لزوم توجه به ویژگی‌های شهدا/ شهادت فقط در عرصه نبرد نیست

شهردار اصفهان با بیان اینکه شایسته است مردم در معنای شهید واکاوی داشته باشند، گفت: شهید از واژه شاهد برآمده که دارای سه ویژگی حاضر، ناظر و آگاه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در مراسم یادواره شهدای منطقه هفت شهرداری اصفهان اظهار کرد: اجتماع در یادواره شهدای منطقه هفت از بابت حضور مادران و پدران شهدا، رزمندگان دفاع مقدس، خانواده شهدای سلامت، شهدای فاطمیون و مدافع امنیت در کشور کم‌نظیر است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در توصیف ارزش بزرگداشت شهدا مبنی بر اینکه «فضیلت زنده نگه داشتن شهدا کمتر از شهادت نیست»، گفت: باید اندکی در واژه شهید و شهادت بیشتر تمرکز کنیم و واژه کاوی داشته باشیم و در عمق آن از منظر معنایی ورود کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهید از واژه شاهد برمی‌آید و شاهد کسی است که سه ویژگی داشته باشد، نخست اینکه شاهد باید حاضر باشد «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» و دوم اینکه آگاه باشد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: سومین ویژگی آن است که باید بتواند شهادت بدهد، یعنی ناظر است، اگر به این واژه بیشتر دقت کنیم، متوجه عمق مفهوم آن خواهیم شد.

وی اضافه‌کرد: طبق آیات قرآن کریم، عده‌ای این قدرت و درک را ندارند که شهید زنده و ناظر است، اگر با این مفهوم زندگی کنیم، دیگر مرتکب خطا و اشتباه نخواهیم شد و شهادت گونه زندگی می‌کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهادت فقط در عرصه نبرد نیست، تصریح کرد: جمله و تعبیر معروفی از شهید حاج قاسم سلیمانی درباره شهادت است که «شهدا قبل از شهادت، شهید شده‌اند»، بنابراین در جای جای سیر زندگی باید شهادت گونه رفتار کنیم.

کد خبر 641384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.