طالقان بود؛ وی به‌عنوان یکی از بهترین شهادت‌خوانان ایرانی شناخته شده که از زمان طفل‌خوانی تا شهادت‌خوانی در حسینیه حضرت ابوالفضل قودجان به اجرای تعزیه پرداخته است.

قاسمی همچنین یکی از اعضای انجمن تعزیه‌خوانی ایران بود که در ایران و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان به اجرای تعزیه پرداخته بوده است.

این هنرمند در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی به همراه استادان دیگر تعزیه چون علی ترابی، عباس جواهری و سیدمحمدرضا امینی به ایفای نقش پرداخت بود.

علاءالدین قاسمی مدرک درجه یک هنری دریافت کرده و از سال ۱۳۹۵ به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد. او ازجمله افرادی بود که به همراهی ناصر تقوایی، تعزیه‌ای برای یونسکو فرستادند تا این هنر را به ثبت جهانی برسانند.

کد خبر 642288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    خودم یکی از بچه خوان ها و ارادتمندهای همیشگی این استاد و اسطوره بودم مگه این صدا تکرار میشه نه به خدا یتیم شدیم رفت تعزیه مقدس هستن ولی هنرمندانش نه به خدا تا خونه بود هیچکس حالشو نپرسید اسم نمیبرم ولی حق عمو علا این نبود نبود