پویایی مغز سالمندان با ورزش و تمرکز کردن

یک روان‌شناس بالینی گفت: در دوران سالمندی ممکن است ضرورت پرداختن به یادگیری‌های جدید یا فعالیت‌های نو کمتر احساس شود، بنابراین هر روز لازم است مغز انسان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شود تا به فعالیت وادار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ناجی‌نیا در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره ورزش مغز در سالمندان اظهار کرد: گاهی انسان از ظرفیتی که ذهن و مغز دارد بسیار کم استفاده می‌کند، هرچه کمتر از سلول‌ها و ماهیچه‌های مغزی استفاده شود به سمت زوال، تنبلی و آتروفی شدن پیش می‌رود.

وی افزود: هر قدر سلول‌ها و ماهیچه‌های مغزی را به تحرک وادار کنیم، ورزیدگی آن باعث افزایش کارآمدی و کارایی می‌شود، بنابراین سلول‌های مغزی به چالش کشیده شدن، پویایی، فعالیت و تحرک نیاز دارد.

این روان‌شناس بالینی تصریح کرد: در دوران سالمندی ممکن است ضرورت پرداختن به یادگیری‌های جدید یا فعالیت‌های نو کمتر احساس شود، بنابراین هرروز لازم است مغز انسان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شود تا به فعالیت وادار شود.

وی اضافه کرد: نباید تصور کرد با دارا بودن زندگی راحت، آرامش بیشتری خواهیم داشت، درواقع زمانی که سلول‌های مغزی به‌کار گرفته می‌شود و فعالیت‌های مغزی افزایش می‌یابد، تغییراتی در سیستم بدنی رخ می‌دهد که متعاقب آن میزان افسردگی، اضطراب و استرس کاهش و انرژی و انگیزه افزایش می‌یابد.

ناجی‌نیا گفت: آغاز فعالیت‌های مغزی باعث ایجاد انگیزه و ترغیب افراد می‌شود، یعنی فرد در اثر فعالیت‌های مغزی بازخوردهایی دریافت می‌کند که علاقه‌مند به تداوم آن و باعث افزایش عملکرد در این زمینه می‌شود، همچنین بازخوردهایی مانند رغبت، انگیزه، تشویق و تقویت نصیب افراد می‌شود.

پیاده‌روی به تقویت قوای ذهن کمک می‌کند

وی با بیان اینکه پیاده‌روی و مطالعه کردن از جمله مهم‌ترین ورزش‌هایی است که به تقویت قوای ذهن کمک می‌کند، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های ترکیبی که تلفیقی از فعالیت‌های بدنی و هم‌زمان فعالیت‌های ذهنی را در برمی‌گیرد، مانند پینگ‌پنگ، پیاده‌روی و ورزش‌هایی که بدن و مغز را به فعالیت وادار می‌کند، از مهم‌ترین ورزش‌های تقویت قوای ذهنی است.

این روان‌شناس بالینی ادامه داد: براساس تحقیقات، اثربخشی ورزش‌های تلفیقی برای تقویت قوای ذهنی و بالا بردن حفظ توانایی تعادل در سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اگر حفظ تعادل از بین برود موجب زمین خوردن و سقوط در سالمندان می‌شود که عوارض ناخوشایندی به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: ورزش کردن و تمرکز گرفتن، منجربه افزایش انعطاف‌پذیری و حفظ تعادل در سالمندان می‌شود.

ناجی‌نیا با بیان اینکه طیف ورزش‌های مغزی گسترده است، خاطرنشان کرد: مطالعه کردن، خواندن، نوشتن و گفت‌وگو کردن تا ورزش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن و ورزش‌های شرقی که آئین‌های خاص دارد، است، همچنین گفت‌وگو کردن به تنهایی تمرین ذهنی است، به گونه‌ای که سالمندان از تنهایی خارج و وارد اجتماع می‌شوند.

وی گفت: گاهی برخی از سالمندان عنوان می‌کنند با نگاه کردن به کتاب به خواب می‌روند، این در حالی است که مغز از مسئله‌ای که لذت می‌برد نه تنها به خواب نمی‌رود، بلکه برانگیخته می‌شود.

کد خبر 641400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.