ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تا پایان هفته نوزدهم لیگ‌برتر، فقط در سه‌بازی متوالی با ترکیب ثابت مقابل رقبا ظاهر شده و در ۱۵ بازی با ترکیب متفاوت به‌میدان رفته که در کل ۴۱ جابه‌جایی داشته که فقط ۴.۵ درصد آن اجباری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل بیست‌ودوم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال کشورمان ۱۹ هفته پرفراز و نشیب را پشت‌سر گذاشته است و در هفته جاری تیم‌ها بیستمین بازی خود را به‌انجام خواهند رساند؛ مدعیان کسب مقام قهرمانی خودشان را از سایر تیم‌ها متمایز کرده‌اند و در انتهای جدول نیز تیم‌های زیادی به چشم نمی‌خورند که برای بقا، با یکدیگر دست‌وپنجه نرم کنند. اما در میانه‌های جدول تعداد پرشماری از تیم‌ها وجود دارند که برای رسیدن به جایگاهی بالاتر، به رقابت می‌پردازند.

در این بین، تیم فوتبال ذوب‌آهن که در نیم‌فصل اول به‌دنبال رسیدن به رده‌های پنجم و ششم جدول بود، رفته‌رفته با نتایج ناامیدکننده در هفته‌های اخیر که به هفت‌هفته نبردن ختم شده است، به‌طرز عجیبی جایگاه خود را از دست داد و سقوط چند پله‌ای، گاندوهای اصفهانی را اکنون در رده سیزدهم جدول قرار داده است.

اگر بخواهیم به یکی از دلایل ناکامی ذوب‌آهن در هفته‌های اخیر و نتایج سینوسی که در فصل جاری کسب کرده اشاره کنیم؛ ترکیب نه‌چندان ثابت و حضور بازیکنان پرشمار آن‌هم به‌طور نامنظم، منجر به این شده که مهدی تارتار نتواند تیمش را آن‌طور که باید هدایت کند و سردرگمی ماحصل این شده که با آمار بسیار ضعیف در خط‌حمله و خط‌دفاع، ذوب‌آهن باز هم به پایین جدول تنزل پیدا کند.

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

در ادامه ترکیب ابتدایی تیم فوتبال ذوب‌آهن در ۱۹ هفته لیگ‌برتر که توسط مهدی تارتار انتخاب و روانه بازی‌ها شده است را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد:

هفته اول؛ ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس تهران

حبیب فرعباسی، سیدمحمد قریشی، پویا پورعلی، نادر محمدی، آرمان قاسمی، مسعود ابراهیم‌زاده، سجاد آشوری، صادق صادقی، امیرحسین رنگرزجدی، سجاد جعفری و سعید باقرپسند.

* حضور دو بازیکن تازه‌وارد (نادر محمدی و امیرحسین رنگرزجدی) در نخستین بازی فصل

هفته دوم؛ ذوب‌آهن مقابل تراکتور تبریز

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، مسعود ابراهیم‌زاده، پویا پورعلی، سجاد آشوری، صادق صادقی، آرمان قاسمی، امیرحسین رنگرزجدی، سجاد جعفری و سعید باقرپسند.

* حامد نورمحمدی به‌جای نادر محمدی (محروم)

هفته سوم؛ ذوب‌آهن مقابل مس رفسنجان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، پویا پورعلی، مسعود ابراهیم‌زاده، سجاد آشوری، صادق صادقی، آرمان اکوان، آرمان قاسمی، امیرحسین رنگرزجدی، سجاد جعفری و محمدرضا سلیمانی.

* آرمان اکوان به‌جای سیدمحمد قریشی (مصدوم)

* محمدرضا سلیمانی به‌جای سعید باقرپسند (مصدوم)

هفته چهارم؛ ذوب‌آهن مقابل ملوان بندرانزلی

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، آرمان قاسمی، پویا پورعلی، امیرحسین صدقی، امیرحسین رنگرزجدی، مسعود ابراهیم‌زاده، سجاد آشوری، سجاد جعفری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* امیرحسین صدقی به‌جای آرمان اکوان و سیدمحمد قریشی

* محمدحسین اسلامی به‌جای صادق صادقی

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

هفته پنجم؛ ذوب‌آهن مقابل سپاهان اصفهان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان قاسمی، پویا پورعلی، محمدامین درویشی، امیرحسین رنگرزجدی، محمدعلی فرامرزی، سجاد آشوری، سجاد جعفری و محمدرضا سلیمانی.

* سیدمحمد قریشی به‌جای آرمان اکوان و امیرحسین صدقی

* محمدعلی فرامرزی به‌جای مسعود ابراهیم‌زاده (مصدوم)

* محمدامین درویشی به‌جای محمدحسین اسلامی

هفته ششم؛ ذوب‌آهن مقابل مس کرمان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، آرمان قاسمی، پویا پورعلی، امیرحسین صدقی، محمدعلی فرامرزی، سیدمحمد قریشی، سجاد آشوری، سجاد جعفری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* امیرحسین صدقی به‌جای امیرحسین رنگرزجدی

* محمدحسین اسلامی به‌جای محمدامین درویشی

هفته هفتم؛ ذوب‌آهن مقابل پیکان تهران

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان قاسمی، امیرحسین صدقی، امیرحسین رنگرزجدی، سجاد جعفری، محمد سلطانی‌مهر، سجاد آشوری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* امیرحسین رنگرزجدی به‌جای محمدعلی فرامرزی

* محمد سلطانی‌مهر به‌جای پویا پورعلی

هفته هشتم؛ ذوب‌آهن مقابل نساجی مازندران

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، امیرحسین صدقی، آرمان قاسمی، امیرحسین رنگرزجدی، محمد سلطانی‌مهر، سجاد جعفری، سجاد آشوری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* نخستین ترکیب بدون تغییر ذوب‌آهن پس از هفت‌هفته

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

هفته نهم؛ ذوب‌آهن مقابل استقلال تهران

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان قاسمی، امیرحسین رنگرزجدی، سجاد جعفری، امیرحسین صدقی، محمد سلطانی‌مهر، سجاد آشوری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* ترکیب بدون تغییر ذوب‌آهن برای دومین هفته متوالی

هفته دهم؛ ذوب‌آهن مقابل گل‌گهر سیرجان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، آرمان قاسمی، سیدمحمد قریشی‌، امیرحسین رنگرزجدی، امیرحسین صدقی، صادق صادقی، محمد سلطانی‌مهر، سجاد آشوری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* صادق صادقی به‌جای سجاد جعفری

هفته یازدهم؛ ذوب‌آهن مقابل نفت مسجدسلیمان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، پویا پورعلی، آرمان اکوان، امیرحسین رنگرزجدی، محمدعلی فرامرزی، محمد سلطانی‌مهر، سجاد آشوری، صادق صادقی، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* پویا پورعلی به‌جای آرمان قاسمی

* آرمان اکوان به‌جای سیدمحمد قریشی

* محمدعلی فرامرزی به‌جای امیرحسین صدقی

هفته دوازدهم؛ ذوب‌آهن مقابل آلومینیوم اراک

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، نادر محمدی، امیرحسین صدقی، آرمان اکوان، امیرحسین رنگرزجدی، محمد سلطانی‌مهر، صادق صادقی، محمدامین درویشی، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* نادر محمدی به‌جای محمدعلی فرامرزی

* امیرحسین صدقی به‌جای پویا پورعلی (مصدوم)

* محمدامین درویشی به‌جای سجاد آشوری (مصدوم)

هفته سیزدهم؛ ذوب‌آهن مقابل فولاد خوزستان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، نادر محمدی، امیرحسین صدقی، امیرحسین رنگرزجدی، محمد سلطانی‌مهر، صادق صادقی، محمدامین درویشی، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* سیدمحمد قریشی به‌جای آرمان اکوان

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

هفته چهاردهم؛ ذوب‌آهن مقابل صنعت‌نفت آبادان

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان اکوان، محمدعلی فرامرزی، امیرحسین رنگرزجدی، محمد سلطانی‌مهر، صادق صادقی، محمدامین درویشی، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* آرمان اکوان به‌جای نادر محمدی (محروم)

* محمدعلی فرامرزی به‌جای امیرحسین صدقی

هفته پانزدهم؛ ذوب‌آهن مقابل هوادار تهران

پارسا جعفری، سیدمحمد قریشی، نادر محمدی، آرمان اکوان، امیرحسین رنگرزجدی، امیرحسین صدقی، صادق صادقی، محمد سلطانی‌مهر، محمدامین درویشی، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* پارسا جعفری به‌جای حبیب فرعباسی (مصدوم)

* نادر محمدی به‌جای حامد نورمحمدی

* امیرحسین صدقی به‌جای محمدعلی فرامرزی

هفته شانزدهم؛ ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس تهران (دور برگشت)

حبیب فرعباسی، امیرحسین صدقی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، پویا پورعلی، آرمان اکوان، محمدامین درویشی، امیرحسین رنگرزجدی، محمدحسین اسلامی، سجاد جعفری و محمدرضا سلیمانی.

* حبیب فرعباسی به‌جای پارسا جعفری

* حامد نورمحمدی به‌جای نادر محمدی

* سجاد جعفری به‌جای صادق صادقی

* پویا پورعلی به‌جای محمد سلطانی‌مهر

هفته هفدهم؛ ذوب‌آهن مقابل تراکتور تبریز (دور برگشت)

پارسا جعفری، امیرحسین صدقی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان اکوان، پویا پورعلی، امیرحسین رنگرزجدی، سامان نریمان‌جهان، سجاد جعفری، محمدحسین اسلامی و محمدرضا سلیمانی.

* پارسا جعفری به‌جای حبیب فرعباسی (محروم)

* سامان نریمان‌جهان به‌جای محمدامین درویشی

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

هفته هجدهم؛ ذوب‌آهن مقابل مس رفسنجان (دور برگشت)

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، سیدمحمد قریشی، آرمان اکوان، سجاد آشوری، امیرحسین رنگرزجدی، جلال مداحی، محمد سلطانی‌مهر، محمدحسین اسلامی، عرفان معصومی و شهرام سالاری.

* حبیب فرعباسی به‌جای پارسا جعفری

* جلال مداحی به‌جای امیرحسین صدقی

* شهرام سالاری به‌جای محمدرضا سلیمانی

* عرفان معصومی به‌جای سجاد جعفری

* محمد سلطانی‌مهر به‌جای پویا پورعلی

* سجاد آشوری به‌جای سامان نریمان‌جهان

هفته نوزدهم؛ ذوب‌آهن مقابل ملوان بندرانزلی (دور برگشت)

حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، آرمان اکوان، امیرحسین رنگرزجدی، پویا پورعلی، جلال مداحی، صادق صادقی، سجاد آشوری، روح‌الله سیف‌اللهی، عرفان معصومی و محمدرضا سلیمانی.

* صادق صادقی به‌جای محمد سلطانی‌مهر

* روح‌الله سیف‌اللهی به‌جای محمدحسین اسلامی

* محمدرضا سلیمانی به‌جای شهرام سالاری

* پویا پورعلی به‌جای سیدمحمد قریشی

از میان تمام ترکیب‌های ۱۱ نفره‌ای که مهدی تارتار برای ۱۹ هفته اخیر فصل‌جاری لیگ‌برتر معرفی کرده و به زمین فرستاده است، فقط ترکیب ثابت دو بازی با هفته قبل آن مشابه بوده و در ۱۶ هفته دیگر (به‌غیر از بازی هفته اول) ذوب‌آهن با دست‌کم یک‌تغییر مقابل رقبا قرار گرفته است. برای تیمی در سطح نخست فوتبال ایران این حجم از تغییرات که ۸۰ درصد آن در خط‌دفاعی بوده، شاید اصلاً قابل‌دفاع نباشد و علامت‌سوال بزرگی را در اذهان به‌وجود می‌آورد. ضمن اینکه تمام این جابه‌جایی‌ها صرفاً ترکیب‌های ابتدایی هر بازی است و تعویض‌هایی که در طول ۹۰ دقیقه انجام گرفته در این گزارش مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است که اگر آن‌ها را نیز مدنظر قرار می‌دادیم این آمار سرسام‌آور و عجیب‌تر می‌شد.

ذوب آهن با ترکیب ثابت و بدون جابه‌جایی غریبه است!

به تعبیر دیگر، تیم فوتبال ذوب‌آهن در ۱۵ هفته، در ترکیب ابتدایی خود ۴۱ تغییر داشته که فقط ۴.۵ درصد از این تغییرات، اجباری (محروم و مصدوم) بوده است. ضمن اینکه از این همه تغییرات ذوب‌آهن سود چندانی نبرده و هرچقدر که با تغییرات کمتری پا به میدان گذاشته نتایج بهتری کسب کرده است. حال اینکه واقعاً چه الزامی وجود دارد که برای هر بازی مهدی تارتار حداقل یک تا شش بازیکن را باهم جابه‌جا می‌کند و با اعمال این‌همه تغییرات به‌دنبال چه می‌گردد را باید از خود این سرمربی پرس‌وجو کرد. علاوه‌بر اینکه در هفته‌های اخیر انتقادات زیادی درخصوص جابه‌جایی بیشتر از ۳۰ بازیکن در ذوب‌آهن و حدوداً ۱۵۰ بازیکن در چهارونیم‌فصل توسط مهدی تارتار به وی وارد می‌شود و در تحلیل دقیق‌تر، تغییرات بازی‌به‌بازی هم در نوع خود بسیار جالب‌توجه هستند.

منطقی نیست بگوییم هنوز کادر فنی ذوب‌آهن ترکیب مدنظر خود را پیدا نکرده است، چرا که با ۶۰ درصد این بازیکنان از فصل گذشته کار کرده و سایر بازیکنان این تیم هم از ابتدای فصل در جمع گاندوها حضور دارند و با گذشت ۱۹ هفته هر سرمربی‌ای که باشد به سیستم و ترکیب مدنظر خود برای کسب نتیجه خواهد رسید. حال ذوب‌آهن که هفت هفته است رنگ پیروزی را ندیده و هر هفته به قعر نزدیک‌تر می‌شود، سه‌شنبه باید در نقش‌جهان مقابل سپاهان، حساس‌ترین دربی اصفهان را برگزار کند و باید دید در دربی نصف‌جهان این سرمربی قرار است چند تغییر دیگر در ترکیب اصلی به‌وجود بیاورد. بدون‌شک کسب نتیجه در آن بازی که بسیار هم سخت است، آخرین فرصت مهدی تارتار برای ماندن در ذوب‌آهن خواهد بود.

کد خبر 640528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.