محله‌محوری زمینه‌ساز ارتقای کیفیت محیط شهر است

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: طی دهه‌های اخیر تاکید بر محلات، اجتماعات محله‌ای و آغاز برنامه‌ریزی از این سطح در شهرها مطرح شده است و به نظر می‌رسد توجه به معیارهای پایداری و برنامه‌ریزی به منظور توسعه محلات شهر، راهکار مناسبی برای ارتقای کیفیت محیط شهر است.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرسازی از تعامل دو دانش متفاوت، اما مرتبط با یکدیگر یعنی طراحی شهری و برنامه‌ریزی شهری شکل گرفته و این دو حوزه از دانش شهرسازی بر اثر کنش و واکنش متقابل دچار تحول و تکامل زیادی شده است.

وی افزود: روند تحولات در نظام شهرسازی معاصر برخلاف گذشته به نحوی است که اقدامات برنامه‌ریزی و طراحی شهری در یکدیگر ادغام می‌شود و به سمت و سوی یک فرآیند هماهنگ و یگانه تمایل دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت محیط شهر در فرآیند و طرح‌ریزی توسعه شهر موجب تعامل بیشتر میان برنامه‌ریزی و طراحی در فرآیند برنامه‌ریزی شهری می‌شود و شکل‌گیری رویکردهای نوینی در حوزه شهرسازی را موجب می‌شود.

کریمی تاکید کرد: شهرها و واحدهای خردتر مانند محلات مانند ارگانیسمی زنده و پویا است که در بستر تغییر و تحولات بسیاری قرار می‌گیرد؛ لذا نظریات و راهکارهای متفاوتی برای هدایت این تغییرات پیش‌بینی می‌شود تا شهر و زندگی انسان‌ها در زمان حال و آینده با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر رشد فزاینده برنامه‌های توسعه، منجر به هشدارهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شد؛ لذا در پاسخ به بحران‌های ایجاد شده، رویکردها و مفاهیم جدیدی در حوزه‌های مختلف شهر مطرح می‌شود.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد تصریح کرد: نظریات و راهکارهای متفاوتی برای هدایت این تغییرات پیش‌بینی می‌شود تا شهر و زندگی انسان‌ها در زمان حال و آینده با مشکل مواجه نشود، طی دهه‌های اخیر رشد فزاینده برنامه‌های توسعه، منجر به هشدارهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شد؛ لذا در پاسخ به بحران‌های ایجاد شده، رویکردها و مفاهیم جدیدی در حوزه‌های مختلف شهری مطرح می‌شود.

کریمی اظهار کرد: امروزه توسعه پایدار به عنوان یکی از این رویکردها در تمام ابعاد اجتماع مدنظر است و برای حرکت در این مسیر و نیل به اهداف مدنظر باید راهکارهایی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طی دهه‌های اخیر تاکید بر محلات، اجتماعات محله‌ای و آغاز برنامه‌ریزی از این سطح در شهرها مطرح شده است، به نظر می‌رسد که توجه به معیارهای پایداری در محلات و برنامه‌ریزی به منظور توسعه در سطح محله، راهکاری مناسب برای ارتقای کیفیت محیط شهر است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: به دلیل برخورد با محیط کوچک‌تری از اجتماع، پیاده‌سازی این اصول به مراتب عینی‌تر و ملموس‌تر خواهد بود، در این میان شهرسازی نوین به عنوان رویکردی جدید در شهرسازی، طیفی کامل از برنامه‌ریزی و طراحی شهری تا معماری را در نظر می‌گیرد که در پاسخ به محلات ناپایدار به وجود آمده، شکل گرفته است.

کد خبر 640693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.