مشهورترین مخترعان زن تاریخ را بشناسید

اگرچه بسیاری از مردم دنیا، مردان را به عنوان مخترعان بزرگ جهان می‌شناسند، با این حال زنان بیشماری نیز توانسته‌اند با اختراعات خود زندگی بشر را متحول کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان پیدایش بشر تا امروز، همواره تبعیض‌های بسیاری میان مردان و زنان در نقاط مختلف دنیا برای حضور در جوامع حاکم بوده است، با این حال بسیاری از زنان تلاش کرده‌اند دوش به دوش مردان و حتی موفق‌تر از آن‌ها، زندگی بشر را به‌طور مثبت متحول کنند. در این میان، زنان مخترع با نوآوری‌های بی‌نظیر خود، ادامه زندگی را برای ساکنان کره خاکی تسهیل کرده‌اند، ضمن این‌که نام خود را به عنوان موفق‌ترین افراد تاریخ به‌ثبت رسانده‌اند. در ادامه به معرفی مشهورترین زنان تاریخ پرداخته می‌شود که با ابتکارات خود، نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی بشر کمک کرده‌اند، بلکه سایر زنان سراسر دنیا را برای تلاش تحت تأثیر قرار داده‌اند.

شرلی ان جکسون

شرلی جکسون یک سیاست‌مدار اهل ایالات متحده آمریکا که توانسته است نام خود را به عنوان اولین زن سیاه‌پوست آمریکایی-آفریقایی برای فارغ‌التحصیلی از مؤسسه فناوری ماساچوست به ثبت برساند. وی هجدهمین رئیس مؤسسه پلی تکنیک رنسیلر و دومین زن سیاه‌پوست دارای مدرک دکترای فیزیک محسوب می‌شود که توانست در سال ۱۹۷۳، در رشته فیزیک هسته‌ای از مؤسسه فناوری ماساچوست فارغ‌التحصیل شود.

والدین شرلی مهم‌ترین نقش را در برانگیختن وی برای کسب دانش ایفا کردند و او را به گونه‌ای پرورش دادند تا برای رسیدن به آن‌چه در ذهن خود آرزو می‌کند، بجنگد.

شرلی جکسون طی دورانی که در آزمایشگاه‌های بل، یک آزمایشگاه بسیار پیشرفته و باسابقه که توسط گراهام بل در سال ۱۸۸۰ تأسیس شد، به توسعه فناوری‌های بسیاری کمک کرد و اولین سیستم تلفن همراه و فیبر نوری را توسعه داد. وی همچنین اقدامات خلاقانه‌ای را در زمینه تأثیر میدان مغناطیسی بر سلامت انسان انجام داد که نتیجه تلاش‌های او باعث شد بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۹۵ شرلی جکسون را به عنوان رئیس کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا منصوب کند. وی به مدت چهار سال این سمت را حفظ کرد و توانست طی دوران مدیریت خود، مزایای بسیاری را در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای به ارمغان آورد.

مجله تایم آمریکا، شرلی جکسون را به عنوان الگوی برتر و نهایی تاریخ علم برای زنان سراسر دنیا معرفی کرد و در سال ۱۹۹۹ وی جز اعضای برتر " تالار ملی مشاهیر زنان آمریکا" شد.

ماریا تلکس

ماریا تلکس، یک فیزیک‌دان و مخترع اهل مجارستان بود که در مؤسسه فناوری ماساچوست توانست به مطالعه در مورد ذخیره انرژی خورشیدی با استفاده از سولفات سدیم بپردازد و در نهایت، سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای استفاده در سازه‌ها توسعه دهد. البته پیش از این، وی از دانشگاه فناوری بوداپست مجارستان در رشته شیمی و مهندسی شیمی فارغ‌التحصیل شد و طی دوران تحصیل خود، توانست تحقیقات بیشماری را در زمینه ترمودینامیک و تولید انرژی خورشیدی انجام دهد.

وی در سال ۱۹۴۷ اولین دستگاه تهویه هوا را توسعه داد که از نور خورشید برای تأمین نیروی خود بهره می‌گرفت که همین اختراع نام تلکس را در لیست بهترین مخترعان آمریکا قرار داد. به لطف اختراع تلکس، "داور هاوس" در ماساچوست اولین سازه جهان بود که به طور کامل از انرژی خورشیدی برای تأمین انرژی در آن بهره گرفته شد و نتیجه بسیار موفقیت‌آمیز بود.

تلکس طی دوران جنگ جهانی دوم با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی به ساخت ابزار تقطیر پرداخت و توانست جان بسیاری از ملوان‌ها و خلبان‌های آن دوران را نجات دهد.

ماری کوری

ماری سالومئا اسکودوفسکا کوری، یک فیزیک‌دان و شیمی‌دان اهل ورشو در لهستان، با تابعیت فرانسوی بود که نام خود را به عنوان یکی از پیشگامان پژوهش در زمینه واپاشی هسته‌ای به ثبت رساند و توانست اولین جایزه نوبل زنان تاریخ را از آن خود کند. وی همچنین چهارمین فرد و دومین زن تاریخ بود که برای دو رشته متفاوت فیزیک و شیمی برنده جایزه نوبل شد و توانست دستاوردهای بسیاری را در این دو رشته کسب کند.

ماری کوری از کودکی به مطالعه و کسب دانش علاقه بسیاری داشت و طی دوران اشغال روسیه به طور غیرقانونی در کلاس‌های آموزشی بسیاری شرکت کرد. کوری با وجود محدودیت‌های سیاسی حاکم بر جامعه خود توانست در رشته‌های ریاضیات و شیمی از دانشگاه دولتی پاریس سوربن فرانسه فارغ‌التحصیل شود و در آن‌جا با پیر کوری، از پیشگامان فرانسوی عرصه بلورشناسی، مغناطیس و رادیو اکتیویته ازدواج کند.

ماری کوری به همراه همسر خود مطالعات بسیاری را انجام دادند و توانستند دو عنصر شیمیایی رادیوم و پولونیم را کشف کنند، ضمن این‌که اختراع واژه "پرتو زدایی" توسط این دو اتفاق افتاد.

طی جنگ جهانی اول، ماری کوری به ایجاد ایستگاه‌های اشعه ایکس سیار در سراسر میدان‌های جنگ فرانسه پرداخت و از این طریق توانست به درمان مؤثر زخم‌های سربازان کمک زیادی کند که به دنبال آن، درمان از طریق اشعه ایکس تا به امروز از ابزارهای مهم پزشکی به‌شمار رفته است.

ایدا لاولیس

آگوستا ایدا کینگ کنتس لاولیس، فرزند لورد بایرون شاعر دوران رومانتیک، یکی از ریاضی‌دانان و نویسندگان بریتانیایی بود که اولین برنامه رایانه‌ای را توسعه داد. موفقیت‌های لاولیس در زمینه رایانه به حدی زیاد بود که نام او به عنوان "بانوی اول کامپیوتر" جهان ثبت شد، ضمن این‌که وی در زمینه شعر و ادبیات نیز از استعداد بالایی برخوردار بود که بسیاری از منتقدان علت موفقیت وی در این زمینه را به استعداد خانوادگی وی در شعر سرایی نسبت داده‌اند.

ایدا لاولیس که در زمان تولد خود آگوستا ایدا بایرون نام گرفت، از دوران کودکی زیر نظر مادر خود و در خانه خواندن و نوشتن را آموخت، به ویژه در زمینه ریاضیات و علوم، مهارت‌های بسیاری را کسب کرد. آگوستا ایدا از دوستان نزدیک و مشوقان چارلز ببیج، فیلسوف، ریاضیدان و اولین ارائه‌دهنده ایده ماشین حساب برنامه‌پذیر بود که توانست با همکاری او چند برنامه برای ماشین تفاضلی و ماشین تحلیلی بابیج تهیه کند.

کد خبر 640449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.