کدام اجرام مستعد وجود حیات است؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: با توجه به اولویت پژوهشگران در بررسی حیات بیگانه، قمرهایی در منظومه‌شمسی وجود دارند که مستعد وجود حیات هستند؛ برخی از این قمرها متعلق به سیاره مشتری است و شامل اروپا، گانیمد و کالیستو می‌شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به احتمال وجود حیات فرازمینی در منظومه‌شمسی و الزامات شناسایی حیات بیگانه، اظهار کرد: در بررسی و شناسایی حیات بیگانه الزاماً وجود آب در سیاره یا جرم آسمانی مورد نظر برای پژوهشگران اولویت دارد.

وی افزود: با توجه به اولویت پژوهشگران در بررسی حیات بیگانه، قمرهایی در منظومه‌شمسی وجود دارند که مستعد وجود حیات هستند؛ برخی از این قمرها متعلق به سیاره مشتری است که شامل اروپا، گانیمد و کالیستو می‌شود.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: در بین اقمار سیاره مشتری، «اروپا» یخ‌فشان‌های زیادی ندارد و تقریباً جزو اجرام غیرفعال در نظر گرفته می‌شود؛ البته تاکنون سطح زیرین این قمر بررسی نشده است.

وی تصریح کرد: برای شناخت بیشتر قمر اروپا باید حفاری صورت گیرد؛ در واقع ربات‌های مخصوص حفاری باید به قمر اروپا اعزام شود و چندین کیلومتر زیر سطح «اروپا» را حفاری کنند تا به آب مایع برسند.

منتظری افزود: در صورتی که تجهیزات حفاری از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار باشند و دمای سطح به درون ربات نفوذ نکند، می‌توان از آب مایع اروپا نمونه‌برداری کرد و اطلاعات بیشتری نسبت به وجود حیات در این قمر دست‌یافت.

وی با بیان اینکه در سیاره مشتری بیشتر اقمار «گانیمد» و «کالیستو» جزو اجرام مستعد حیات محسوب می‌شوند، گفت: علاوه بر سیاره مشتری، قمرهای زحل نیز مستعد وجود حیات هستند که در بین این اقمار تایتان و انسلادوس مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 642144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.