تحقق شهر هوشمند از چالش برانگیزترین مسائل مدیریت شهری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: دستیابی به شهرها و دولت‌های هوشمند از چالش برانگیزترین مباحث به شمار می‌رود که مدیران شهرها با آن مواجه هستند.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ورود تکنولوژی به زندگی انسان، همواره به منظور آسان‌تر کردن کارها و بهبود سرعت انجام آنها بوده است.

وی افزود: موضوع این است که امروزه تکنولوژی محدود به ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند نیست؛ بلکه مواردی همچون دستیابی به شهرها و دولت‌های هوشمند از چالش برانگیزترین مباحث به شمار می‌رود، به گونه. ای که برخی پژوهشگران اعتقاد دارند، در آینده‌ای نه چندان دور، ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورها، کشورهایی هستند که پیش از دیگران در این مسیر گام برداشته‌اند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت شهرها به طور پیوسته در حال افزایش است، استفاده از روش‌ها و سبک‌های قدیمی برای کنترل شهرها و کشورها، پاسخگو نخواهد بود و استفاده از هوش مصنوعی در این ساختارها می‌تواند مسیر رسیدن به شهری ایده‌آل را هموار کند.

وی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان شهر هوشمند را شهری دانست که با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر بهبود کارایی عملیاتی و اشتراک گذاری اطلاعات با شهروندان در تلاش است تا خدمات دولتی را با کیفیتی بهتر و به منظور افزایش رفاه و رضایت شهروندان ارائه دهد؛ موضوع جالب توجه این است که علی رغم ادبیات گسترده‌ای که در حیطه موضوع هوشمندسازی شهرها وجود دارد، هنوز درک روشن و واضح و اجماع عمومی در خصوص مفهوم آن وجود ندارد و کارشناسان حوزه‌های علمی مختلف، محتوای متنوعی را برای آن پیشنهاد داده‌اند. این تفاوت‌ها به گونه‌ای است که عده‌ای فناوری هوشمند را مهمترین بخش شهر هوشمند به شمار آورده‌اند و عده‌ای دیگر، معتقد هستند که هوشمندسازی موضوعی فراتر از فناوری است و دستیابی به فناوری تنها ابتدای مسیر هوشمندسازی است.

علی‌اصغری تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور ایران نیز برنامه‌هایی برای دستیابی به اهداف مهمی همچون تشکیل شهرهای هوشمند و هوشمندسازی در بسیاری از خدمات ارائه شده به شهروندان را دارد، بررسی قابلیت‌های هوشمندسازی شهرها به ذکر مواردی همچون پیش نیازها، محدودیت‌ها و چالش‌هایی که کشورمان در این مسیر تجربه خواهد شد، بستگی دارد.

وی گفت: با نگاهی به خدمات سنتی شهری که توسط شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های دولتی به شهروندان ارائه می‌شود، در می‌یابیم که فرایند انجام این خدمات مستقل از فرایند خدمات سازمان‌های دیگر طراحی شده است و شهروندان برای دریافت هر خدمتی باید به طور جداگانه به تک تک این سازمان‌ها و ادارات مراجعه کنند و تقاضای خود را در قالب فرم‌ها و تقاضانامه‌هایی ارائه دهند؛ در فرم سنتی خدمات عمومی شهری، تبادل اطلاعات بین سازمان‌های خدماتی تقریباً همیشه کاغذی است.

کد خبر 641781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.