توسعه و تعمیق آموزش، مهم‌ترین رویکرد کاهش خودکشی است

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه لازم است بدانیم چه روش‌هایی برای پیشگیری، کنترل و کاهش خودکشی وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌ها و رویکردهایی که می‌تواند به کاهش خودکشی کمک کند، توسعه و تعمیق آموزش‌های موجود است.

اردشیر بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره لزوم آموزش برای پیشگیری از خودکشی، اظهار کرد: مسئله افکار خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل به‌عنوان یکی از مسائل اجتماعی و روانی جامعه تلقی می‌شود که موجب شده مسئولان، سازمان‌ها و نهادهای تخصصی، کارشناسان و متخصصان این حوزه به فکر رفع این معضل باشند.

وی با بیان اینکه لازم است بدانیم چه روش‌هایی برای پیشگیری، کنترل و کاهش این مسئله اجتماعی وجود دارد، افزود: معتقد هستم یکی از مهم‌ترین روش‌ها و رویکردهایی که به کاهش خودکشی کمک می‌کند، توسعه و تعمیق آموزش‌های موجود است.

این جامعه‌شناس درباره تأثیر آموزش افراد در سطح عام برای مقابله با مسئله خودکشی، تصریح کرد: آموزش می‌تواند در سطح عام جامعه برای خانواده‌ها، مدارس و گروه‌های اجتماعی، مناطق و محلات خاصی که به عنوان کانون خودکشی تلقی می‌شود، صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید به جنگ با موضوع خودکشی برویم و آن را کنترل و ریشه‌کن کنیم، افزود: یکی از روش‌های موجود، آموزش متخصصان است، متخصصان از جمله روان‌پزشکان، پزشکان، روان‌شناسان، مشاوران، مددکاران و تسهیل‌گران اجتماعی، شامل این گروه‌ها می‌شود و باید تمام آموزش‌های موجود را به این افراد ارائه کنیم تا آمادگی مهارت و چابکی بیشتری به جنگ با مسئله خودکشی بپردازند.

بهرامی با اشاره به اهمیت آموزش برای پیشگیری مؤثر از خودکشی، گفت: به نظر می‌رسد یکی از روش‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، مسئله آموزش‌ها و رویکردهای اجتماعی و استفاده از توان و ظرفیت اجتماعات محلی برای مسئله پیشگیری از خودکشی است، از این رو تلاش کردیم با روش رویکردهای اجتماع‌محور مسئله خودکشی را برای متخصصان تشریح کرده و آموزش دهیم.

وی درباره لزوم همکاری افراد ذی‌صلاح برای پیشگیری از خودکشی، خاطرنشان کرد: لازم است در این مسیر افراد علاقه‌مند و دارای ظرفیت‌های علمی و تخصصی یاری‌رسان باشند تا این روش را نهادینه کنیم و در کنار سایر حوزه‌های روانشناسی و روان‌پزشکی برای جامعه ایرانی اقدام مفیدی صورت گیرد.

کد خبر 641394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.