بررسی شکایت سیاوش یزدانی از نگاه کارشناس حقوقی

پرونده شکایت یزدانی از استقلال چند روزی است که به جریان افتاده است و کمیته تعیین وضعیت به‌زودی آن را بررسی خواهد کرد؛ اما واقعاً حق با کدام است؟ سیاوش یا استقلال؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، اشتباهات پرتعداد سیاوش یزدانی با پیراهن استقلال مقابل سپاهان در نقش‌جهان باعث شد تا ساپینتو او را از تیمش خارج کند. یزدانی که با استقلال قرارداد داشت تا ساعات پایانی نقل و انتقالات برای فسخ توافقی به دفتر باشگاه نرفت و انتظار مدیران آبی‌ها را بیهوده کرد. در نهایت استقلالی‌ها که می‌خواستند بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرند، مجبور شدند قرارداد مدافع خود را ۱۵ دقیقه مانده با پایان پنجره نقل و انتقالاتی به‌صورت یک‌طرفه فسخ کنند تا با خالی شدن لیست نفراتشان، به سراغ بازیکنان آزاد بروند.

یزدانی هم بیکار ننشست و چند روز بعد راهی سپاهان شد. او حالا شکایتی را علیه باشگاه استقلال تنظیم کرده و در آن مدعی شده که باشگاه تهرانی دلایل کافی برای فسخ یک‌طرفه قرارداد نداشته است. سیاوش یزدانی شکایت خود را به قصد گرفتن غرامتی مطرح کرده که ارزش آن، برابر با اختلاف مبلغ قرارداد او با سپاهان و استقلال است، این در حالی است که چنانچه فسخ غیرقانونی به اثبات برسد، محکومیت‌های سنگین‌تری مثل بسته شدن دو پنجره نقل‌وانتقالاتی انتظار آبی‌های پایتخت را می‌کشد.

هر چند مدیران استقلال و سمیعی به عنوان معاون حقوقی باشگاه در صحبت‌هایشان با قاطعیت ادعا این مدافع ۳۰ ساله را رد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد تشخیص طرف برنده این پرونده، چندان آسان نباشد و احتمالاً باید تا جمع‌بندی کمیته تعیین وضعیت منتظر بمانیم. با این حال شنیدن نظرات یک حقوقدان ورزشی در کنار مقایسه ادعاهای مدیران استقلال و یزدانی، خالی از لطف نیست. به همین خاطر رسول باختر، حقوقدان ورزشی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا ابعاد مختلف این پرونده حقوقی گیج‌کننده را کارشناسی کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا فسخ قانونی بوده است؟

یزدانی: سیاوش یزدانی که گفته می‌شود وکیل سابق مهدی طارمی را به خدمت گرفته، در شکایت خود مدعی شده است که استقلال دلایل کافی برای فسخ یک‌طرفه نداشته و بنابراین، غیرقانونی دست به این اقدام زده است.

سمیعی (معاون حقوقی استقلال): باشگاه استقلال برای فسخ یک‌طرفه دلایل زیادی داشته است که نمی‌خواستیم این دلایل رسانه‌ای شود. اما اگر واقعاً به این منظور اقامه دعوا شود و بحث دیگری نباشد، باشگاه استقلال مجبور می‌شود تا اسناد و مدارک مرتبط را به ارکان قضائی فدراسیون ارائه دهد.

کارشناس: اینکه فسخ موجه بوده است یا نه، به اوضاع و احوال پرونده بستگی دارد. چیزی که من در پرونده سیاوش یزدانی می‌بینم، فسخ غیرموجه است و در واقع باشگاه نمی‌توانست بر پایه این موارد اقدام به فسخ قرارداد کند. اگر بر اساس مصاحبه او با یکی از رسانه‌ها این تصمیم را گرفته باشند، با توجه به اینکه قراردادی را کمی بعدتر مجدد با سیاوش یزدانی امضا کرده‌اند، چنین حقی را ندارند. حتی اگر در آن مقطع با فرض این مصاحبه حقی برایشان وجود داشت با تمدید قرارداد از بین رفته است.

بررسی شکایت سیاوش یزدانی از نگاه کارشناس حقوقی

فسخ یک‌طرفه چه زمانی مجاز است؟

کارشناس: فسخ موجه طیف بسیار گسترده‌ای دارد و حتی در مقررات فیفا هم تعریفی از آن نمی‌بینیم. با این وجود بر اساس بند ۲ ماده ۱۳۷ قانون تعهدات سوئیس، تعریفی ارائه شده است که مورد به مورد را بررسی می‌کند و اگر شرایطش باشد، فسخ را موجه می‌دانند.

تفاوت رویه فدراسیون با فیفا در تعیین غرامت بازیکنان

کارشناس: اگر در کمیته تعیین وضعیت و استیناف فسخ غیرموجه تلقی شود، بازیکن مستحق دریافت غرامت و خسارت وارده خواهد بود. فاکتور فیفا برای تعیین غرامت، همان مبلغی است که در این پرونده مطالبه شده است؛ یعنی تفاوت قرارداد دوم و اول. اما در فدراسیون ما همواره رویه بر این بوده است که غرامت را بر اساس مدت باقی‌مانده قرارداد و دستمزد بازیکن حساب می‌کنند و قرارداد جدیدش را لحاظ نمی‌کنند. سیاوش یزدانی هم فقط مابه‌التفاوت قراردادش را خواسته است که امری نامعقول یا خارج از عرف نیست.

بررسی شکایت سیاوش یزدانی از نگاه کارشناس حقوقی

ادعای کم‌کاری یزدانی، برای استقلال هم عواقب دارد!

استقلال: آبی‌ها قصد دارند اگر مشکلاتشان با یزدانی ادامه‌دار شد، به استناد مصاحبه معروف یزدانی درباره دوران حضور محمود فکری که گفته بود افتخار می‌کنم برایش بازی نکردم، به مراجع قضائی داخلی و خارجی با ادعای کم‌کاری او شکایت کنند. موضوعی که در صحبت‌های چند تن از مدیران استقلال به آن اشاره شده است، اما معلوم نیست با گذشت زمانی نسبتاً طولانی، این تخلف همچنان قابل پیگیری باشد یا خیر؟

کارشناس: باشگاه استقلال نمی‌تواند ادعایی داشته باشد، چون بعد از آن مصاحبه قراردادی را با سیاوش یزدانی منعقد کرده است. به فرض اینکه استقلال بخواهد این موضوع را به جایی ارجاع دهد، عواقبش این است که باشگاه هم مسئول شناخته می‌شود و از نظر نتایج بازی‌ها و جریمه با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بنابراین فکر نمی‌کنم باشگاه استقلال بخواهد برای خودش چنین دردسری را ایجاد کند؛ کمااینکه در پرونده‌هایی مثل سردار بوکان که بحث تبانی بازیکنان مطرح شده بود، باشگاه نیز با محکومیت روبه‌رو شد.

کد خبر 642185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.