اجرای درز انبساطی پل‌ها «دوباره‌کاری» نیست/ نسبت مستقیم صحت عملکرد درزها با طول عمر سازه

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: پل‌های سواره‌روی تازه احداث، در زمان اتمام فعالیت عمرانی یا چند ماه پس از بهره‌برداری، با اعمال محدودیت‌های ترافیکی، درزهای انبساطی آن اجرا می‌شود، بنابراین اجرای این درزها، به منزله تخریب پل یا «دوباره‌کاری» در احداث پل نیست.

مسعود توکلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پل‌های سواره‌رو، شاه‌رگ‌های حیاتی ارتباطی شهرها و از جمله زیرساخت‌های مهم ارتباطی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این پل‌های سواره‌رو از اجزای مختلفی تشکیل شده است، ادامه داد: یکی از اجزای این پل‌ها که در انتهای اجرای پروژه و گاهی پس از بهره‌برداری از آن اجرا می‌شود، درزهای انبساطی است؛ این درزها به‌منظور جلوگیری از ایجاد تنش‌های بیش از حد و خرابی‌های ناشی از انبساط و انقباض پل‌ها بر اثر تغییرات دمای محیط پیرامون و عوامل طبیعی، اجرا می‌شود.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه هنگامی که درزهای انبساطی، عملکرد خود را از دست بدهد، منجر به مشکلات و خرابی‌های بسیاری می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع، تعمیر و نگهداری دوره‌ای این درزها را مطرح می‌کند؛ به‌عبارت دیگر این درزها اجزای غیرسازه‌ای است که برای فراهم‌سازی تردد روان خودروها روی شکاف‌های مابین قطعات و دهانه‌های مجاور پل اجرا می‌شود و حرکت انتقالی و چرخشی عرشه پل‌ها را فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از نشت آب به بخش‌های زیرین عرشه و جلوگیری از مباحث خوردگی، از دیگر مزایای درزهای انبساطی است، ادامه داد: چند نوع درز انبساطی در پل‌های سطح شهر اصفهان استفاده شده است که درزهای انبساطی آسفالتی، الاستومری و شانه‌ای که مانند شانه‌های درگیر روی عرشه پل‌هایی همچون بزرگمهر مشاهده می‌شود را، شامل می‌شود.

توکلی‌پور با بیان اینکه درزهای عمود بر مسیر حرکت خودروها که روی عرشه پل‌ها وجود دارد، همان درزهای انبساطی پل‌ها است که تعداد آن روی پل‌ها متفاوت است، تاکید کرد: به‌عنوان مثال پل امام خمینی (ره) ۷۴ درز انبساطی و پل شهید چمران چهار درز انبساطی دارد و در کل با توجه به طراحی هر پل تعداد این درزها مشخص است.

وی با بیان اینکه یکی سخت‌ترین بخش‌های احداث پل‌ها، اجرای درزهای انبساطی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این اقدام و تعمیر و نگهداری آن باید در شب و با اعمال محدودیت ترافیکی در زمان اجرا و پس از آن انجام شود، یکی از سخت‌ترین اقدامات در این زمینه است.

تعمیر و اجرای درزهای انبساطی پل‌ها با اعمال محدودیت ترافیکی

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: پل‌هایی که سال‌های زیادی است در حال بهره‌برداری است و درز انبساطی آن خراب یا طول عمر آن به اتمام رسیده است، با اعمال محدودیت ترافیکی، در شب تعمیر می‌شود؛ پل‌های سواره‌رویی که تازه احداث شده است، در زمان اتمام فعالیت عمرانی یا چند ماه پس از بهره‌برداری، با اعمال این محدودیت‌ها، درزهای انبساطی آن اجرا می‌شود، بنابراین اجرای این درزها، به منزله تخریب پل یا «دوباره‌کاری» در احداث پل محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صحت عملکرد درزهای انبساطی با طول عمر سازه و پل سواره‌رو، نسبت مستقیم دارد، ادامه داد: با توجه به اعمال محدودیت ترافیکی در زمان اجرای درزهای انبساطی، از شهروندان درخواست داریم با صبر و تحمل بیشتری مدیریت شهری را برای نگهداری پل‌ها یاری کنند.

توکلی‌پور اضافه کرد: حدود چند هفته زمان برای اجرای کامل درز انبساطی از نوع «الاستومری» لازم است که شرایط آب‌وهوا نیز بر آن تأثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: شائبه‌ای مبنی بر اینکه شهرداری روی یکی از پل‌های تازه بهره‌برداری شده اصفهان در حال فعالیت است و اقداماتی که قبل از بهره‌برداری باید انجام می‌شد را در حال حاضر انجام می‌دهد، بین شهروندان به‌وجود آمده بود که به هیچ‌وجه اینگونه نیست و این اقدامات بخشی از عملیات اجرای سازه پل است که به تشخیص طراح در زمان مناسب اجرا می‌شود؛ همچنین نگهداری و تعمیرات درزهای انبساطی دیگر پل‌های شهر نیز توسط مدیریت نت معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان انجام خواهد شد.

کد خبر 641359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.