آماده میزبانی از نشست اعضای موسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه می‌توان تعاملات و ارتباطات مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد که برگزاری بزرگداشت‌های مفاخر فارسی‌زبان می‌تواند از آن جمله باشد، گفت: آماده میزبانی از نشست اعضای موسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _ دوشنبه بیست‌وچهارم بهمن _ در دیدار با مرادجان بوری‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، ضمن گفت‌وگو درباره ظرفیت‌ها، امکانات و همکاری‌های مشترک فرهنگی، اظهار کرد: در حال حاضر، شاهد بازگشایی زاینده‌رود و جاری شدن آب در بستر این رود هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده مؤسسه فرهنگی اکو گفت: تعاملات و همکاری‌های مشترکی را می‌توان در قالب ظرفیت‌ها و مأموریت‌های مؤسسه فرهنگی اکو تعریف کرد. در این راستا، امیدواریم خروجی این جلسات به نفع همه ملت‌ها و کشورهای عضو اکو باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به کارنامه درخشان مرادجان بوری‌بایف در عرصه‌های مختلف دیپلماسی و فرهنگی تصریح کرد: سابقه حضور در سفارت تاجیکستان به‌عنوان یک رایزن فرهنگی می‌تواند آینده روشنی را در انجام مأموریت‌ها و رسالت‌های مؤسسه فرهنگی اکو رقم بزند.

وی با بیان اینکه برای کمک به مؤسسه فرهنگی اکو در هر زمینه‌ای آماده همکاری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مؤسسه فرهنگی اکو که نماینده ۱۰ کشور عضو است، ایده، نظر فرهنگی و برنامه مشترکی با اصفهان داشته باشد، با آغوش باز از آن استقبال می‌کنیم. چراکه فصول مشترک فرهنگی زیادی میان ما و کشورهای عضو اکو وجود دارد که نوروز یکی از این فصول مشترک است.

قاسم‌زاده با تاکید بر تسلط رئیس مؤسسه فرهنگی اکو بر موضوع ادبیات کهن فارسی و مفاخر محبوب فارسی‌زبان گفت: به‌طور قطع می‌توان تعاملات و ارتباطات مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد که برگزاری بزرگداشت‌های مفاخر فارسی‌زبان می‌تواند از آن جمله باشد. همچنین آماده میزبانی از نشست اعضای مؤسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم.

وی گفت: لازم است به‌منظور بررسی ظرفیت‌های موجود در مؤسسه فرهنگی اکو و برقراری تعاملات و ارتباطات بیشتر برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن رویدادهای مختلف فرهنگی به‌طور مشترک با این مؤسسه، هیئتی از اصفهان به مقر دائمی مؤسسه فرهنگی اکو در تهران برود و بررسی دقیق و جامعی در این رابطه انجام دهد.

برگزاری هفته فرهنگی کشورهای عضو اکو در اصفهان

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان، با اشاره به ظرفیت‌ها و سیاست‌های فرهنگی شهرداری در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: هم‌زبانی ایران با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو به‌عنوان یک شهروند تاجیکستانی می‌تواند یک فرصت مغتنم باشد.

وی با بیان اینکه چندین محور را به‌منظور برقراری تعامل و ارتباط بیشتر با مؤسسه فرهنگی اکو در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی کشورهای عضو اکو در اصفهان ازجمله نخستین محورها بوده است. در این راستا، تلاش داریم تا تعاملات و ارتباطات خود را از این طریق با برگزاری چنین رویدادهایی تقویت کنیم.

معاون شهردار اصفهان تصریح کرد: در زمینه ورزشی، اقدامات و برنامه‌های مشترکی با کشورهای عضو اکو نیز می‌توان داشت. چراکه اصفهان تیم‌های ورزشی بلندآوازه‌ای دارد.

وی تعاملات و ارتباطات کتابخانه‌ای بین کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با مؤسسه فرهنگی اکو و کشورهای عضو اکو را از دیگر محورهای ارتباطات فی‌مابین برشمرد و گفت: یکی از عرصه‌هایی که می‌توانیم ارتباطات و تعاملات بسیار خوبی با کشورهای عضو اکو داشته باشیم، تبادل کتاب‌ها و منابع علمی به‌صورت دیجیتال است. بنابراین تقاضا داریم که ارتباط و تعامل برای تبادل منابع کتبی به‌صورت دیجیتال با کشورهای عضو اکو از طریق این مؤسسه فرهنگی برقرار شود.

شاهمرادی افزود: از دیگر ضرورت‌های شرایط امروز، حضور و همنشینی هنرمندان باسابقه با یکدیگر است که می‌توان با برنامه‌ریزی خاص، این همنشینی و ارتباط میان هنرمندان کشورهای عضو اکو را برقرار کرد. چراکه از شاخصه‌های شهر اصفهان می‌توان به وجود هنرمندان برجسته در عرصه‌های مختلف هنری اشاره کرد.

وی تردد و ارتباط هنرمندان در زمینه‌هایی چون موسیقی و ادبیات را ازجمله عرصه‌های مشترک میان اصفهان و این مؤسسه فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: شهر اصفهان دانشگاه‌هایی بزرگ با سابقه و قدمتی دیرینه دارد که برقراری ارتباطات علمی نیز می‌تواند از دیگر محورهای تعریف‌شده تعامل مؤسسه فرهنگی اکو با شهر اصفهان باشد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: در راستای برگزاری رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی مشترک میان اصفهان و کشورهای عضو اکو، می‌توان به برگزاری مسابقه نقاشی بین‌المللی کودکان و نوجوانان با عنوان «پوپک» اشاره کرد. بر این اساس امسال نیز میزبان نقاشی‌های کودکان از کشورهای مختلف جهان بودیم که این رویداد می‌تواند در لوای برقراری ارتباطات با کشورهای عضو اکو تقویت شود.

وی با اشاره به وجود مفاخر و ادبای فارسی‌زبان و البته محبوب مشترک میان ایران و تاجیکستان تصریح کرد: نمایشگاهی برای برگزاری بزرگداشت ناصرخسرو در نوروز برپا خواهیم کرد. همچنین این بزرگداشت در هفته فرهنگی اصفهان تداوم بخشیده می‌شود که می‌توان در این عرصه نیز از ظرفیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو بهره برد.

استفاده از ظرفیت مؤسسه فرهنگی اکو برای شناساندن تمدن و فرهنگ شهر اصفهان

علیرضا سالاریان، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، نیز اظهار کرد: روابط و تعاون میان شهرداری اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو از سال‌های گذشته برقرار بوده و قوی‌تر از گذشته ادامه یافته است.

وی تصریح کرد: ازجمله شهرهایی که در ایران ظرفیت تعامل و ارتباط با کشورهای عضو اکو را در زمینه‌های مختلف خاصه موضوعات فرهنگی دارد، کلان‌شهر اصفهان است. ما نیز در وزارت خارجه آماده تسهیل هر نوع همکاری و ارتباطات و تعاملات مشترک میان شهر اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو هستیم و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان خاطرنشان کرد: مقر مؤسسه فرهنگی اکو در تهران است که این یک فرصت خوب به‌منظور تقویت همکاری‌های مشترک میان شهرداری اصفهان و این مؤسسه بوده است.

وی افزود: می‌توان با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های بی‌بدیل مؤسسه فرهنگی اکو در راستای شناساندن هرچه بهتر تمدن و فرهنگ شهر اصفهان به دیپلمات‌های مستقر در تهران از این طریق اقدام کرد. ایجاد یک غرفه صنایع دستی اصفهان در مؤسسه فرهنگی اکو نیز می‌تواند ازجمله دیگر پیشنهادها باشد.

آماده همکاری‌های مشترک با مؤسسه فرهنگی اکو هستیم

سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، نیز با تاکید بر نگاه روشنفکرانه و جامع رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: ازجمله محورهای مؤثر برای تعریف همکاری مشترک میان اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو می‌توان به موضوع گردشگری، هنر و عرصه رسانه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، رسانه‌ها، جراید و مطبوعات می‌توانند به‌عنوان یک کاتالیزور در عرصه انجام رسالت‌ها و مأموریت‌های میان شهرداری اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو عمل کنند، تصریح کرد: امروز محتواهای بسیار خوبی در زمینه شناساندن ظرفیت‌های اصفهان در ابعاد مختلف تهیه شده است که در صورت آمادگی و استقبال مؤسسه فرهنگی اکو، می‌توان از این طریق در اختیار جهانیان قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام هرگونه همکاری مشترک و برقراری رویدادهای مؤثر و مفید در راستای رسالت‌ها و مأموریت‌های فرهنگی اکو، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

کد خبر 641065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.