دیوان محاسبات برای تحقق انضباط مالی و افزایش شفافیت از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند

سومین نشست مجمع معاونان مالی و سرمایه انسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور با حضور رئیس کل دیوان محاسبات و رئیس دستگاه دیپلماسی به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، سید احمدرضا دستغیب در سومین نشست مجمع معاونان مالی و سرمایه انسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور که دادستان، معاون امور اجرایی و پشتیبانی، معاونان فنی و حسابرسی امور عمومی و اقتصادی، جمعی از مستشاران دیوان محاسبات و ده‌ها تن از معاونان مالی و اداری دستگاه‌های مختلف کشور در آن حاضر بودند، ضمن قدردانی از میزبانی وزارت امور خارجه، اظهار کرد: تشکیل مجمع معاونان مالی و سرمایه انسانی، چه از جهت تحقق شفافیت مالی و چه از منظر عملیاتی شدن انضباط اداری در دستگاه‌ها، ایده‌ای مبتکرانه و راهگشاست.

وی با اشاره به اینکه باید همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی با نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات بیش از پیش گسترش یابد، افزود: طبق تعهدی که در جلسه رای اعتماد از مجلس به نمایندگان مردم داده بودیم، تمام حسابرسان و کارشناسان دیوان محاسبات، کمک‌حال و مباشری امین برای دستگاه‌های اجرایی هستند و در حال حاضر هم، دیوان محاسبات برای تحقق انضباط مالی و افزایش شفافیت در این حوزه از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به آثار تعامل دوسویه دستگاه‌های اجرایی با نهادهای نظارتی، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اثرات این تعامل کاستن از حجم پرونده‌های تخلفات یا به بیان بهتر، انحراف از معیارهای قانونی در ارگان‌های مختلف است که علاوه بر حفظ و صیانت از بیت‌المال، اعتماد و سرمایه اجتماعی را به سطوح بالاتری ارتقا خواهد داد.

وی درباره موضوع نظارت و کنترل‌های داخلی در هر وزارتخانه ادامه داد: مسئولیت اصلی نظارت و کنترل‌های داخل سازمانی با معاونان اداری و مالی در هر دستگاه است و اقدام بهنگام در شناسایی مواردی همچون نیروی انسانی مازاد، حسابرسی کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات، پروژه‌های عمرانی، موازی‌کاری‌ها و تحقق بودجه‌ریزی عملیاتی توسط معاونان حوزه اداری و مالی بسیار موثر است.

دستغیب اظهار کرد: ناگفته پیداست که هرچه نظارت‌ها بیشتر باشد، منابع جدیدی خلق خواهد شد و اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور بدون مشارکت معاونان مالی و اداری و همچنین برقراری وحدت رویه در مسائل دستگاه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ادامه این نشست، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، نیز ضمن به فال نیک گرفتن برپایی چنین نشست‌هایی، گفت: مهم‌ترین وظیفه دیوان محاسبات، نظارت بر حکمرانی درست و کارآمد است که این نهاد نظارتی با وجود نیروی انسانی متخصص و متعهد، می‌تواند الگوی حکمرانی شایسته در اداره کشور را تحقق بخشد.

کد خبر 641329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.