چه ارتباطی بین آلودگی نوری و بی‌خوابی وجود دارد؟

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در بدن انسان هورمونی تحت عنوان ملاتونین وجود دارد که چرخه خواب انسان با این هورمون در ارتباط است. زمانی که شدت نور مصنوعی نامناسب باشد، سطح ملاتونین بدن کاهش می‌یابد و عملاً سیستم خواب با اختلال مواجه می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش آلودگی نوری، اظهار کرد: به طور کلی در زمینه جلوگیری از گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی نوری آموزش نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: در واقع آموزش در حوزه‌های مختلفی مانند نحوه محدود کردن آلودگی، متوقف کردن و یا یافتن راه‌هایی برای مقابله با معضلات زیست‌محیطی، تأثیر به‌سزایی در حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی نوری دارد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: جامعه و مسئولان باید به‌واسطه آموزش با معضلات و تأثیرات آلودگی‌های مختلف از جمله آلودگی نوری بر حیات انسان آگاه شوند.

وی تصریح کرد: در واقع آلودگی نوری بر حیات انسان‌ها و سایر موجودات زنده تأثیر بسیار زیادی دارد همچنین این نوع از آلودگی روان انسان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی باعث تغییر خلق و خوی افراد می‌شود.

نصراصفهانی در رابطه با سایر تأثیرات آلودگی نوری گفت: آلودگی نوری منجر به کاهش آستانه تحمل و افسردگی می‌شود که این موارد حتماً باید در جامعه آموزش داده شود تا نسبت به کنترل آن اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از بخش‌های بدن که بسیار تحت تأثیر آلودگی نوری قرار می‌گیرد چشم است؛ درواقع آلودگی نوری به طور مستقیم بر چشم تأثیر می‌گذارد که این تأثیر برای رانندگان و خلبانان بسیار فاجعه‌بار است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این نوع از آلودگی می‌تواند ضربان هماهنگ شبانه‌روزی قلب را نیز تحت تأثیر قرار دهد و عملاً چرخه طبیعی حیات را با اختلال مواجه کند.

وی تاکید کرد: حفظ سلامت و نشاط انسان جزو مهمترین موضوعات حیات محسوب می‌شود و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشت. در این راستا محدود کردن روند توسعه آلودگی نوری بسیار حائز اهمیت است، زیرا این نوع از آلودگی عوارضی مانند بی‌خوابی، افسردگی، سرطان و بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد.

نصراصفهانی در رابطه با ارتباط آلودگی نوری با بی‌خوابی گفت: در بدن انسان هورمونی تحت عنوان ملاتونین وجود دارد که چرخه خواب انسان با این هورمون در ارتباط است، زمانی که شدت نور مصنوعی نامناسب باشد، سطح ملاتونین بدن کاهش می‌یابد و عملاً سیستم خواب با اختلال مواجه می‌شود که این مسئله تأثیرات ناگواری را به همراه دارد.

وی افزود: علاوه بر عوارض کلی آلودگی نوری، طبق تحقیقات آلودگی نوری در زنان و به خصوص کسانی که در معرض نور مصنوعی قرار دارند بسیار تأثیرگذار بوده و حتی منجر به بروز سرطان می‌شود.

کد خبر 642149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.