غلبه صدای ملت بر صدای دشمن

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وهفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غلبه صدای ملت بر صدای دشمن» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی، مردم آذربایجان را پرچمدار اتحاد و آزادی ایران خواندند و با اظهار تعظیم به ملت پرعظمت ایران به علت خلق ۲۲ بهمن تاریخی امسال تأکید کردند: این حماسه حقیقی، پرشور و پرمحتوا نتیجه منحرف نشدن و استقامت ملت در خط انقلاب است و این راه پیشرفت و اقتدار، با اتحاد ملی و با نگاه انقلابی و نه ارتجاعی به مشکلات، یعنی تکیه بر همتی که دستاوردها را به وجود آورده، ادامه خواهد یافت که فعالیت جهادی و شبانه‌روزی همه مسئولان برای رشد اقتصادی و علاج دشواری‌ها به ویژه تورم، زمینه‌ساز آن خواهد بود.

رهبر انقلاب در تبیین ابعادی از حرکت بسیار ارزشمند ملت در ۲۲ بهمن، با اشاره به «تبلیغات پر سروصدای دشمنان، مشکلاتی که مردم با همه وجود حس می‌کنند، هوای سرد و دیگر عوامل کاهنده انگیزه‌ها» گفتند: مردم با ایمان و بصیرت، همه اینها را نادیده گرفتند و همه با هم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران عزیز به میدان آمدند و صدای بلند خود را به گوش همه رساندند که فقط خداوند شکور قادر است شکر واقعی این حرکت عظیم ملی را به‌جا آورد.

غلبه صدای ملت بر صدای دشمن

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوجانبه تهران – پکن، فراگیر و ضامن منافع طرفین» نوشت: روابط تهران-پکن غالباً ضامن تأمین منافع دو طرف، جامع و فراگیر در سطح بین‌المللی و پیرو قاعده «تکمیل‌گری متقابل اقتصادی» بوده است.

چین به دنبال توسعه روابط تجاری و اقتصادی امن با کشورهای مناطق مختلف جهان است و غالباً مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را دنبال نمی‌کند طبعاً این رویه یکی از مزیت‌های سیاست خارجی توسعه‌محور چین است.

از طرفی چین قدرتی نوظهور است که وابستگی آن به انرژی بسیار بالا بوده و ایران یکی از تأمین‌کنندگان اصلی انرژی مورد نیاز این کشور است.

همچنین با توجه به سیاست تحریمی غرب علیه ایران، چین جایگاه خاصی در سیاست‌های اقتصادی و تجاری برون‌گرای کشورمان داشته و تنها قدرت بزرگی است که از توازن و تمایل به چالش کشیدن موقعیت مسلط آمریکا در پهنه سیاست بین‌المللی برخوردار است؛ و به عنوان مهم‌ترین بازیگر در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه پس از پایان معافیت‌های نفتی به شمار می‌رود و از خریداران اصلی نفت ایران محسوب می‌شود.

این «تکمیل‌گری اقتصادی» برهان موجهی برای توسعه و تعمیق روابط تجاری تهران-پکن است.

دولت قبلی به دلیل ماهیت نگاه به سیاست خارجی، «تقریباً» شرق را از سیاست خارجی حذف کرد و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد غرب گذاشت و فرجام آن نیز «بدعهدی ذاتی» غربی‌ها بود که هشت سال خسارت به بار آورد.

حال دولت سیزدهم در تلاش برای احیای ظرفیت‌های اقتصادی ارتباط با شرق است. سفر سه روزه رئیس‌جمهور در صدر یک هیئت بلندپایه به چین در همین راستا تلقی می‌شود.

غلبه صدای ملت بر صدای دشمن

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۴۰۱؛ کمترین تولدها در یک دهه اخیر» نوشت: حتی تصویب و اجرای قانون جوانی جمعیت هم هنوز نتوانسته است روند نزولی فرزندآوری در کشور را متوقف کند؛ قانونی که اگرچه باید به آن زمانی کافی داد اما اجرای فقط ۳۵ درصدی آن در اولین سال و پیشنهاد کاهش ۳۷.۵ درصد بودجه آن برای دومین سال، به خوبی نوع نگاه و باور مسئولان به آن را نشان می‌دهد و تأثیر آن در باور جامعه و خانواده‌ها هم واضح است.

بررسی آمارهای ۱۰ ماهه سازمان ثبت احوال کشور، از تولد ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ کودک تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ خبر می‌دهد که طبق گزارش «نود اقتصادی» و بررسی آن با سال‌های گذشته مشخص می‌شود که میزان تولدهای ۱۰ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته، ۴.۷ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، اگرچه آمار ۱۰ ماهه بلندمدت در دسترس و قابل مقایسه نیست اما طبق آمارهای ۹ ماهه مربوط به ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱، میزان تولدها در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ از میزان آن در مدت مشابه تمامی سال‌های یک دهه اخیر کمتر شده است.

البته تحلیل‌های جمعیتی و نظارت کارشناسان، یک واقعیت را هم در این باره نشان می‌دهد که نباید نادیده گرفت: «با توجه به هرم سنی کشور، میانگین سن ازدواج و متوسط زمان فرزندآوری، کاهش تعداد موالید طی یک دهه گذشته خیلی نگران‌کننده نیست اما تبدیل شدن آن به یک روند، که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، نگران‌کننده است.»

غلبه صدای ملت بر صدای دشمن

کد خبر 641504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.