دولت ضامن دریافت تسهیلات برای بانوان کارآفرین سرپرست خانوار می‌شود

دولت ضامن دریافت تسهیلات برای بانوان کارآفرین، لحاظ شدن نوآوری‌های حمایتی در لایحه ارتقای امنیت زنان، حمایت کمیته امداد از مستأجران زن سرپرست خانوار و لزوم اجازه مرخصی و دورکاری به بانوان شاغل خواهان فرزندآوری را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی مشکلات بانوان کارآفرین برای دریافت تسهیلات ارائه ضمانت‌نامه است، گفت: در طرح صندوق ضمانت، دولت ضامن بانوان کارآفرین سرپرست خانواده می‌شود.

انسیه خزعلی افزود: در یک سال و چند ماه گذشته در بخش‌های مختلفی برای بانوان برنامه داشتیم، البته توجه داشته باشید که معاونت زنان نهادی ستادی است و یک نهاد اجرایی نیست و وارد عملیات نمی‌شود، اما باید در چند بخش کار کند که یکی از این موارد سیاست‌گذاری برای زنان، هماهنگی و برنامه‌ریزی و دیگری نظارت و ارزیابی است.

وی در خصوص بعضی از برنامه‌ها، تصریح کرد: توانستیم در مدت این یک سال و چند ماه دو جلسه ستاد ملی با شش مصوبه داشته باشیم و حرکت بسیار خوبی در مسیر بانوان است. در دولت گذشته ستادهای ملی بانوان تشکیل نشده بود، بنابراین فعال کردن ستاد ملی که یک میان‌بر بوده، در بحث سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری بسیار مهم است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ما مشارکت در تدوین بازنگری سند تحول را داشتیم، ادامه داد: طرح جامع توانمندسازی زنان را در بخش کارآفرینی داشتیم، به خصوص برای زنان سرپرست خانوار که در حال حاضر در ۲۱ استان به مرحله عملیاتی رسیده و در ۱۰ استان دیگر مراحل اولیه در حال طی شدن است.

خزعلی تاکید کرد: در استان‌ها سعی می‌کنیم اعتباری برای ایجاد بازارچه بانوان در نظر بگیریم تا آنها از نظر بازار فروش نیز حمایت شوند.

نوآوری‌های حمایتی در لایحه ارتقای امنیت زنان لحاظ شده است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: با ایجاد پنجره واحد خدمت در لایحه ارتقای امنیت زنان، نگاه جزیره‌ای دستگاه‌ها حذف و انجام زنجیره‌ای تکالیف و نوآوری‌های حمایتی جایگزین می‌شود. تلاش فراکسیون این است که بتوانیم مسئله‌ای که باعث ایجاد سوءرفتار شده را رفع و حقوق زن و تحکیم خانواده را در کنار یکدیگر دنبال کنیم.

فاطمه قاسمپور افزود: در سال ۹۰ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مواردی را در خصوص حقوق زنان مطرح فرمودند و معاونت زنان دولت وقت، تدوین و بررسی لایحه مربوط را آغاز کرد که با تغییر دولت، مباحث اجتماعی مربوط به لایحه در کنار ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه جمع شده و در قالب یک لایحه به مجلس ارسال شد.

وی تصریح کرد: لایحه به دلیل موارد کیفری و قضائی به قوه قضائیه سپرده و در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه، در شهریور ۹۸ به دولت تحویل داده شد.

حمایت کمیته امداد از زنان سرپرست خانواری که مستأجران هستند

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد گفت: از حدود ۲.۵ میلیون خانوار تحت حمایت کمیته امداد، تعداد ۳۱۴ هزار در منازل استیجاری زندگی می‌کنند. ۳۱۴ هزار و ۶۵ خانوار تحت حمایت کمیته امداد در منازل استیجاری سکونت دارند، با توجه به این آمار می‌توان گفت حدود ۱۳ درصد از مددجویان بدون مسکن شخصی هستند.

علی بحیرایی در مورد برنامه‌های کمیته امداد برای حمایت از اجاره مسکن مددجویان، افزود: از مجموع خانواده‌های مستأجر تحت حمایت، بیش از ۳۰ هزار خانوار جزو مددجویان سالمند هستند.

وی تصریح کرد: ۴۱ درصد خانواده‌های مستأجر سرپرست خانوار مرد و ۵۱ درصد خانواده‌ها سرپرست خانوار زن هستند. ۱۲ درصد از خانواده‌های مستأجر تحت حمایت کمیته امداد، ساکن مناطق روستایی و ۸۸ درصد در شهرها سکونت دارند.

مسئولان به بانوان شاغل خواهان فرزندآوری مرخصی و اجازه دورکاری دهند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مسئولان باید به بانوان شاغل که خواهان فرزندآوری هستند مرخصی و اجازه دورکاری دهند، امام خمینی (ره) زمینه رشد و تعالی را برای زنان فراهم کردند، ما زنان بیشتر از دیگران مدیون امام خمینی (ره) هستیم، زیرا زمینه فعالیت و امنیت و حرکت را امام راحل (ره) برای ما فراهم کرد.

انسیه خزعلی افزود: زمانی که حرکت مسیر دانشی برای مردان هفت برابر و برای زنان ۱۷ برابر بعد از انقلاب می‌شود و برای ما با این سرعت چشم‌گیر سعی می‌کنند پرده بردارند باید به اهمیت نقش زنان پی برد و البته هرگز مطلوبی را که باید به آن برسیم کتمان نمی‌کنیم و فاصله زیادی با آن داریم.

وی تصریح کرد: زنان حافظ جهت‌دهی بسیاری از مسائل راهبردی کشور در صحنه عمل و اقدام هستند و بسیار مهم است که همه کارهای ما براساس اخلاق پیش رود و در همه حرکت‌های ما اخلاق و شیوه صحیح تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده الگوی زنان ایرانی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده الگوی زنان ایرانی هستند، ترویج فرهنگ ایثار در جامعه بسیار حائز اهمیت است. بزرگترین انتظار شهدا ادامه راهشان است و زمانی که وصیت‌نامه شهدا را می‌خوانیم بیشتر متوجه حرکت اعتقادی و الهی آنها می‌شویم. آنها عزیزترین دارایی خود یعنی جانشان را به پای انقلاب اسلامی گذاشتند و خانواده‌ها هم از آنها حمایت کردند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده داریم که الگوی خوبی برای زنان هستند و سبک زندگی شهیدپروری باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: ۲۱۰۰ عنوان کتاب با حمایت نشر شاهد، تاکنون منتشر شده است، اما هنوز جای کار دارد و باید گسترش یابد، لازم است این کتاب‌ها دیده و خوانده شود، البته کیفیت نیز باید گسترش یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به زنان نویسنده، ادامه داد: روحیه و سبک زندگی شهیدپروری باید به جامعه شناسانده شود و این در الگوپذیری جامعه ما بسیار تأثیرگذار است، از اقدامات شما حمایت می‌کنیم و درخواست داریم، به رغم سختی‌ها، همچنان مجاهدت کنید و کیفیت را نیز بالا ببرید و نسل‌هایی مانند خودتان تربیت کنید.

کد خبر 641734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.