افزایش نرخ سود بانکی با هدف کنترل تورم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،‌ رشد نرخ تورم را یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اعلام کرد و گفت: تورم باعث کاهش ارزش پول ملی و زیان بانک‌ها می‌شود نرخ بهره بانکی باید تغییر کند، البته این بدان معنا نیست که حتما موفق خواهیم شد زیرا اقتصاد کشور در برخی از شاخص‌ها دچار ناپایداری‌هایی است.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون ابلاغ نرخ رسمی سود بانکی ۲۳ درصد اظهار کرد: این موضوع از مصوبات پیشین شورای عالی پول و اعتبار است، اما اخیراً کارهای اداری آن انجام و بر اساس میزان تورم همچنین به منظور تطبیق بخش‌های مختلف اقتصادی ابلاغ شد.

وی نرخ سود بانکی را یکی از ابزارهای اقتصادی دانست که بانک‌های مرکزی برای کنترل یا تقویت برخی شاخص‌های اقتصادی استفاده می‌کند، افزود: در حال حاضر بانک مرکزی برای تقویت سپرده‌گذاری در بانک‌ها یا کنترل نرخ نقدینگی به این نتیجه رسیده که لازم است تغییراتی در نرخ سود سپرده اعمال کند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزایش نرخ تورم را یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی معرفی کرد و گفت: این تورم باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود که بانک‌ها را نیز متضرر می‌کند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید نرخ بهره بانکی تغییر کند البته این بدان معنا نیست که حتماً موفق خواهیم شد زیرا اقتصاد کشور در برخی از شاخص‌ها دچار ناپایداری‌هایی است، اما در حال حاضر چاره‌ای جز استفاده از این ابزار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سود بانکی موجب تورم نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در کشور ما بهره به معنایی که در اقتصاد غرب مطرح است، وجود ندارد، اما نرخ سود بانکی یا نرخ سود سپرده‌ها برای کنترل تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 640867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.