پارک‌های شهری بسترساز توسعه پایدار

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: پارک‌ها به عنوان عمده‌ترین فضاهای سبز شهری نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی و مراودات فرهنگی شهرنشینان دارند و زمینه را برای توسعه پایدار فراهم می‌کنند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرایط نامساعد محیطی شهرها، کمبود فضاهای باز و سبز شهری در کلان شهرهای کشور لزوم توجه به پارک‌ها را به لحاظ عملکردهای اکولوژیک و اجتماعی این فضاها بیشتر از گذشته مطرح کرده است.

وی افزود: اگر این پارک‌ها در محدوده تاریخی یک شهر واقع شده باشد، به دلیل ارزش‌های معنوی و کاربردی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: پارک‌ها به عنوان عمده‌ترین فضاهای سبز شهری نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی و مراودات فرهنگی شهرنشینان دارد، بوستان‌های شهری امروز زاییده تحولاتی در عرصه زندگی اجتماعی و شیوه‌های باغ‌سازی است که همگام با سایر جنبه‌های معماری و شهرسازی از دوره قاجار آغاز شده است، البته در مراحل آغازین به دلیل نبود نیاز ساختاری، وجود چنین فضاهایی تنها جنبه تجددگرایی داشته است.

مؤمنی تصریح کرد: پارک‌های شهری به عنوان یکی از فضاهای عمومی، به دلیل داشتن کارکردهای گوناگون اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی، جزو مهمترین بخش‌های محیط‌های شهری به حساب می‌آید، در حالی که علی‌رغم تأثیر مستقیم سرزندگی پارک‌های شهری در ایفای نقش‌های مهم این فضاها از طریق حضور مستمر شهروندان و ارتقای سطح محیط زیستی آنها، کمتر به بررسی سرزندگی این فضاها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: توسعه پایدار به دنبال عدالت اجتماعی است، به نحوی که جامعه نیز در فرآیند توسعه دخیل باشد، این رویکرد نه تنها برای نسل حاضر بلکه برای آیندگان نیز توانایی خلق جامعه‌ای سالم و پایدار را دارد.

این کارشناس ارشد شهرسازی اضافه کرد: پارک‌های شهری عنصر مهمی در ایجاد یک شهر پایدار است که فرصت‌هایی در زمینه‌های مختلف مانند ارتقای کیفی محیط، امکان تفریحات فعال و غیرفعال و محیطی زیبا را فراهم می‌کند.

مؤمنی گفت: شهر تهران یکی از بزرگترین شهرهای دنیا با تمرکز انسان‌ها و منابع در درون خود از مشکلات محیطی و اجتماعی فراوانی رنج می‌برد، در حال حاضر بزرگترین مشکل محیطی آن آلودگی هوا است؛ تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا است، شهرداری تهران برای حل این معضل ایجاد فضاهای سبز شهری را در دستور کار قرار داده است، اگرچه هنوز استراتژی و برنامه‌ریزی دقیقی به منظور توسعه فضاهای سبز شهر در تهران وجود ندارد.

وی افزود: رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهر تهران طی سال‌های مختلف و وجود آلودگی‌های زیست‌محیطی در این شهر نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش آلاینده‌ها مطرح می‌کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی اظهار کرد: عملکردهای مختلف فضای سبز، تحلیل توزیع مکانی آن را در شهر تهران ضرورت می‌بخشد و نشان از آن دارد که پارک‌ها به عنوان بخشی از فضای سبز نقش مهمی در زندگی شهروندان و زیبایی و سلامت آنها ایفا می‌کنند.

کد خبر 640725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.