بسیاری از ساختمان‌های رشت ایمنی و استحکام ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: بسیاری از ساختمان‌های این شهر بدون نظارت سازمان نظام مهندسی احداث شده است و ایمنی و استحکام لازم را ندارد.

محمدحسین واثق‌کارگرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر، ساخت‌وسازها در مناطق مختلف رشت، به‌ویژه حاشیه شهر، افزایش یافته است و تعدادی زیادی از این ساختمان‌ها بدون رعایت اصول مهندسی احداث می‌شود و با وجود آنکه مأموران شهرداری به صورت مستمر بر این ساخت‌وسازها نظارت دارند، اما مالکان این ساختمان‌ها در زمان‌هایی مانند شب که مأموران حضور ندارند، اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، بنابراین بسیاری از این بناها ایمنی، مقاومت و استحکام لازم را ندارد.

وی افزود: پرونده‌های تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها رسیدگی می‌شود و در صورتی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت نشود و بنا استحکام لازم را نداشته باشد، کمیسیون موظف به صدور حکم تخریب بنا است و برای صدور پایان کار از سوی شهرداری، استحکام بنا باید توسط کارشناس رسمی دادگستری استعلام و تأیید شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: بسیاری ساختمان‌های که در این شهر، حکم تخریب آنها صادر شده است، استحکام ندارد و بدون نظارت نظام مهندسی احداث شده است که بی‌شک در آینده مشکلات و خطراتی را برای شهروندان و ساکنان بناها ایجاد می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر مجوز پروانه ساختمانی برای زمین‌هایی که سند مالکیت ندارد، از سوی دستگاه قضائی استان گیلان صادر شده است و این موضوع به شهروندان کمک می‌کند تا برای احداث ساختمان، نسبت به دریافت پروانه از شهرداری اقدام کنند و امیدواریم با این اقدام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر متوقف شود.

واثق‌کارگرنیا تصریح کرد: تعدادی از ساختمان‌های مسکونی در رشت و سایر نقاط کشور بدون مجوز قانونی احداث شده است و بسیاری از این بناها استحکام و مقاومت لازم را در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله ندارد که رفع این مشکل نیازمند هم‌اندیشی و اتخاذ تصمیمی مناسب از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کشور است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه چندین سال پیش ممیزی املاک شهرداری رشت مصوب شده است اما تاکنون اجرا نشده است، بنابراین اطلاعات و آماری دقیقی از املاک این شهر در اختیار نداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه اجرای ممیزی املاک شهرداری، ابتدا نیازمند هوشمندسازی، نصب سرورها و آیتم‌های لازم است، گفت: سال آینده با جدیت به دنبال هوشمندسازی شهرداری در بخش ممیزی املاک هستیم تا با راه‌اندازی این سیستم، بتوانیم اطلاعات و آمار دقیق املاک شهر را در دسترس و بهره‌برداری قرار دهیم.

به گزارش ایمنا، شهر رشت مرکز استان گیلان ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول شبانه‌روز این جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

کد خبر 641401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.