سیگنال‌های دوگانه به برجام؛ سیاست معمول آمریکا

یک کارشناس روابط بین‌الملل پیام‌های دوگانه آمریکا به برجام را نشان‌دهنده عدم صداقت در عرصه سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: به نظر می‌رسد که آنها در این رابطه نیز آمادگی برای عقب‌نشینی نسبت به برخی از مسائل خود را دارند اما نمی‌خواهند این موضوع مطرح کنند تا به وجهه بین‌المللی آمریکا لطمه وارد نشود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، رویکرد دوگانه آمریکا درباره توافق برجام اظهار کرد: ارسال سیگنال‌های دوگانه یکی از روش‌های معمول در حوزه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود که این سیاست در ارتباط با پرونده برجام و طی ۱۵ سال گذشته جزو معمولی‌ترین سیاست‌های آمریکا بوده است.

وی با اشاره به پیگیری سیاست ارسال سیگنال‌های دوگانه به جمهوری اسلامی در دوره اوباما، ترامپ و بایدن افزود: تحلیل و بهانه آنها برای ارسال این پیام‌های دوگانه این است که برای از دست ندادن جایگاه خود در نظام بین‌الملل باید بر موضوعاتی که دست برتر ما را به دنیا نشان دهد اصرار داشته باشیم و بر اساس آن پیام‌هایی ارسال کنیم اما درباره آنچه که منافع آنها را تأمین می‌کند، پیام‌های دیگری ارسال می‌کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل، پیام‌های دوگانه آمریکا به برجام را نشان‌دهنده عدم صداقت در عرصه سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز با این سیاست کاملاً آشنا است، حال سوال اینجاست اگر که سیاست ارسال پیام‌های دوگانه در دستور کار نیست و باید با پیام‌های صریح مقامات آمریکایی همچون بایدن، بلینکن و رابرت مالی روبه‌رو باشیم، اعزام تیم‌ها و یا مقامات کشورهایی همچون قطر، عمان به ایران چه مفهومی دارد؟

وی این مسئله را نشان‌دهنده آمادگی آمریکایی‌ها برای حل موضوعی به نام پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد که آنها در این رابطه نیز آمادگی برای عقب‌نشینی نسبت به برخی از مسائل خود را دارند اما نمی‌خواهند این موضوع مطرح کنند تا به وجهه بین‌المللی آمریکا لطمه وارد نشود.

صدرالحسینی با اشاره به صداقت جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی گفت: سیاست ایران صد در صد بر خلاف سیاست دوگانه و غیرصادقانه آمریکایی‌ها است زیرا از ابتدای خروج آمریکا از برجام اعلام کردیم که عضو برجام خواهیم بود و با همه طرف‌های باقی مانده در برجام همکاری می‌کنیم، این استدلال در ماه‌های اخیر نیز ادامه دارد.

وی با تاکید بر ادامه این استدلال تصریح کرد: در ماه‌های اخیر نیز مقامات رسمی جمهوری اسلامی با صداقت اعلام کردند که به شرط تأمین منافع ملی خود آمادگی امضای توافق‌نامه برجام را دارند که آمریکایی‌ها در این ایام به دلیل عدم صداقت خود به شکل‌ها وشیوه‌های مختلف تلاش کردند که از امضا خودداری کنند و بر اساس زیاده‌خواهی و یک جانبه‌گرایی خود به طولانی شدن این پرونده ادامه دهند.

کد خبر 641148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.