قوانین شهری؛ نقطه اتصال مدیران و شهروندان

یک کارشناس شهرسازی گفت: قوانین شهری را می‌توان یکی از مهمترین نقاط اتصال میان مدیریت شهری و شهروندان قلمداد کرد، به تعبیر بهتر بازیگران اصلی مدیریت شهری در پرتوی قوانین و مقررات ضمن تعریف نقش برای خود و سایر اعضا می‌توانند شهروندان را در اداره امور مشارکت دهند و مفهوم شهروندی را محقق کنند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شناخت حقوق شهری باعث افزایش مشارکت ساکنان یک شهر و محله می‌شود و بهبود کارایی، تخصیص هزینه‌ها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه با شناخت حقوق شهروندی مشارکت شهروندان در شهر افزایش می‌یابد، افزود: حقوق شهروندی رابطه دولت و شهروندان را مشخص می‌کند و شهروند فعال فردی است که مشارکت را حق خود می‌داند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی مورد نظر در شهرسازی همان قواعدی است که مرتبط با شهرداری است که بر ظرفیت مشارکت مردم اثر دارد؛ بنابراین آگاهی از آن بر میزان مشارکت اثرگذار است، در نتیجه با افزایش آگاهی مردم از حقوق شهروندی، می‌توانیم سطح مشارکت را افزایش دهیم.

مؤمنی ادامه داد: مسیر توسعه شهر پایدار از متن حقوق شهروندی می‌گذرد و محوریت این حقوق در تمام ارکان برنامه‌ریزی و طراحی شهری امری بدیهی و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار است.

وی تصریح کرد: زندگی اجتماعی پایدار در دوره معاصر می‌تواند از طریق آموزش و تعلیم به ویژه آموزش‌های شهروندی تقویت شود و ارتقا یابد؛ این آموزش‌ها با تاکید بر مسئولیت‌های اجتماعی و ارتباط مؤثر میان شهروندان می‌تواند بستری برای اجتماع‌مداری و تعامل اجتماعی باشد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: قوانین و مقررات شهری را می‌توان یکی از مهمترین نقاط اتصال میان مدیریت شهری و شهروندان قلمداد کرد، به تعبیر بهتر بازیگران اصلی مدیریت شهری در پرتوی قوانین و مقررات ضمن تعریف نقش برای خود و سایر اعضا می‌توانند شهروندان را در اداره امور مشارکت دهند و مفهوم شهروندی را محقق کنند.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: حقوق شهروندی یک بحث مستقل و جامع است، ضوابط و مقررات شهر یا به تعبیر دیگر حقوق شهری در صورت انطباق با اصل بهره‌مندی که در عبارت حقوق شهروندی خلاصه می‌شود، بسیار کارآمد ارزیابی می‌شود.

مؤمنی گفت: مجموعه مقررات شهری و طرح‌های توسعه و عمران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از تاریخ تأسیس تاکنون حاکی است که چنین رویکردی در مجموعه ضوابط و مقررات عمومی شهر کمتر دیده شده است؛ شهروند عضو رسمی یک شهر است و این دیدگاه حقوق و مسئولیت‌هایی را به شهروند یادآور می‌شود که در قانون پیش‌بینی و تدوین شده است.

وی افزود: از نظر حقوقی جامعه نیاز به مقرراتی دارد که روابط تجاری، اموال، مالکیت، شهرسازی، سیاسی و حتی مسائل خانوادگی را در نظر بگیرد و سامان دهد؛ از دیدگاه شهری موضوع حقوق شهروندی، روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنها در برابر یکدیگر از اصول تحقق درست مدیریت شهری است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: حقوق شهروندی آمیخته از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و حقوق و امتیازاتی است که وظیفه آن بر عهده مدیران شهری، دولت یا قوای حاکم است و به مجموعه این حقوق و مسئولیت‌ها «حقوق شهروندی» اطلاق می‌شود.

کد خبر 641784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.