نقش ویژه جمهوری اسلامی در بنیاد ECO

وزیر علوم‌،تحقیقات و فناوری گفت: بنیاد علمی اکو در حالی سیزدهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد که در این مدت جمهوری اسلامی همکاری‌هایی را با کشورهای عضو بنیاد داشته و میزبانی در چهار دوره گواه این موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز _سه‌شنبه بیست‌وپنجم بهمن‌ماه_ در پنجمین نشست هیئت امنای بنیاد علمی اکو ضمن خوشامدگویی به حضار و تسلیت برای وقوع زلزله در کشورهای ترکیه و سوریه اظهار کرد: بنیاد علمی اکو سیزدهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد؛ در این مدت جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای عضو بنیاد برقرار کرده که برپایی دو نشست هیئت علمی بنیاد اکو در طول چهار سال گذشته گواه این موضوع است.

وی افزود: در دولت سیزدهم ایران به ریاست رئیس‌جمهور سیاست‌های حسن همسایگی در اولویت بوده و سیاستی کلیدی است؛ سازمان همکاری اقتصادی در چارچوب همین سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران براساس همین ارزیابی با پیگیری‌های مجدانه بعد از چند سال موفق شد گروه علمی اکو را وارد فهرست گروه اول عضویت‌های جمهوری اسلامی ایران کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اکو به عنوان سازمانی منطقه‌ای متشکل از ۱۰ کشور به مساحت تقریبی هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای برای همکاری میان ملل منطقه دارد. اکو یک سازمان اقتصادی است که برای رشد و پیشرفت کشورهای منطقه متولد شده اما در بیش از سه دهه فعالیت خود علاوه بر اقتصاد و تجارت وارد همکاری با حوزه‌های دیگر شده است.

زلفی‌گل گفت: همکاری‌های علمی و فناوری یکی از این حوزه‌ها است که باید در دهه چهارم فعالیت اکو بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگر قبول کنیم علم، فناوری و آموزش کلید رشد و توسعه پایدار، ترقی و پیشرفت ملل است، ناگزیر باید به این حوزه توجه کنیم.

وی با اشاره به این که دولت‌های عضو اکو چالش‌های مشترک دارند، اظهار کرد: دولت‌های عضو تاکنون در حوزه اقتصاد قدم‌های مهمی برداشته‌اند و دولت سیزدهم در چارچوب سیاست‌های همسایگی اقدامات قابل توجه برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو اکو انجام داده‌اند، اما برای افزایش هم‌افزایی‌های ظرفیت‌های علمی در منطقه راهی طولانی در پیش است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: گام اول در این مسیر شناخت وضعیتی است که در آن قرار داریم؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد می‌کند بنیاد علمی اکو به عنوان نقطه ثقل دولت‌های عضو یک بانک اطلاعاتی در مورد وضعیت علوم و فناوری‌های کشورهای عضو ایجاد کند. ایجاد این بانک اطلاعاتی درباره این که چه اولویت‌هایی داریم و منطقه اکو باید در چه مسیری حرکت کند، اقدامی کلیدی است.

زلفی‌گل گفت: این کار در گام بعدی می‌تواند به انتشار گزارش‌های ادواری از وضعیت پیشرفت علمی کشورهای منطقه اکو همچنین میزان همگرایی دولت‌های عضو کمک کند. جمهوری اسلامی ایران برای با تأسیس پایگاه اطلاعات علمی یا isc و سامانه نظام ایده‌ها در این زمینه تجربه‌های لازم را دارد.

وی تشریح کرد: همکاری جوامع علمی و فناورانه کشورهای عضو اکو نتایجی به مراتب مؤثرتر از همکاری کشورهای عضو اکو خواهد داشت؛ به رئیس بنیاد علمی اکو پیشنهاد می‌کنم روند همکاری جوامع کشورهای عضو را به عنوان یک برنامه و تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح‌های چندجانبه پیگیری کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: زمان آن رسیده است که سازمان همکاری اقتصادی همچون سایر سازمان‌های بین‌المللی پیشرو با زمینه‌سازی برای برنامه تقابل دانشگاهی و ایجاد شبکه‌های بین دانشگاهی و شبکه‌های مشترک میان پارک علم و فناوری زمینه همکاری علمی و فناورانه گسترده‌تر جوامع اکویی را فراهم کند.

زلفی‌گل در پایان خاطرنشان کرد: مایل هستم یک‌بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم تحقیقات و فناوری را از بنیاد علمی اکو ابزار کنم؛ امیدوارم لحظات خوبی را در ایران و شهر تاریخی اصفهان سپری کنند.

کد خبر 641190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.