خسارت ۲۰۰۰ میلیارد ریالی برف به بروجن/ تجهیزات استان چهارمحال و بختیاری کافی نیست

فرماندار شهرستان بروجن از خسارات سنگین بارش برف به منازل، حوزه کشاورزی و شیلات و دامداری و همچنین عرصه‌های عمومی شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

به گزارش ایمنا، فتاح کرمی شامگاه امروز پنجشنبه بیست‌وهفتم بهمن‌ در جلسه مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال را به‌دلیل بارش الهی شاکریم و معمولا چون منابع و تجهیزات استان چهارمحال و بختیاری برای مدیریت این شرایط کافی نیست این نعمت به نقمت تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان بروجن یکی از شهرستان‌های ویژه در استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: به‌دلیل کمبود تجهیزات و امکانات راهداری در شهرستان بروجن، مردم و مسافران آسیب‌های شدیدی خواهند دید که امید است تجهیزات راهداری در این مسیر تقویت شود.

فرماندار شهرستان بروجن با بیان اینکه شهرستان بروجن تالابی‌ترین منطقه کشور است، خاطرنشان کرد: مسافران در فصول زمستانی از تالاب‌ها بازدید می‌کنند و در محورهای روستایی مشکلات خاص وجود دارد که انتظار کمک می‌رود. بعد از کوهرنگ در روستای امام قیس در شهرستان بروجن بیشترین بارش برف با بارش حدود ۱.۵۰ سانتی‌متر رخ داد که بلافاصله با تبدیل برف به باران، این نعمت موجب مشکلات زیادی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از کوچه‌های روستای امام قیس انباشته از برف است، اما با مساعدت دستگاه‌های خصوصی طی روزهای آتی، برف‌روبی‌ها در روستا انجام می‌شود و ما نیازمند یک توجه جدی به این منطقه هستیم.

کرمی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف کشاورزی، پل، منازل مسکونی و مجتمع دامی به شهرستان بروجن خسارت وارد شد، افزود: به‌طور دقیق‌تر خسارات برآورد و حتما اعلام می‌شود.

فرماندار شهرستان بروجن در پایان با اشاره به، به‌روز نشدن تجهیزات و امکانات شهرداری‌های شش‌گانه شهرستان بروجن، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع مالی شهرداری‌ها، انتظار می‌رود توجه ویژه به شهرداری‌ها شود و حمایت ویژه از مجموع فرمانداری‌های استان در زمینه توسعه نیروی انسانی و تجهیزات صورت گیرد.

ریزش مداوم کوه در جاده ارتباطی شهرکرد - اردل

یعقوب شکوهی، فرماندار اردل، نیز در این جلسه اظهار کرد: همه جاده‌های اردل کوهستانی و سخت‌گذر هستند. بیشتر روستاها در مناطق کوهستانی قرار دارند و این کار را سخت‌تر می‌کند. مهم‌ترین مشکل شهرستان اردل این است که جاده ارتباطی شهرکرد به اردل معروف به تنگ درکش ورکش، جاده بسیار خطرناکی بوده که همیشه با ریزش کوه و سنگ مواجه است.

وی اعلام کرد: تنگ گندمکار و دیناران ریزش کوه دارند. باید جاده جایگزین در تنگ درکش ورکش در دستورکار قرار گیرد. ماشین‌آلات راهداری شهرستان اردل با عمر ۲۰ تا ۳۰ساله در حال کار هستند که فرسوده‌اند و خسارات در زمینه زیرساخت‌ها و جاده و ... ، بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین شهباز اکبری، فرماندار کوهرنگ، در این جلسه گفت: در شهرستان کوهرنگ، از روستاهایی که به‌دلیل بارش شدید برف در این چند روز راه ارتباطی‌شان مسدود شده، در مسیر بازفت از ۶۸ روستای مسدودشده، ۱۰ روستای دیگر باقی مانده که با دستگاه‌هایی که به بخش بازفت گسیل شده تا فردا بازگشایی می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسیر بخش صمصامی از تعداد ۶۹ روستای مسدودشده فقط چهار روستا باقی مانده است. همچنین در بیرگان از ۱۱ روستای مسدودشده، ۵ روستا مسدود باقی مانده که تا فردا بازگشایی می‌شوند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ، فقط سه روستا مسدود باقی مانده که امشب بازگشایی می‌شوند. منطقه موگویی از ۱۵ روستای مسدودشده حدود هشت روستا باقی مانده که با تجهیزات از منطقه لرستان و اصفهان تا دو سه روز دیگر بازگشایی می‌شوند.

فرسودگی و کمبود تجهیزات راهداری شهرستان بن

رضا علی‌بیگی، فرماندار بن، نیز در این جلسه اظهار کرد: ارتفاع برف در شهرستان بن حدود ۱.۲۵ متر تخمین زده شد و جاده‌های مواصلاتی در تردد دچار مشکل شدند و برخی روستاها گرفتار برف بوده و محاصره هستند.

وی یادآور شد: ماشین‌آلات شهرستان بن ازنظر کیفیت فرسوده و ازنظر کمیت بسیار کم هستند و ۶۴ مورد به واحدهای مسکونی در روستاها و شهرها خسارت وارد شد.

فرماندار شهرستان بن گفت: در بارش اخیر، تخریب دیوار ۸۰ مورد رخ داد. درمجموع ۲۵ مورد خسارت به دامداران وارد شد و حدود ۵۰۰ هکتار باغات دچار آسیب شدند و خسارت به ۴۵ کیلومتر جاده‌های روستایی وارد شد و معابر شهری نیز دچار آسیب شدند.

منبع: تسنیم

کد خبر 641873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.