ضرورت رفع موانع حمایتی از تولیدکنندگان دام سبک و سنگین در لنجان

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: تولیدکنندگان دام سبک و سنگین در شهرستان لنجان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تحقق مطالبات به حق آنان می‌تواند التیام‌بخش، بخشی از مشکلات این قشر موثر خواهد بود.

عباس کرمی در حاشیه نشست با جمعی از دامداران و فعالان توزیع گوشت قرمز شهرستان لنجان در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر، اظهار کرد: بر اساس گزارشات دریافت شده از اعضا زیر مجموعه اتحادیه قصابان و فروشندگان مرغ و ماهی شهرستان لنجان، افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شهرستان همچون دیگر شهرهای ایران نه تنها باعث کاهش خرید بلکه سبب نارضایتی شهروندان شده تا آنجا که برخی از آنان ترجیح می‌دهند این ماده پروتئینی را از سبد غذایی خانواده خود حذف کنند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان دام سبک و سنگین در شهرستان لنجان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: طبق اظهارنظر دامداران و فروشندگان دام فعال در این شهرستان متأسفانه کمبود علوفه به دلیل وقوع پدیده خشکسالی طی سال‌های گذشته نگهداری دام را برای دامداران که به شکل سنتی مشغول فعالیت بودند، بسیار سخت کرده از سوی قیمت پایین فروش محصولات دامی و به‌صرفه نبودن تولید باعث شده دامداران به‌ناچار دام‌های خود را زودتر از موعد روانه کشتارگاه کنند و بسیاری از آنان دست از تولید دام برداشته‌اند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با اشاره به هزارتوی مشکلات دامداران شهرستان لنجان، تصریح کرد: با مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌های دامی افزایش چندین برابری یافته همچنین تغییر تعرفه آب و برق دامداری‌ها از کشاورزی به تجاری باعث افزایش هزینه تولید شده و این مسائل دست به دست یکدیگر داده و باعث شده افراد دیگر راغب به ایجاد دامداری نباشند.
وی دلالی در شبکه توزیع دام زنده را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز دانست و ادامه داد: بالا بودن نرخ سود تسهیلات و همچنین گرانی نهاده‌ها سبب شد تا برخی دامداران شهرستان به‌ویژه واحدهای سنتی دامداری بخش قابل توجهی از دام‌های مولد خود را بفروشند و این مسئله باعث شده زنجیره تأمین گوشت قرمز در شهرستان کفاف نیاز شهرستان را ندهد از این رو بخش قابل توجهی از دام زنده مورد نیاز از دیگر استان‌ها وارد شهرستان می‌شود.
کرمی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل واردات دام زنده در دیگر استان‌ها در بازار دام شهرستان، واسطه‌گران بیشترین سود را می‌برند به‌گونه‌ای که اگر سود فروشندگان دام فعال در شهرستان و همچنین قصابان را بر اساس نرخ مصوب اتحادیه محاسبه شود، میزان سود واسطه‌گران در این بازار کاملاً مشخص خواهد شد.
وی تاکید کرد: خرید حمایتی دام یکی از تدابیر دولت برای حمایت از دامداران بوده که در کشور اجرایی شد و در کنار تسهیلات می‌تواند مرهمی بر زخم دامداران باشد اما این مهم نیز آن‌گونه که باید در شهرستان لنجان اجرایی نشده و به‌جای خرید قسطی امور پشتیبانی دام به‌صورت ۴۰ روز متأسفانه بیش از شش ماه به طول انجامیده است.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: تسهیل در صدور مجوز راه‌اندازی دامداری‌ها، تخصیص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان دام سبک و سنگین، تأمین نهاده‌های دامی و پشتیبانی از تولید دام سبک و سنگین از جمله خواسته‌های تولیدکنندگان دام سبک و سنگین در شهرستان لنجان به‌شمار می‌آمد و قطعاً تحقق این مطالبات التیام بخش، بخشی از مشکلات دامداران خواهد بود.
وی یادآور شد: ایجاد دامگاه یکی دیگر از خواسته‌های دامداران و فعالان توزیع گوشت قرمز شهرستان لنجان بود و چنانچه در این خصوص نیز با تدوین طرح توجیهی چاره‌اندیشی شود می‌توان به کاهش چالش‌های پیش روی دامداران و فعالان توزیع دام سبک و سنگین امیدوار بود.
کرمی متذکر شد: به دلیل موقعیت استراتژیک و راهبردی شهرستان لنجان و قوانین موجود در جهادکشاورزی خوشبختانه راهکارها و تدابیری از سوی جهاد کشاورزی شهرستان اتخاذ شده تا صدور مجوزهای لازم برای تولید دام در شهرستان افزایش پیدا کرده و شاهد تقویت زنجیره تأمین گوشت قرمز در این شهرستان باشیم و امیدواریم این مهم با سرعت هرچه بیشتر محقق شود.

کد خبر 642142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.