هشدار شیوع بیماری تب‌برفکی صادر شد

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب برفکی، دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، مهدی جان محمدی اظهار کرد: با توجه به بروز بیماری تب برفکی در کشورهای همسایه، نیاز است دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری در استان نسبت به ایمن‌سازی و رعایت اصول امنیت زیستی گله‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تب برفکی اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری به صورت رایگان در استان مرکزی آغاز و اکنون در حال انجام است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار راس دام سنگین و ۲۱۰ هزار راس دام سبک از ابتدای آغاز این طرح تاکنون در این استان علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شده است.

جان‌محمدی گفت: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی مسری دام است که شیوع آن خسارت‌های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد.

وی ادامه داد: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب‌برفکی در استان باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام‌هایشان را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به‌صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم و تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و تب را از جمله علایم بیماری تب‌برفکی عنوان کرد و گفت: شیوع این بیماری در بین دام‌ها کاهش شدید تولید شیر و گوشت همچنین لاغری مفرط در دام را به همراه دارد.

گفتنی است، استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

منبع: ایرنا

کد خبر 642085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.