لزوم پیگیری همکاری‌های علمی دو کشور ایران و پاکستان

رییس دانشگاه اصفهان گفت: با کشور پاکستان روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری داشته و داریم اما در بعد همکاری‌های علمی آنگونه که باید رابطه قوی نداشته‌ایم و به این جهت مقرر شد معاونت‌های مربوطه درحوزه‌های مختلف آموزشی پژوهشی و دانشجویی مقدمات همکاری را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید کمیل طیبی امروز_یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه_ در نشست خبری هفتمین اجلاس کمیته اجرایی و پنجمین اجلاس هیئت امنای بنیاد اکو اظهار کرد: سازمان همکاری‌های اقتصادی یا اکو یک سازمان بین دولتی است که از ۱۰ کشور تشکیل شده است؛ پاکستان، ایران و ترکیه که بینان‌گذاران اصلی هستند و کشورهای آسیای میانه که شامل ترکمنستان، قزاقستان افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان را شامل می‌شود.

وی افزود: این سازمان برای پیشرفت و گسترش اقتصاد منطقه‌ای تلاش می‌کند روابط اقتصادی بین این کشورها با هدف بازار مشترک ایجاد شود. منطقه اکو بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این یعنی یک بازار گسترده الگوهایی که در اروپا نیز می‌بینیم.

رییس بنیاد علمی اکو ادامه داد: اکو با هدف توسعه اقتصادی منطقه، اقدام به تاسیس سه آژانس تخصصی کرده که یکی از آن‌ها بنیاد علمی اکو است که مقر آن در اسلام‌آباد پاکستان واقع شده است و به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. این بنیاد متشکل از وزرای علوم کشورهای عضو است که بنده به عنوان دومین رییس این مجموعه در حال انجام وظیفه هستم.

طیبی خاطر نشان کرد: دومین آژانس «انستیتو آموزشی اکو» نام دارد که مقر آن در ترکیه و سومی «موسسه فرهنگی» در تهران واقع شده است؛ همه این‌ها وظیفه دارند به اهداف اقتصادی و ایجاد بازار مشترک کمک کنند.

وی با اشاره به این که شکل‌گیری روابط علمی و فناوری بین کشورها و دانشگاه‌ها به اهداف اقتصادی کمک می‌کند افزود: این وظیفه اولیه آژانس بنیاد علمی است بنابراین در منطقه به دنبال توسعه علم هستیم و از پروژه‌های علمی حمایت می‌کنیم.

رییس بنیاد علمی اکو تصریح کرد: با توجه به این که این بنیاد جوان و تازه تاسیس است همچنین به سمت توسعه‌یافتگی و پیشرفت حرکت می‌کند امیدواریم روابط گسترش یابد. پتانسیل‌های زیادی در منطقه وجود دارد؛ وجود بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری در ایران برای کشورهای منطقه یک خبر مسرت بخش است. ایران می‌تواند سرویس‌دهنده باشد و نقش آفرینی کند.

طیبی در خصوص زمان و محل برگزاری اجلاس تشریح کرد: پنجمین اجلاس هیئت امنای اکو به میزبانی دانشگاه اصفهان و اتاق بازگانی در روزهای بیست‌وپنجم و هفتمین اجلاس کمیته علمی بیست‌وچهارم بهمن‌ماه برگزار می‌شود تا برنامه‌های دوسال آینده را به تصویب برسانند.

رییس بنیاد علمی اکو در خصوص کارهای انجام شده توسط اجلاس گفت: وبینارها و کنفرانس‌های زیادی در دوره کرونا براساس پروژه‌های علمی و فناوری انجام شد. تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید و پژوهشگران منطقه اکو تحت حمایت بنیاد علمی قرار گرفتند همچنین در این کشورها انتشارات متعدد در زمینه‌های علم و فناوری شکل گرفته است.

افزایش همکاری‌های علمی افزایش اقتدار کشورهای عضو اکو را در پی دارد

حسین هرسیج، رییس دانشگاه اصفهان در ادامه اظهار کرد: «اکو» همکاری‌های مشترک اقتصادی بین ده کشور است که ایران، ترکیه و پاکستان از بنیان‌گذاران این سازمان همکاری اقتصادی هستند و شامل ابعاد مختلفی است که یکی از این آن‌ها «بنیاد علمی اکو» است.

وی ادامه داد: با کشور پاکستان روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری داشته و داریم، اما در بعد همکاری‌های علمی آن‌گونه که باید رابطه قوی نداشته‌ایم و به این جهت مقرر شد معاونت‌های مربوطه درحوزه‌های مختلف آموزشی پژوهشی و دانشجویی مقدمات همکاری را فراهم کنند و شاهد پیشرفت روابط علمی باشیم که در نهایت منجر به افزایش اقتدار این کشورها خواهد شد.

رییس دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: باتوجه به جامعیت دانشگاه اصفهان در علوم انسانی، پایه و مهندسی به عنوان بزرگترین دانشگاه در مرکز کشور با بیش از ۱۸ هزار دانشجو که ده درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند انتظار می‌رود این ارتباطات پیشروی داشته باشد و به سایر مراکز علمی کشور تسری پیدا کند.

هرسیج گفت: اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم شاهد تغییر موازنه قوا از غرب به شرق بودیم؛ این اتفاق فرصت مناسبی را برای کشورهایی که در آسیای جنوب غربی قرار گرفته‌اند به ویژه ایران و پاکستان مهیا می‌کند که از این فرصت برای اقتدار کشورهای شرق استفاده کنند؛ این اقدام عملی نمی‌شود مگر با افزایش همکاری‌های علمی که افزایش اقتدار این کشورها را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع)، با اشاره به اینکه دانش قدرت می‌آورد، تصریح کرد: به عینه شاهد بودیم که بعد از گذشت ۴۴ سال از تولد جمهوری اسلامی ایران و علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی قدرت اول منطقه است. علم و دانش مرز جغرافیایی نمی‌شناسد؛ ما تلاش می‌کنیم با همه کشورها چه شرقی چه غربی ارتباط داشته باشیم هرچند سلطه هیچ‌کدام این کشورها را نمی‌پذیزیم‌.

رییس دانشگاه اصفهان افزود: امیدواریم با الگویی که پس از انقلاب در ایران به‌وجود آمده تمدن جدید اسلامی نیز روز به روز قدرت بیشتری یافته و احیا شود. مطمئنم دانشمندان پاکستانی و ایرانی به همراه هم می‌توانند در پروسه اقتدار علمی همچنین تمدن اسلامی گام‌های موثری بر دارند.

امروز عصر دانش است و اگر سریع عمل نکنیم، عقب خواهیم ماند

غلام‌محمد ممنون، معاون فدرال وزیر علوم و فناوری پاکستان در ادامه ضمن تشکر از دانشگاه اصفهان بخاطر قبول میزبانی این اجلاس اظهار کرد: در جلسه امروز بحث خوبی را با رییس دانشگاه اصفهان داشتیم و بر اهمیت توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری دو کشور تاکید شد. گرچه تفاهمنامه‌هایی در حوزه علم و فناوری بین دو کشور به امضا رسیده همچنین همکاری‌های اقتصادی و سیاسی انجام شده است ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم در حوزه علمی و توسعه همکاری‌های دوجانبه قدم شایان توجهی برداریم.

وی ادامه داد: پاکستان در زمینه دانش و توانمندی‌های پارک‌های علم و فناوری ضعیف بوده و با توجه به تجربیات ارزشمند دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جمهوری اسلامی ایران بسیار مشتاقیم تا از متخصصان در این حوزه بهره ببریم؛ این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تحول بین دو کشور به ویژه بین دانشجویان و دانشگاهیان باشد.

معاون فدرال وزیر علوم و فناوری پاکستان گفت: بسیار شوکه شدم که شنیدم در بین ۱۸ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه اصفهان هیچ دانشجوی پاکستانی وجود ندارد. باید در یک هم‌افزایی متقابل تلاش کرد تا این شکاف پر شود؛ هدف نهایی ما یادگیری متقابل است.

وی خاطر نشان کرد: در عصر دانش به‌سر می‌بریم و اگر سریع عمل نکنیم، عقب می‌مانیم. جامعه مسلمانان باید در این راستا حرکت خود را دو چندان کنند؛ این مهم بدون توجه به پتانسیل‌های دو کشور ایران و پاکستان قابلیت عملیاتی شدن ندارد.

وی در پایان افزود: از رییس دانشگاه اصفهان برای بازدید از سه دانشگاه برتر در پاکستان در حوزه علم و فناوری دعوت می‌کنم تا این موضوع زمینه‌ساز همکاری‌های متقابل بسیار خوبی شود.

کد خبر 640740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.