مدیریت واحد شهری چگونه محقق می‌شود؟

دکترای شهرسازی گفت: مدیریت واحد شهرها به معنای قرار گرفتن شهرداری در راس همه امور اجرایی شهر از خدمات‌رسانی تا توسعه و عمران نیست، بلکه نوعی از مدیریت یکپارچه و توانمند در همه نهادها و ارگان‌هایی است که در بهبود مسائل و رفع مشکلات شهری به صورت موضوعی و موضعی می‌توانند نقش مستقل یا مکمل داشته باشند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت شهر به معنای کار کردن با افراد و گروه‌های مختلف برای رسیدن به مقاصد سازمان و وظایف مدیریت عبارت از برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش بوده و تمام این وظایف برای مدیریت شهری نیز قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: مدیریت شهری باید برای شهر برنامه‌ریزی کند و فعالیت‌های هر شهر را سازمان دهد، بر فعالیت‌های انجام شده نظارت کند و حتی برای انجام بهینه امور، انگیزش لازم را در سازمان مدیریت شهری، سایر نهادها، بخش خصوصی و شهروندان ایجاد کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیریت و شهر، مفهوم ساماندهی امور مربوط به برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آنها را در محدوده شهر تداعی می‌کند، مفهومی که در کشورهای مختلف به دلیل ساختارهای سیاسی و رویکردهای اقتصادی، نهادهای متفاوتی را با الگوهای متفاوت شامل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از واژه‌هایی که امروزه به عنوان راهکار موضوع مطرح می‌شود واژه "مدیریت یکپارچه شهری"است، شهر به مثابه سیستم یکپارچه‌ای است که باید مدیریت آن نیز یکپارچه باشد و در اینجا می‌توان از اصطلاح مدیریت یکپارچه شهری Integrated Urban Management نیز استفاده کرد، چراکه در وهله اول شهرها دارای هویت واحد و یکپارچه هستند.

اخگر تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر هزینه‌های بالایی به دلیل نبود هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های مختلف به خصوص در سطح اجرایی صرف می‌شود، هر ارگان بر اساس برنامه و نیاز خود به شکل سلیقه‌ای در شهر فعالیت می‌کند، در حالی که مدیریت واحد موجب یکپارچگی و انسجام مدیریت در شهر می‌شود و صرفه جویی در هزینه‌های شهری را به دنبال دارد.

وی گفت: تعریف UMIC از مدیریت شهری عبارت است از اداره امور شهر به منظور ارتقای شاخص‌های زندگی شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با همکاری تمام اجزای رسمی و غیررسمی مؤثر و ذیربط (اعم از بخش خصوصی و دولت؛ قوای سه گانه و مردم) با رهبریت شهرداری و با هدف دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار شهر که توجه اهداف و سیاست‌های کلان کشور را در برنامه کاری دارد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: مدیریت واحد شهر به معنای قرار گرفتن شهرداری در رأس همه امور اجرایی شهر از خدمات‌رسانی تا توسعه و عمران نیست، بلکه نوعی از مدیریت یکپارچه و توانمند در همه نهادها و ارگان‌هایی است که در بهبود مسائل و رفع مشکلات شهری به صورت موضوعی و موضعی می‌توانند نقشی مستقل یا مکمل داشته باشند، به عنوان مثال هنگامی که از مدیریت واحد ترافیک، صحبت می‌شود این تصور وجود دارد که قرار است شهرداری حلال مشکل ترافیک شهر باشد در صورتی که برای رسیدن به شهر بدون ترافیک باید نهادهای بسیاری در قالب مدیریت واحد ترافیک نقش ایفا کنند.

کد خبر 640943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.