حجم بارش‌ها در کشور با وضعیت نرمال فاصله دارد/پوشش ۲۰ درصدی برف در کشور

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه سومین سال متوالی خشک را شاهد هستیم، گفت: میزان بارش‌ها کمتر از وضعیت نرمال است و بر اساس آمار وزارت نیرو همچنان ۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده اظهار کرد: ظاهراً چنین انتظار می‌رود که شرایط آبی کشور با بارش‌های اخیر به وضعیت نرمال برگشته باشد، در حالی که همواره گفته‌ایم در سومین سال متوالی خشک هستیم.

وی ادامه داد: حجم بارش‌ها در کشور کماکان زیر نرمال است و بر اساس آماری که وزارت نیرو ارائه می‌کند، باوجود بارش‌های خوبی که در دی و بهمن دریافت کردیم، همچنان ۱۰ درصد نسبت به وضعیت نرمال فاصله داریم، حتی میزان بارش سال گذشته نیز تحقق پیدا نکرده و نسبت به آن فاصله داریم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه بارش‌های برف بسیار امیدوارکننده است و در حال حاضر ۲۰ درصد کشور حدوداً پوشش برفی دارد، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌هایی که در میزان بارش در پاییز داشتیم را جبران کنیم، وقتی که به عدد متوسط بارش برف نگاه می‌کنیم در آب معادلی که می‌تواند این برف داشته باشد ما نسبت به سال گذشته همچنان ۲۰ درصد کاهش داریم و نسبت به متوسط ۲۱ سال آماری که از پایگاه داده‌های ماهواره‌ای استخراج می‌شود حدود ۳۲ درصد، به عبارت دیگر بیش از ۳۰ درصد با کاهش حجم بارش روبه‌رو هستیم.

قاسم‌زاده گفت: این نشان می‌دهد که همچنان باید مراقبت‌ها در بخش مصارف را داشته باشیم، همچنان بدانیم که کشور ما باوجود اینکه در کلان یک کشور خشک و نیمه‌خشک است در خشکسالی‌هایی که اخیراً اتفاق افتاده در شرایط مطلوبی به لحاظ منابع آبی قرار ندارد.

وی افزود: آماری که از مصارف وجود دارد ۷۰ تا ۸۰ لیتر برای هر نفر در خانواده را نشان می‌دهد و این حاکی از این است که ما هنوز در خانوار نتوانستیم به عنوان وزارت نیرو فرهنگ سازی درست را انجام دهیم. از طرفی مصرف نیز به صورت مسئولانه دنبال نمی‌شود و بسیار نگران ایام عید هستیم.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: قطعاً در اسفندماه مصارف در بخش شرب بسیار بالا می‌رود، بنابراین از هم اکنون از مردم درخواست داریم که در اسفندماه در مصارف خود مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

کد خبر 641312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.