تولید ۴ هزار تن پسماند در روز / بیمه یک میلیاردی آتش‌سوزی منازل

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: روزانه چهار هزار تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که بخش زیادی از آن به پسماند ساختمانی مربوط است و نزدیک به ۸۵۰ تن آن را پسماند تر تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بقایی در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: پسماند مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسانی است که به صورت ناخواسته یا غیرقابل استفاده، دور ریخته می‌شود که شامل پسماند خشک، تر، سبز همچون شاخه‌های درختان، ساختمانی و پسماند ویژه همچون وسایل الکترونیکی و پزشکی می‌شود.

وی افزود: روزانه چهار هزار تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که بخش زیادی از آن پسماند ساختمانی است که در آینده نزیک برنامه‌ای ویژه برای آن خواهیم داشت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: از مجموع پسماندی که در قالب زباله از شهروندان روزانه دریافت می‌شود، حدود ۵۰ تن پسماند به صورت خشک تحویل گرفته می‌شود، البته برآوردها از آمار روزانه، ۱۲۰ تن پسماند خشک در شهر است که یک خلأ ۷۰ تنی در این میان وجود دارد؛ گویی شهروندان این نوع از پسماند را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهند و به‌وسیله دوره گردها جمع‌آوری می‌شود.

انتقال روزانه ۸۵۰ تن پسماند تر به کارخانه کود کمپوست

وی افزود: نزدیک به ۸۵۰ تن از نوع پسماند تر به صورت روزانه به کارخانه کود کمپوست شهرداری می‌رود و از این ۸۵۰ تن، ۵۵۰ تن مواد آلی و فسادپذیر مانند پوست میوه است، ۳۰۰ تن آن مواد ریجکتی (مانند پلاستیک‌ها و مواد سلولزی همچون دستمال کاغذی) و ۵۰ تن مابقی شیرابه است.

بقایی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همه شهرها در جهان امروز این است که به وضعیت پسماند صفر برسند یعنی تفکیک به معنای حقیقی در مبدا صورت گیرد، گفت: نخستین دغدغه مدیریت شهری ۳۰۰ تن مواد ریجکتی است که امروزه دفن می‌شود و شرایط جداسازی آن یا وجود ندارد یا در صورت جداسازی دیگر سودمند نیست.

وی خاطرنشان کرد: راهکار اصلی برای این مرحله زباله‌سوز یا پیرولیز است، بر این اساس نخستین گامی که شهرداری اصفهان برای ۳۰۰ تن مواد ریجکتی برداشت، استقرار و افتتاح یک واحد پیرولیز ۱۰ تنی بود که این مواد ریجکتی را به سوخت مایع تبدیل می‌کند؛ در این راستا قرارداد استقرار واحد ۱۰۰ تنی پیرولیز برای سال آینده منعقد شده است.

استفاده از سیستم هاضم و تولید برق برای نخستین‌بار در کشور

معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه برای ۵۰۰ تن مواد آلی و تبدیل به کود کمپوست، به دنبال یافتن راهکارهای بهتر و با استفاده بهینه‌تر هستیم، گفت: یکی از راهکارهای مفید، استفاده از سیستم هاضم و تولید برق برای نخستین بار در کشور است، در این راستا به دلیل مثبت بودن ارزیابی اولیه از عملکرد این سیستم در سال جاری، قرارداد پنج تنی مبتنی بر این سیستم برای سال آینده در حال بسته شدن است که چنانچه در این مرحله نیز ارزیابی‌ها مثبت تلقی شد، برای سال‌های آینده به سراغ ۳۰۰ و ۵۰۰ تنی این سیستم هاضم خواهیم رفت.

وی اظهار کرد: برای پسماند ساختمانی باید تبدیل صورت گیرد که قراردادهایی در این زمینه در حال منعقد است و سال آینده واحدی استقرار خواهیم کرد که حداقل ۱۸۰۰ تن آن را به چرخه تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی بازمی‌گرداند.

وی وجود ۵۰ تن شیرابه بین پسماندها را از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری دانست و افزود: این مقدار شیرابه زباله، آمار بالایی است همچنین این نوع مواد بسیار خطرناک است به نحوی که یک لیوان شیرابه می‌تواند یک درخت چند ساله را خشک کند.

بقایی با بیان اینکه میانگین جهانی میزان تولید پسماند برای هر شهروند ۷۵۰ گرم است، خاطرنشان کرد: میانگین تولید پسماند به صورت روزانه در ایران ۶۰۰ گرم است که البته بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته جهان عددهایی بسیار کمتر این مقدار داشته‌اند و حدود ۴۰۰ گرم تولید پسماند در روز به ازای هر نفر را دارند.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان جزو شهرهایی از کشور است که کمترین میزان تولید پسماند در روز را با حدود ۵۰۰ گرم دارد، گفت: کلان‌شهرهای دیگر همچون مشهد، شیراز و تهران بیشتر از این مقدار تولید پسماند را به ازای هر نفر دارند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در توضیح دریافت پسماند خشک و قابل بازیافت در سطح شهر گفت: دریافت پسماند را به دو صورت انجام می‌دهیم؛ نخست به صورت روزانه از طریق ایستگاه‌های ثابت دریافت پسماند در دل محلات و دوم از طریق خودروهای سیار، که به طور عمده شهروندان تمایل به تحویل دادن پسماندهای خود از درِ منزل دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای پسماند خشک به صورت روزانه، جمع‌آوری به شکل خودروهای سیار برای سیستم مدیریت شهری کاری مشکل است، البته در کنار آن باید ایستگاه‌های ثابت دریافت پسماند هم در دل محلات افزون شود.

بیمه یک میلیاردی آتش‌سوزی منازل در قبال ۵۰ کیلوگرم پسماند

بقایی تصریح کرد: به‌زودی نرم‌افزاری را که تحت عنوان «اصپاک» طراحی کرده‌ایم، اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا شهروندان از این طریق بتوانند میزان پسماند خشک خود را به ما اطلاع بدهند و ما در قبال آن تعاملات و ارتباطاتی را با آنان خواهیم داشت؛ به عنوان مثال ضلع سوم این بخش، شرکت‌های بیمه‌گری هستند که در ازای ۵۰ کیلو گرم پسماند خشک در سال، شهروندان و منازل آنها تا مبلغ یک میلیارد تومان بیمه آتش‌سوزی می‌کنند، اما در ادامه مشوق‌های بیشتری را هم در نظر خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این مشوق بیمه‌ای برای نخستین‌بار در کشور در عرصه پسماند اصفهان در حال رقم خوردن است، گفت: شهرداری این پسماندها را از شهروندان خریداری نمی‌کند، بلکه در وادی محیط زیست این همکاری مشترک با شهروندان را دارد و در قبال آن هدیه‌ای را تقدیم می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: اعتقاد داریم در این عرصه مشوق بیمه آتش‌سوزی برای شهروندان در حوزه پسماند خشک، بسیار قابل قبول‌تر خواهد بود، اما در کل باید فرهنگ‌سازی غنی‌تر و قوی‌تر صورت گیرد تا شهروندان از باب حفظ محیط زیست و کاهش آسیب‌های زیستی در این عرصه ورود داوطلبانه داشته باشد.

وی در تشریح نحوه جمع‌آوری زباله‌های خانگی شبانه در سطح شهر تصریح کرد: امسال اتفاقی را به عنوان تغییر زمان‌بندی جمع‌آوری پسماند تر خانگی آغاز کردیم که سیستم جمع‌آوری بر اساس زوج و فرد تقویمی را به جمع‌آوری زوج و فرد روزهای هفته تغییر دادیم.

وی افزود: طبق بررسی و تحقیقی که در رابطه با ۷۵ شهر جهان در این موضوع شده است، ۶۷ شهر جهان به صورت خانه به خانه پسماندهای تر را جمع‌آوری می‌کنند و دو شهر هم به صورت خانه به خانه و هم از طریق سطل‌های مخزنی واقع در محلات، این کار را انجام می‌دهند.

بقایی ادامه داد: شهر اصفهان نیز جزو شهرهای پیشتاز در زمینه پسماند و جمع‌آوری زباله در کشور بوده است که یکی از علت‌های آن بر اساس نظر متخصصان، جمع‌آوری زوج و فرد زباله خانگی به صورت یک روز در میان است، اما در این میان حدود ۲۰ تن از پسماند تر شامل میوه‌های فاسدشده در روز است که بیشتر به دلیل اضافه خرید و مصرف نکردن ما در زباله‌ها قرار داده می‌شود، این شیوه حتماً باید تغییر کند و چراکه یک فاجعه است.

وی افزود: این نوع مواد مانند میوه‌های فاسد و تفاله‌های چای، باعث ایجاد شیرابه بسیار مضر زباله‌ها می‌شود که می‌تواند هم سلامت شهروندان را به خطر بیندازد و هم چهره شهر و محلات را زشت کند.

شیوه زندگی و تولید پسماند باید تغییر کند

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه شیوه زندگی و تولید پسماند باید تغییر کند، ادامه داد: به اذعان کارشناسان، کاهش دفعات جمع‌آوری می‌تواند در تغییر این شیوه زندگی و میزان تولید پسماند خانگی مؤثر باشد.

وی اظهار کرد: همچنین از دیگر عوامل تغییر زوج و فرد تقویمی به زوج و فرد روزهای هفته در جمع‌آوری زباله خانگی، آن است که طبق نظرسنجی صورت گرفته ۲۰ درصد شهروندان اعلام کرده بودند که زوج و فرد تقویمی را فراموش می‌کردند و زوج و فرد هفتگی را بهتر در یاد می‌سپارند.

بقایی ایجاد یک روز تعطیلی برای کارگران فعال در بخش پسماند را نیز از دیگر عوامل اجرای طرح زوج و فرد هفتگی جمع‌آوری دانست و گفت: البته جمع‌آوری زباله‌ها از معابر اصلی به صورت هر شب توسط مأموران شهرداری در حال انجام است.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از شهروندانی که نزدیک معابر اصلی شهر اسکان دارند، هر شب زباله‌های خود را بیرون قرار می‌دهند که روزانه ۲۵۰ تن بوده که این یک نوع بی‌عدالتی است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: اما مشکل اصلی شهروندان در طرح جدید جمع‌آوری زباله، روزهای جمعه است که با مهمانی‌ها و افزایش تولید پسماند تر همراه است، اکنون روزها جمعه در حدود ۴۰۰ تن زباله از معابر اصلی جمع‌آوری می‌شود، اما از سال آینده بر اساس سیستم «اصپاک» این قابلیت برقرار است که روزهای جمعه فقط پوست‌های میوه را از شهروندان دریافت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این عرصه برای تحقق کامل این طرح و نهادینه شدن طرح جدید جمع‌آوری زباله خانگی نیازمند ورود قوی رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی هستیم، اظهار کرد: بهتر است شهروندان در جریان باشند، چنانچه همکاری بیشتری در این بخش داشته باشند، باعث کمک به پاکبانان و کارگران بخش جمع‌آوری پسماند می‌شود، چرا که با اجرای طرح جدید جمع‌آوری، یک روز تعطیلی هفتگی بیشتر شامل آنها می‌شود، البته هیچ تفاوتی در میزان دریافت حقوق این افراد نسبت به قبل از اجرای این طرح جدید اتفاق نیفتاده است.

بقایی با اشاره به وجود ۵۰۰ نقطه شهری به عنوان محل جمع شدن زباله گفت: حدود ۱۵ سال است که همه مسئولان در تلاش هستند که این نقاط شهری را کاهش دهند و هنوز موفق نشده‌اند؛ ما هرکجا با شهروندان به صورت اقناعی و منطقی صحبت کردیم، همراهی شهروندان را با رضایت داریم که این نوع از همراهی بسیار مؤثرتر است، بنابراین برای کسب رضایت شهروندان باید با مردم شفاف صحبت کرد.

کد خبر 640734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.