تدابیر پرتغال برای مبارزه با بحران مسکن

دولت پرتغال مجموعه‌ای از اقدامات را برای مقابله با بحران مسکن اعلام کرد که باعث شده است قیمت اجاره و املاک برای تعداد فزاینده‌ای از ساکنان به‌ویژه در شهرهای بزرگ غیرقابل تحمل شود و دلایلی که برای آن ذکر شده است، وجود گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به منظور مقابله با نفوذ خارجی‌های ثروتمند بر بازار املاک محلی، مقامات پرتغالی تصمیم گرفته‌اند دو سیاست بحث‌برانگیز را بررسی کنند؛ صدور مجوزهای Airbnb و اعطای ویزاهای طلایی. (Airbnb) یک سرویس و برنامه برخط برای اجاره اماکن اقامتی در سراسر دنیا است.

آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال گفت برای رفع کمبود مسکن که دولت خانه‌های خالی را به‌طور مستقیم از صاحب‌خانه‌ها برای مدت پنج سال اجاره می‌کند و آنها را در بازار اجاره قرار می‌دهد. برای این منظور دولت بسته ۹۰۰ میلیون یورویی را در نظر گرفته است.

طرح قوه مجریه که به پنج محور استراتژیک تقسیم شده است، افزایش تعداد املاک اختصاص‌یافته به کاربری مسکونی را پیشنهاد می‌کند و شامل تسهیل فرآیندهای صدور مجوز برای ساخت‌و ساز، تملک و استفاده از مسکن، افزایش عرضه مسکن برای اجاره مسکن، مبارزه با زمین‌خواری و حمایت از خانواده‌ها است.

تدابیر پرتغال برای مبارزه با بحران مسکن

اما دلایل بحران کنونی پیچیده است؛ بنیادهای مسکن بر این باورند که حقوق پایین (پرتغال به عنوان دارای پایین‌ترین سطح توسعه در اروپای غربی در نظر گرفته می‌شود)، بازار داغ مسکن، سیاست‌های تشویق خارجی‌های ثروتمند به سرمایه‌گذاری و اقتصاد وابسته به گردشگری سال‌ها است که اجاره یا خرید مسکن را برای مردم محلی دشوار کرده است. نرخ تورم ۸.۳ درصدی پرتغال نیز این مشکل را تشدید کرده است.

به نظر می‌رسد که محبوبیت این کشور در بازار گردشگری به دلیل آب‌وهوای مطبوع در طول سال، قیمت‌های پایین و فرهنگ غنی به یک مشکل در سایر مقاصد مدیترانه تبدیل شده است. جذب خارجی‌های ثروتمند که به راحتی می‌توانند در رقابت برای اجاره از مردم محلی پیشی بگیرند، پدیده‌ای نگران‌کننده شده است.

این دلیلی است که بسیاری از صاحب‌خانه‌ها ترجیح دادند املاک خود را به واحدهای اجاره کوتاه‌مدت تبدیل کنند و آنها را بر پلتفرم‌هایی مانند Airbnb قرار دهند.

علاوه بر این، محل دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اعطای خودکار اقامت یا به اصطلاح «ویزاهای طلایی» به خارجی‌هایی بود که مبالغ زیادی را در داخل این کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند. با این حال، به جای راه‌اندازی کسب‌وکار، آنها به سادگی پول را در املاک خالی سرمایه‌گذاری می‌کردند و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شدند. به نظر می‌رسد که اقدامات جدید به این امر پایان خواهد داد، حتی اگر در دهه گذشته به درآمدی نزدیک به هفت میلیارد یورو برای پرتغال کمک کرده باشد.

کد خبر 642260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.