انرژی‌های تجدیدپذیر؛ منابع بی‌پایان و پاک

ضرورت توسعه انرژی‌ها پایدار در ایران به‌ویژه در کلان‌شهرها، از موضوعات قابل‌ بحثی است که در قانون برنامه ششم توسعه هم حرکت به سمت این‌گونه انرژی‌های تجدیدپذیر، مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، انرژی دریافتی زمین از خورشید بالغ بر ۱۲۰ هزار تراوات بوده که این میزان هزاران برابر نیاز واقعی جهان است، بنابراین اگر از این منبع تمام‌نشدنی و پاک استفاده شود، دیگری نگرانی درباره اتمام سایر ذخایر انرژی مانند نفت و گاز وجود نخواهد داشت، به همین علت بسیاری از کشورها به سمت استفاده از این منابع انرژی پاک و پایدار حرکت کرده‌اند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، از میزان تقاضا برای خرید سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ کاسته شده و حتی پیش‌بینی شده است که تولید و مصرف انرژی‌های پاک مانند انرژی‌های خورشیدی و باد با افزایش روبه‌رو شود.

تولید انرژی‌های پاک در آفتابی‌ترین کشور

پرسش اصلی آن است که در ایران _به‌عنوان یکی از آفتابی‌ترین کشورهای دنیا_، تا چه میزان از این انرژی استفاده می‌شود؟ همان‌طورکه طی ماه‌های اخیر مشخص شد، مصرف انرژی در ایران بیش از مقدار استاندارد جهانی است. تأثیر این مصرف بیش از حد در ماه‌های اخیر بسیار مشهود بود، به طوری که طی فصول مختلف با بحران‌های متفاوت انرژی ازجمله برق و گاز مواجه هستیم. مسئولان نیز برای پاسخ به تقاضای بخش خانگی، مجبور به محدود کردن مصرف صنایع هستند که این اقدام نیز آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد، به همین علت روی آوردن به استفاده از انرژی پاک مخصوصاً در ایران از نان شب واجب‌تر به نظر می‌آید.

یکی دیگر از مزایای ایران برای استفاده از انرژی خورشیدی، قرارگیری در مدارهای خاص جغرافیایی کره زمین (مدارهای ۲۵ تا ۴۵ درجه عرض شمالی کره زمین) است که موجب می‌شود تا انرژی خورشیدی بیشتری دریافت کند. دیگر مزیت ایران برای استفاده از انرژی‌های پاک، چهارفصل بودن آن است که به موجب آن می‌توان در زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدید پذیر با هزینه کمتری فعالیت کرد.

در ایران نیز استان اصفهان با توجه به مختصات جغرافیایی خاص، میانگین روزهای آفتابی قابل توجهی دارد و به گفته برخی، ظرفیت تولید برق این استان از طریق خورشید، به حدود ۹۰۰ مگاوات نیز می‌رسد؛ حال‌آنکه بنا به گفته مسئولان درحال‌حاضر تنها ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شود که با احداث و بهره‌برداری از یک‌هزار مگاوات انرژی پاک جهش ۲۰ برابری این حوزه را با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی شاهد خواهیم‌بود.

در همین زمینه سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان اظهار می‌کند: بهبود کیفیت سوخت مصرفی، بهبود شرایط و کیفیت خودروها، بهبود فیلتراسیون در صنایع و توسعه فضای سبز، از اقدامات و مأموریت‌های ایجابی است که در دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی که دغدغه سلامت مردم را دارد با جدیت دنبال می‌شود.

وی تأکید می‌کند: آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی گواهی بر سخنان ما است. طی تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور منعقد کردیم، استان اصفهان گام بلندی را برای تولید یک هزار مگاوات تولید انرژی پاک در کشور برداشت و این میزان یک هزار مگاوات از چهار هزار مگاوات تکلیف کشور در این حوزه است که توسط استان اصفهان انجام می‌شود.

به گفته استاندار اصفهان، با ظرفیتی که در استان داریم می‌توانیم، بخش عمده‌ای از انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و پاک تأمین کنیم و هوای پاک را به مردم هدیه دهیم.

فراهم‌سازی شرایط برای بهره‌مندی از مزایای انرژی خورشیدی

بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر به غیر از مزایای فراوان، در راستای صرفه‌جویی انرژی در کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی هم تأثیر بسزایی دارد، به همین علت در راستای کاهش آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها، استفاده از این انرژی می‌تواند تا حد زیادی آلاینده‌ها را کاهش دهد و نیروگاه‌های فسیلی در افزایش آلودگی هوا سهم زیادی دارند.

دراین‌باره مسعود زمانیان، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیشتر از ۱۰ درصد از انرژی کلی تولیدی در دنیا با روش‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، اظهار می‌کند: ایران دارای ظرفیت بسیار بالایی در زمینه انرژی خورشیدی است ولی درصد بسیار پایینی از تولید انرژی طریق تجدیدپذیرها تأمین می‌شود.

وی اضافه می‌کند: انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین منابع تجدیدپذیر و پایداری است که توسط آن می‌توان بسیاری از موانع و محدودیت‌های دیگر منابع انرژی را به اتمام رساند اما برای بهره‌مندی از چنین منبعی تأمین زیرساخت‌ها هم لازم است، مواردی مانند جذب سرمایه‌گذار گرفته تا ارائه تجهیزات و تسهیلات لازم و کافی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیاز است.

این کارشناس تصریح می‌کند: در برابر این تسهیلات ارائه‌شده از مزایایی چون کاهش نیاز به منابع فسیلی پایان‌پذیر و آلوده‌کننده، کمک به حفظ محیط‌زیست و پاک بودن هوا برخوردار خواهیم شد. در کشوری زندگی می‌کنیم که بیشتر از ۳۰۰ روز در سال آفتابی است و این یعنی اوج قابلیت برای استفاده از منبعی که پایان‌ناپذیر است. ضمن آنکه این منبع بزرگ انرژی آلایندگی هم ندارد.

زمانیان خاطرنشان می‌کند: بهره‌مندی از انرژی خورشیدی نه‌تنها مهم‌ترین راه‌حل برای حذف سوخت‌های آلاینده به‌شمار می‌آید، بلکه منافع دیگری چون اشتغال‌زایی، درآمدزایی و کاسته شدن از مهاجرت‌ها را به دنبال خواهد داشت، به دلیل همین ویژگی‌هاست که بسیاری از کشورهای دنیا به‌سوی تأسیس و استفاده از نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: تأمین زیرساخت‌ها، لازمه روی آوردن بیشتر به استفاده از انرژی‌ها تجدیدپذیر است که اقدامی بلندمدت به شمار می‌رود. به‌علاوه برای فراگیر شدن بهره‌مندی از انرژی‌های پایدار، فرهنگ‌سازی گسترده‌ای لازم است تا به‌تدریج مسئولان، فعالان و مردم جامعه استفاده از چنین انرژی‌های پایدار و بی‌پایانی را بر دیگر انرژی‌ها ترجیح دهند. در آن زمان می‌توان به‌سوی تأمین کل انرژی موردنیاز از نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم.

این کارشناس با اشاره به پتانسیل‌های اصفهان در استفاده از انرژی خورشیدی می‌گوید: شهرداری اصفهان در زمینه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های خود توانسته است در میان کلان‌شهرها کشور رتبه اول را کسب کند، حتی وعده داده شده است که تا سال ۱۴۰۵ حدود ۲۷ درصد از برق شهری از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و تا سال ۱۴۱۵ هم تأمین انرژی به صد درصد خواهد رسید.

زمانیان اظهار می‌کند: قطعاً چنین رویکردی در این کلان‌شهر، نشان‌دهنده قابلیت‌های ویژه اصفهان برای بهره‌مندی از انرژی خورشیدی است.

گزارش از نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 641095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.