فرایند گزینش پذیرفته‌شدگان طولانی و زمان‌بر است

رئیس قوه قضائیه گفت: همواره یکی از گلایه‌ها و دغدغه‌ها فرایند طولانی و به نسبت زمان‌بر گزینش و جذب پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های استخدامی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دیدار با اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری با بیان اینکه مقوله ارجاع به کارشناس، امر عقلایی و همیشگی است که مختص تمام اقشار و طبقات اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: نقش کارشناس در کنار قاضی و وکیل در تحقق عدالت و استیفای حق، نقش بسیار برجسته‌ای است، کارشناسان در جایگاهی قرار دارند که ملجاء و مرجع تشخیص امور مورد نیاز مردم است و در این ساحت می‌توانند ارائه دهنده خدمت خالصانه و صادقانه به مردم باشند.

وی با اشاره به قداست ذاتی که در بعضی مناصب و مشاغل وجود دارد، افزود: کارشناسان باید نخستین افرادی باشند که شأن و مرتبه بالای جایگاه خود را حفظ می‌کنند و این مهم در صورتی میسر می‌شود که نسبت به نقش برجسته‌ای که در تحقق عدالت و استیفای حق دارند، واقف باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ارزش عمل صحیح و درست از جانب مسئولان در هر سمت و منصب و جایگاهی، تصریح کرد: چنانچه ما مسیر را درست طی کنیم و عمل ما صواب و درست باشد، مردم رضایت خواهند داشت، در غیر این صورت حرف زدن و بولتن دادن بدون انجام عمل صحیح، هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اهمیت انضباط و شفافیت در مسائل مالی، خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: انضباط و شفافیت در مسائل مالی را مورد توجه و اهتمام قرار دهید و بدانید که توجه به این مقوله به تقویت جایگاه شما و کارشناسی و کارشناسان کمک می‌کند و غفلت از این موضوع نیز می‌تواند به جایگاه کارشناسی ضربه وارد آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: انسان حتی اگر سوء‌نیت نیز نداشته باشد ممکن است دچار خطا و نسیان شود، بنابراین نظارت و بازرسی با نگرش خیرخواهانه و دلسوزانه در هر عرصه و مقوله‌ای واجب است، از این رو در شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز نسبت به نظارت خیرخواهانه، دلسوزانه و عالمانه اما بدون اغماض و ملاحظه در قبال زیرمجموعه‌های خود اهتمام و توجه داشته باشید.

ضرورت توجه به آموزش مستمر حین خدمت

وی با اشاره به اهمیت مقوله آموزش، خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، اضافه کرد: با توجه به تحولاتی که به صورت فوق‌العاده در بخش‌ها و عرصه‌های مختلف در دنیا در حال وقوع است، آموزش مستمر و در حین خدمت، مقوله‌ای بسیار مهم و قابل توجه است و افراد در هر پست و جایگاهی به‌ویژه جایگاه کارشناسی نباید به اندوخته‌های دوران تحصیل خود اکتفا کنند بلکه سطح معلومات و دانش کارشناسان باید به طور مستمر ارتقا یابد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در بعضی موضوعات و پرونده‌ها، یک قاضی بدون نظر کارشناس نمی‌تواند اقدام به صدور رأی کند، اظهار کرد: کارشناسان باید در قبال پرونده‌های ارجاعی، نظرات دقیق، شفاف، سریع و متقن ارائه کنند و با این کار از اطاله دادرسی‌ها جلوگیری به عمل آورند و به این واسطه به مردم و مراجعان به دستگاه قضائی خدمت کنند.

وی گفت: نباید امر کارشناسی در قبال یک پرونده چندین مرتبه تکرار و این تکرارها نیز با اختلاف‌نظرهای قابل توجه مواجه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه همواره یکی از گلایه‌ها و دغدغه‌ها فرایند طولانی و به نسبت زمان‌بر گزینش و جذب پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های استخدامی است، اضافه کرد: در شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، معیارها و شاخص‌های ناظر بر تعداد و میزان استاندارد کارشناسان را به نسبت جمعیت یا پرونده‌ها و موضوعات ارجاعی، تنظیم و ارائه کنید.

وی افزود: افرادی که عضو شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری می‌شوند باید وقت موسع داشته باشند و به واسطه گرفتاری‌ها و مشغله‌های دیگر از پیشبرد امور مربوط به این شورای عالی غفلت نورزند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به توصیه‌هایی در مورد تعیین تعرفه‌های کارشناسی، خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، خاطرنشان کرد: فاصله میان تعرفه‌گذاری‌های خود را از میزان درج شده در قانون بیشتر نکنید و این گونه نباشد که به جای هر دو سال یک‌بار، بعد از چهار سال تعرفه‌گذاری کنید و این تعرفه تعیینی جدید نیز به یک‌باره افزایش محسوسی پیدا کرده باشد.

وی خطاب به اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: اگر احساس می‌کنید که قانون ناظر بر کارشناسان رسمی دادگستری نیاز به اصلاح دارد، موارد و مراتب را به اطلاع ما در قوه قضائیه برسانید تا ما اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.

ضرورت اهمیت آمارگیری دقیق از میزان کارشناسی‌ها در طول یک سال

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اهمیت مقوله آمارگیری دقیق از میزان کارشناسی‌ها در طول یک سال چه در قوه قضائیه و چه در غیر از قوه قضائیه گفت: به منظور انجام برنامه‌ریزی‌های مطلوب‌تر باید آمارهای ناظر بر کارشناسی‌هایی که در طول یک سال صورت می‌گیرد و اینکه چه تعداد از این کارشناسی‌ها تکراری هستند، حاصل شود، همچنین آمار ناظر بر اینکه چه تعداد از این کارشناسی‌ها مربوط به قوه قضائیه و چه تعداد مربوط به غیر از قوه قضائیه است نیز باید به دست آید.

وی با تبیین و تشریح مقوله مهم توزیع عادلانه ارجاع به کارشناسان چه در داخل قوه قضائیه و چه در خارج از قوه قضائیه گفت: اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری پیشنهادهای خود را همراه با ضمانت اجرا درباره مقوله توزیع عادلانه ارجاع به کارشناسان ارائه دهید و توجه داشته باشید که چنانچه این مهم تحقق یابد، مجموعه کارشناسان و قوه قضائیه منتفع خواهد شد و چنانچه توزیع عادلانه ارجاع کارشناسی محقق نشود، مفسده‌هایی به وقوع خواهد پیوست.

رئیس قوه قضائیه افزود: در شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری تاکنون چه تدابیری را اتخاذ کرده‌اید تا نحوه توزیع ارجاعات به کارشناسان به نحوی صورت گیرد که جلوی تخلفات و مفسده‌هایی که گاهی به این واسطه به وقوع می‌پیوندد، گرفته شود.

وی با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت، خاطرنشان کرد: در بحث مولدسازی، یکی از دغدغه‌های اصلی من، مقوله کارشناسی‌ها است زیرا مقوله کارشناسی رکن این قضیه است.

کد خبر 641202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.