ارتقای کیفیت محیط شهری در راستای افزایش سرزندگی و نشاط عمومی

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه شهرها مجموعه‌های زیستی مناسبی برای ظهور تنوع رفتاری هستند، گفت: تراز موفقیت در هر فضای زیستی را می‌توان از میزان استمرار حضور افراد در آن فضا مورد سنجش قرار داد، چراکه سرزندگی افراد با بهبود کیفیت زندگی آنها رابطه مستقیمی دارد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه برنامه‌های توسعه شهری در کشورمان در گسستی عمیق با گذشته خود، خودرو محور و بر مبنای تسهیل هرچه بیشتر حرکت سواره است.

وی افزود: آنچنان که باید به فضاهای شهری جهت ایجاد سرزندگی، پویایی شهر و ارتقای کیفیت‌های محیطی توجه نمی‌شود، بر این اساس و به منظور ارتقای قرارگاه‌های رفتاری به عنوان یکی از مولفه‌هایی که برای تعاملات اجتماعی افراد در اینگونه فضاها مؤثر واقع می‌شود، اهمیت چندانی در نظر گرفته نمی‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر موجب شده است تا توسعه شهر و الگوهای مناسب جهت رشد و توسعه فضایی - کالبدی شهر، اهمیت ویژه‌ای پیدا کند، در این زمینه و جهت ساماندهی و انتظام فضایی - کالبدی سطوح پراکنده شهری، از نظریات و الگوهای نوین شهر مانند مدل رشد هوشمند شهر استفاده می‌شود.

کریمی اضافه کرد: راهبرد رشد هوشمند تلاش بر شکل‌دهی مجدد شهرها و هدایت آنها به سوی اجتماع توانمند با دسترسی به محیط زیست مطلوب، ارتقای سیستم حمل‌ونقل یکپارچه شهر، تراکم و فشردگی شهرها و اختلاط کاربری‌ها را دارد.

وی تصریح کرد: شهرها مجموعه‌های زیستی و کانونی مناسب برای ظهور تنوع رفتاری هستند، تراز موفقیت در هر فضای زیستی را می‌توان از میزان استمرار حضور افراد در آن فضا مورد سنجش قرار داد، از آنجا که میزان سرزندگی افراد با بهبود کیفیت زندگی آنها رابطه مستقیمی دارد؛ پرداختن به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: حضور پررنگ انسان‌ها در هر مکان بیانگر حس سرزندگی و نشاط آن فضا به شمار می‌رود؛ بنابراین سه مؤلفه کالبدی، اجتماعی و زیست‌محیطی از عوامل جذب‌کننده مخاطبان به فضاهای زیستی است؛ با بررسی حس سرزندگی در فضاهای شهری می‌توان به خوبی آسیب‌شناسی کرد و زمینه لازم برای بهبود کیفیت محیط زندگی را به دست آورد.

کریمی گفت: فضای شهری ایده‌آل فضایی است که در آن عدالت شهروندی رعایت شده باشد و تمام شهروندان، حتی اقشار آسیب‌پذیر بتوانند از این فضا استفاده کنند، فضای شهری ترکیبی است از روابط اجتماعی در کالبدی از شهر که در بستری معنایی، پاسخگوی نیازهای شهروندان یک شهر است. این محیط مکانی برای جریان یافتن زندگی اجتماعی افراد و بسترساز تعاملات اجتماعی شهروندان یک شهر است.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان جز با ارزش فرهنگ هر جامعه هستند، افزود: زندگی این افراد با توجه به آغاز مرحله کهنسالی، دچار تغییرات بنیادین می‌شود، سالمندی دورانی است که کاهش توانایی‌های جسمی و از دست دادن امتیازها را به همراه دارد و در موارد زیادی با ضعف جسمانی و روانی همراه است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: سالمندان بخشی از شهروندان آسیب‌پذیر هر شهر به شمار می‌آیند و در صورتی که فضاهای شهری برای سالمندان مناسب‌سازی شود، سایر اقشار جامعه نیز در رفاه بیشتری خواهند بود.

کد خبر 641233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.