فاصله‌ گرفتن از مسکو، به زیان بلگراد خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهاراتی با اشاره به افزایش فشار غرب بر صربستان برای فاصله گرفتن از روسیه، هرگونه انتخاب بلگراد به نفع اروپا و متحدانش را برای این کشور مضر دانست.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا درباره نزدیک شدن صربستان به روسیه اظهار کرد: این کشور ارزش مشارکت با روسیه را درک می‌کند و در صورت تغییر مسیر به نفع غرب این انتخاب به ضرر بلگراد خواهد بود.

وی افزود: فرستادگان واشنگتن، بروکسل (اتحادیه اروپا) و دیگر پایتخت‌های غربی به معنای واقعی کلمه، هر روز فشار بی‌رحمانه‌ای بر مقام‌های صرب اعمال می‌کنند.

زاخارووا با بیان اینکه منافع ملی ابزار چانه‌زنی نیست، افزود: بلگراد ارزش ذاتی مشارکت راهبردی با روسیه را درک می‌کند و به همین دلیل از هرگونه اقدام عملی که به روابط ما ضربه بزند، خودداری می‌کند، به صورت منطقی نیز یک انتخاب متفاوت به ناچار صدمات جبران‌ناپذیری برای صربستان به همراه خواهد داشت.

صربستان که به‌طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است، بارها درخواست‌ها برای همسویی با سیاست‌های خارجی این بلوک از جمله پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین را رد کرده است اما الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان که همواره متحد ولادیمیر پوتین، همتای روس خود شناخته شده، به‌تازگی اظهار نظرهایی را در مورد دونباس و کریمه مطرح کرده است که برخی از آن به عنوان زمزمه‌های جدایی بلگراد از مسکو تعبیر کرده‌اند.

کد خبر 641182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.