حمله معترضان لبنانی به شعب بانک‌ها در بیروت

ده‌ها معترض لبنانی با حمله به شعب بانک‌ها در بیروت و آتش زدن لاستیک خودروها، اعتراض خود را به ناتوانی در برداشت سپرده‌های بانکی‌شان ابراز داشتند؛ این در حالی است که ارزش پول این کشور به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بانک‌های لبنانی از زمان فروپاشی اقتصادی این کشور در پاییز ۲۰۱۹ محدودیت‌های شدیدی را برای برداشت سپرده‌های بانکی اعمال کردند که این محدودیت‌ها به‌تدریج افزایش یافتند و در حال حاضر، سپرده‌گذاران لبنانی تقریبا نمی‌توانند به سپرده‌های خود دسترسی داشته باشند.

درنتیجه این بحران که بانک جهانی آن را بدترین بحران جهان از سال ۱۸۵۰ توصیف کرده، لیره لبنان حدود ۹۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

حدود ۵۰ معترض لبنانی در خیابان «بداروی» شهر بیروت شیشه‌های دست‌کم چهار بانک را شکستند و لاستیک خودروها را مقابل شعب بانک‌ها به آتش کشیدند.

پس از آن جمعیت معترض به سمت منزل سلیم صفیر، رئیس جمعیت بانک‌های لبنان، واقع در ضاحیه شمال شرقی بیروت حرکت کردند و در آنجا، لاستیک خودرو و چوب آتش زدند و بر روی دیوار خانه او شعارهایی چون «دزد» نوشتند. برخی از تظاهرکنندگان نیز از بالای دیوار به داخل منزل سلیم صفیر سنگ پرتاب کردند.

از زمان آغاز بحران اقتصادی در لبنان، بانک‌های این کشور با مشکلات فراوانی روبه‌ور هستند و سپرده‌گذاران لبنانی بارها با یورش به شعب بانک‌ها خواستار دریافت وجوه خود شدند.

همچنین بانک‌های لبنان در طول این مدت بارها تعطیل شدند و جمعیت بانک‌های این کشور در ششم ماه جاری میلادی، اعتصاب عمومی اعلام و تاکید کردند که بحران فعلی تنها بحران بانک‌ها نیست، بلکه بحران کل ساختار پولی لبنان است.

شرایط اقتصادی لبنان نیز هر روز بدتر می‌شود و معیشت برای بسیاری از لبنانی‌ها به‌شدت دشوار شده است. فقط در دو هفته گذشته، ارزش پول این کشور در بازار سیاه از ۶۰ هزار به بیش از ۸۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد که این امر در افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی تاثیر گذاشت و بعضی فروشگاه‌ها قیمت‌گذاری روی کالاهای خود را متوقف کردند.

مشکلات سیاسی نیز این وضعیت را بدتر کرده است. ماه‌هاست لبنان با خلأ در پست ریاست جمهوری مواجه است و این کشور توسط دولت موقت اداره می‌شود که آن نیز در اتخاذ اقدامات لازم ازجمله اصلاحاتی که جامعه جهانی آن‌ها را شرط حمایت مالی اعلام کرده ناتوان است.

از اواخر اکتبر که دوره ریاست جمهوری میشل عون به پایان رسید، پارلمان لبنان یازده بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد که به‌دلیل اختلافات سیاسی شدید در این امر ناکام ماند.

کد خبر 641844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.