دشمن کینه‌جو شکست خود را ابراز نمی‌کند/ عفو اخیر بی‌سابقه بود

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دشمن کینه‌جو شکست خود را ابراز نمی‌کند، گفت: انقلاب اسلامی و قانون اساسی محور وحدت بخش مورد تمسک آحاد ملت ایران است و به رغم تلاش‌های دشمن آن را گرامی می‌دارند.

به گزارش ایمنا، مسعود ستایشی امروز _سه‌شنبه بیست‌وپنجم بهمن_ در نشست خبری از حضور معنادار و بزرگوار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی و اظهار کرد: بر پایه رفراندوم ملی در قالب حضور مردم در راهپیمایی چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر صحنه تجلی استکبارستیزانه ملت ایران بود، ملتی که ۴۴ سال این اراده را با ایستادگی و ثبات قدم تکرار کرده است.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، ادامه داد: افزایش چشمگیر تنها در افزایش تعداد نبود بلکه این افزایش نشان از حضور اراده انسان‌های مصمم و استواری بود که زمانی خباثت‌های دشمنان را مشاهده کردند برای حراست از انقلاب بنیان نهاده خود به میدان آمدند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه البته دشمن کینه‌جو شکست خود را ابراز نمی‌کند و تصور اتمام خدعه‌های دشمن صحیح نیست، تصریح کرد: اما بی‌تردید در اتاق‌های سیاستگذاری خود در این خصوص فکر خواهند کرد، انقلاب اسلامی و قانون اساسی محور وحدت بخش مورد تمسک آحاد ملت ایران است و به رغم تلاش‌های دشمن آن را گرامی می‌دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه درباره اقدام پلتفرم فیلیمو به دلیل پخش سریال سقوط بدون دریافت مجوزهای قانونی ورود می‌کند، گفت: این موضوع در واحد قضائی مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شد و تحت رسیدگی قرار دارد.

ستایشی گفت: قوه قضائیه بنا به مأموریتی که طبق اصل ۱۵۸ قانون اساسی در رسیدگی به شکایات و تظلمات برعهده دارد، چنانچه شکایتی مطرح شود مطابق موازین قانونی ورود می‌کند.

وی با تاکید بر اصل قانونی بودن جرم و مجازات، ادامه داد: چنانچه در مقررات قانونی در مورد افعال یا ترک افعال وصف مجرمانه وجود داشته باشد در صورت احراز مجرمیت برخورد قانونی خواهد شد، از این رو طرح شکایت از پلتفرم فیلیمو در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و در صورت تصمیم‌گیری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جزئیات جدید از دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ، گفت: نسبت به شناسایی مجرمان و تحقیق این پرونده اهتمام ویژه صورت گرفت که منجر به دستگیری متهمان شد.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای صدور قرار تأمین و قرار نهایی و کیفرخواست انجام شد و پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شیراز ارسال شده است و تاکنون دو جلسه دادگاه در تاریخ‌های هجدهم و بیست‌وچهارم بهمن برگزار شد و در این پرونده پنج متهم از اتباع خارجی هستند.

تسری عفو اخیر به متهمان بی‌سابقه بود

ستایشی درباره عفو گسترده محکومان و متهمان که با تقاضای ریاست قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و معظم له موافقت خود را اعلام فرمودند، گفت: میزان اهمیت وحدت ملی پیوستگی اجتماعی و جلوگیری از چنددستگی فرهنگی بود.

وی ادامه داد: بخشودگی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات به پایان رسیده، حاکی از وحدت اجتماعی است، تسری این عفو بر متهمان از ویژگی‌های مهم و بی‌سابقه آن است که تاکنون سابقه نداشته است، همچنین معیاری بودن و ناظر بودن دایره شمول آن بر متهمان و ناظر بودن این عفو بر استثنائات از جمله ویژگی‌های مهم این عفو است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اقدام رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند کرد بنابراین این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.

وی تصریح کرد: تجزیه و بخش کردن ملت به نفع دشمن و از اهداف اصلی او در دشمنی با ملت ایران است، هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب‌پذیر سیاسی و اجتماعی به سمت دشمن اقدامی نابخشودنی است، بنابراین ادامه یافتن دستگیری و مودت در امتداد اقدامات کریمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است.

ستایشی ادامه داد: اقدام رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند و ناکام کرد.

ورود دستگاه‌های متولی به نحوه توزیع خودرو

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توزیع نکردن خودرو احتکار است، گفت: تشخیص این امر برعهده مقام رسیدگی کننده براساس صلاحیت است، اگر احتکار باشد، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرایم عمومی باشد هم در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: در مورد نحوه توزیع خودرو، چند مجموعه از جمله معاونت حقوق عامه و معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صمت و شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال بررسی هستند و در روزهای آتی نتایج به دست آمده اطلاع‌رسانی می‌شود.

پرونده متهمان و محکومان در انتظار بررسی و مطابقت با معیارهای عفو اخیر

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دو خبرنگار الهه محمدی و نیلوفر حامدی و اینکه آیا مشمول عفو اخیر قرار می‌گیرند، گفت: عفو معیاری است و پرونده‌ها با معیارها انطباق داده می‌شود و با لحاظ استثنائات تعیین تکلیف خواهد شد.

وی اضافه کرد: کار انطباق در حال انجام است و اندکی تا پایان بررسی‌ها تحمل داشته باشید، در ایام آتی تعیین تکلیف می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بقایی، مشایی، فریدون و جزایری هم مشمول عفو اخیر قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: من می‌توانم برداشت حقوقی خود از پرونده‌های این افراد را اعلام کنم، اما تشخیص این موارد برعهده مرجع قضائی مربوطه است و باید کار انطباق پرونده با معیارهای عفو انجام شود و چنانچه مشمول استثنائات نباشد، مشمول عفو و در غیر اینصورت مشمول عفو نخواهند شد.

تشکیل پرونده برای رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری رئیس سازمان دامپزشکی دولت قبل، اظهار کرد: بر اساس اعلام جرمی که از سوی یکی از سازمان‌های دولتی داشته و به نظر می‌رسد که از گزارش‌های مردمی برداشت شده است، پرونده‌ای در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران مطرح و تصمیماتی نیز گرفته شده است و اکنون پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

پرونده حمله به سفارت آذربایجان در مرحله تحقیقات مقدماتی

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات دستگاه قضائی در پرونده حمله به سفارت آذربایجان، با ابراز تأسف از وقوع این حادثه، خاطرنشان کرد: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و واجد محرمانگی است.

وی ادامه داد: ابعاد و زوایای موضوع با دقت بسیار و به صورت تخصصی در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از گرفتن تصمیمات بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

توضیح سخنگوی قوه قضائیه در مورد گزارش تحقیق و تفحص مجلس در پرونده فولاد مبارکه

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد که گزارش تحقیق و تفحص برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با فولاد مبارکه دقیق نبوده است و با این حساب آیا از نظر دستگاه قضا مسئولیتی متوجه تهیه کنندگان این گزارش است یا نه؟ گفت: دغدغه معاون اول قوه قضائیه این بود که صاحبان تریبون حواسشان باشد و در اظهار مطالب دقت کنند. از این افراد انتظار می‌رود تا نسبت به مطالبی که عنوان می‌کنند، دقت نظر داشته باشند، زیرا مطالب باید علمی، فنی و متضمن برداشت و مؤلفه‌های قانونی و حقوقی باشد.

وی تصریح کرد: صِرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن و سو نیت نیست، شاید بعد از بررسی پرونده‌ای قرار منع تعقیب برای آن صادر شود یا در نهایت برای آن اعلام برائت شود، بنابراین نباید تشکیل یک پرونده را دلیل بر صدور رأی محکومیت برای آن در آینده دانست و باید عناوین پس از اثبات در مرحله تحقیقات و دادرسی به درستی بیان شود.

ستایشی اضافه کرد: عنوان شدن یک مطلب نادرست باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‌شود و تا زمانی که آن را اعاده و بیان کنیم، بسیاری از مشکلات را بر جامعه متحمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوی قوه قضائیه با جریان‌ها و افراد ادامه خواهد یافت، گفت: اصل و ایده گفت‌وگو منحصر به مقطع زمانی مشخص یا تحت تأثیر وقایع مختلفی نیست و نخواهد بود، رئیس قوه قضائیه از ابتدای دوره تحول و تعالی قوه قضائیه پذیرای هم‌نشینی و نشست و برخاست با همه تفکرها و اصناف و گروه‌های متخلف بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پیشنهاد گفت‌وگوی رئیس قوه قضائیه برای شنیدن صحبت‌های خبرگان و مردم، همیشگی و قابل اجرا است و مورد استقبال همه گروه‌های مردمی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نگاه رئیس قوه قضائیه، تعاملی و با در نظر گرفتن حدود ایفای وظایف قانونی مجموعه قضائی است و پیشنهادهای عملیاتی را اجرا می‌کنند و با وجود مشغله کاری رئیس قوه قضائیه، جلسات گفت‌وگو در برنامه کاری دارد و در یکی از موارد در رابطه با پرونده‌های ماده ۴۷۷، توسط رئیس قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ستایشی افزود: اقشار مختلف در دیدار با رئیس قوه قضائیه نظرات، پیشنهادت و انتقاداتی را بیان می‌کنند که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در مورد این نظرات دستورهای لازم را صادر می‌کند، زیرا گفت‌وگو برای رفع مشکلات مردم و ایجاد راه حل، مهم است.

آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضائی

وی در رابطه با آخرین وضعیت سند تحول قوه قضائیه و بخش‌های به اجرا رسیده آن، اظهار کرد: یکی از مباحث سند تحول قضائی، ایجاد دستیار هوشمند قضائی به منظور دسترسی یکپارچه قضات در فرآیند رسیدگی به اطلاعات مورد نیاز است. قوانین، آرای وحدت رویه، آرای اصراری، نظریه مشورتی، پرونده‌های مشابه، پرونده‌های شخصیت متهم و ارائه پیش‌نویس دادنامه با قابلیت اتصال به سامانه مدیریت پرونده‌های قضائی، ابزار قاضی است و اگر قاضی این ابزار را در اختیار داشته باشد قسمت عمده‌ای از تطویل دادرسی جلوگیری می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: انتشار عمومی و برخط آرای قضائی با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده، از طریق ایجاد سامانه آرای قضائی با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابی آرا به کمک طراحی نظام انگیزشی مناسب از دیگر اقدامات انجام شده در سند تحول قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: سومین اقدام انجام شده در سند تحول قوه قضائیه، پذیرش کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت‌سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی با تعیین سوابق لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی است.

ستایشی افزود: ارجاع کارشناسی به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله عامل انسانی به کارشناسان و دریافت سیستمی نظرات، از دیگر مباحث انجام شده در بحث سند تحول قوه قضائیه است. ایجاد سامانه شهود و مطلعان برای ثبت اطلاعات هویتی شهود از دیگر اقدامات در این رابطه است.

وی ادامه داد: فراهم‌سازی امکان دسترسی برخط قضات به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع حاکمیتی برای استعلامات موارد مختلف، ممانعت هوشمند از اشتغال همزمان مقامات، مسئولان و کارکنان دولت به عنوان رئیس، مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره در انواع شرکت‌های خصوصی در زمان ثبت یا تغییرات شرکت یا اعلام مفقودی در شرکت‌های خصوصی در صورت تصدی مشاغل مشمول قانون نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در سند تحول قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پیگیری اجرای قوانین رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران از طریق ایجاد سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان، تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در مورد نگهداری و واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر، ارزیابی عملکرد بازرسان، وضعیت بازرسی‌های در حال اجرا، سرعت کشف تخلف، میزان پذیرش گزارش‌ها با ایجاد سامانه جامع عملکرد بازرسان نیز از دیگر مسائل مربوطه و اجرایی شده در حوزه سند تحول قوه قضائیه است.

وی تصریح کرد: کمبود سازمان نیروی انسانی و کمبود نیروی انسانی متخصص، طولانی بودن فرآیند قانون‌گذاری از جمله چالش‌های تحول و تعالی در حوزه سند تحول قوه قضائیه است.

اعلام آمادگی برای کمک به زلزله‌زدگان کشورهای همسایه

ستایشی با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی و کشورهای ترکیه و سوریه، اظهار کرد: به مصیبت زدگان زلزله در این سه نقطه تسلیت عرض می‌کنیم، آمادگی کامل داریم تا به کمک زلزله زدگان شهرستان خوی و کشورهای ترکیه و سوریه بیاییم.

شکایت ۳۰ خانواده در مورد مسمومیت دانش‌آموزان قم

وی در پاسخ به سوالی در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در قم و ورود دادستانی به این موضوع، گفت: ۳۰ خانواده در موضوع مسمومیت دانش‌آموزان شکایتی را در دادسرای عمومی و انقلاب قم مطرح کردند و دادستان قم با همکاری ضابطان مربوطه و آموزش و پرورش در حال بررسی موضوع هستند، همچنین مراجع امنیتی و اطلاعاتی و قضائی در حال بررسی موضوع بوده و گزارش این موضوع به معاون اول قوه قضائیه تقدیم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: تاریخ این عارضه از نهم آذر سال جاری در هنرستان نور واقع در یزدان‌شهر قم بود و و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز شد و دوباره در بیست‌ودوم آذر در همین مدرسه مجدد این اتفاق تکرار شد، دستگاه قضا این موضوع را جدی پیگیری می‌کند و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. نکته قابل تأمل وقوع این موضوع در مدارس دخترانه است.

وی افزود: این حادثه در بعضی از مدارس قم رخ داد و دادستانی قم و همکاران و ضابطان و عناصر مؤثر در موضوع با همکاری نماینده عالی دولت در استان قم در حال انجام بررسی‌ها هستند.

ارسال نامه اخطاری به دانشگاه علوم پزشکی برای انسداد حساب‌های فرعی

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد علت مسدود نشدن حساب‌های فرعی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اضافه کرد: نامه‌های هشداری متضمن هشدار و توجه به دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرده و بعضی از دانشگاه‌ها نسبت به مسدود کردن حساب‌های فرعی اقدام کردند و بعضی دیگر در شرف انسداد حساب‌های فرعی هستند.

وی در مورد علت شفاف نبودن در تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی، افزود: این کارگروه ۱۲ عضو دولتی و حاکمیتی دارد و رئیس آن دادستان کل کشور است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این کارگروه بر اساس مقررات شکل گرفته که برخی از مصوبات این کارگروه واجد طبقه‌بندی حفاظتی است و حسب مورد اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود و نگاه این است کار به صورت شفاف صورت گیرد، تاکید دستگاه قضائی نیز شفافیت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 641205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.