توانایی فکری بانوان ایرانی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر گفت: به برکت انقلاب اسلامی زنان عهده‌دار مسئولیت‌های اجتماعی شدند و به عنوان نیمی از جامعه در همه عرصه‌ها حضور چشم‌گیر داشتند، توانایی فکری زنان ما هرگز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و این ستودنی است.

مجتبی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جایگاه ایران در طی ۴۴ سال پس از انقلاب از منظر علمی، اظهار کرد: ایران جایگاه بسیار خوبی دارد، رتبه ۱۶ یا ۱۷ در دنیا از نظر علمی که مکرر بدان اشاره شده و واقعاً جایگاه خوبی است؛ در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت‌های زیادی بودیم که ستودنی است هرچند تا رسیدن به جایگاه اصلی بازهم فاصله داریم.

تلاش‌های دشمنان به جایی نرسیده است

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روند پیشرفت ایران خاطر نشان کرد: تهدید و فرصت را خداوند دوشادوش هم قرار داده، همیشه هرجا تهدیدی هست در کنارش فرصتی نیز وجود دارد؛ بنابراین به برکت نظام اسلامی، رهبر انقلاب و پشتوانه معنوی انقلاب تهدیدهایی که برای کشور ما بود عمدتاً به فرصت تبدیل شده. دشمن هر تلاشی که می‌توانسته برای محدود کردن و جلوگیری از پیشرفت ما انجام داده ولی خوشبختانه هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

رییس دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر در رابطه با رشد مراکز علمی و بنیه علمی دانشجویان طی ۴۴ سال اخیر، گفت: انقلاب اسلامی با رویکرد تحول ذهن و فکر افراد شکل گرفت؛ دعوت اسلام به علم و دانش فوق‌العاده است. نگاه امام راحل به رشد علم و دانش و دستور ایشان برای شکل‌گیری بعضی مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد، حمایت‌های ایشان، بیدار شدن فکر افراد به برکت انقلاب اسلامی همچنین نیاز روزافزون جامعه به علم، دانش، فناوری و مراودات بین المللی زمینه توسعه دانشگاه‌ها را در کشور ما فراهم کرد.

جعفری با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های علمی تشریح کرد: دستاوردها متنوع است، در حوزه‌های مورد نیاز امروز مانند نانو، تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هسته‌ای و فیزیک و شیمی حتی در حوزه‌های علوم انسانی، روانشناسی، جامعه شناسی و مطالعات بین رشته‌ای، در حوزه‌های پزشکی و موشکی همه این حوزه‌ها شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیر هستیم.

وی افزود: زمانی یک موشک به فضا پرتاب می‌شود شاید ۱۰ حوزه علمی در کنار هم قرار می‌گیرد تا این موشک به نقطه مطلوب می‌رسد بنابراین باید از این زاویه هم به دستاوردها نگاه کرد که علوم مختلف باید در کنار هم قرار گیرد تا یک دستاورد مدرن خود را نشان دهد که نشان دهنده پیشرفت ما در حوزه‌های مختلف علمی است.

رییس دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر با بیان اینکه خروج نخبگان از کشور معلول عوامل مختلفی است، گفت: بروکراسی اداری ما دست و پاگیر است و برای نخبگان ایجاد مزاحمت می‌کند؛ با وجود یک دولت انقلابی بسیاری از این مشکلات می‌تواند رفع شود. بخشی دیگر عوامل مهاجرت نخبگان ناشی از ایجاد نگاه جذاب و در باغ سبزی است که برای کشورهای دیگر نشان داده می‌شود درحالی که این‌گونه نیست و گاهی مشاهده می‌کنیم افرادی که مهاجرت می‌کنند، پشیمان می‌شوند و متوجه امتیازات کشور خودشان می‌شوند.

جعفری ادامه داد: در هر صورت باید زمینه بازگشت نخبگان را اولاً از طریق اصلاح بوروکراسی و ثانیاً با بها دادن به نخبگان و اندیشمندان فراهم کنیم. تسهیل حضور نخبگان در کشور باعث می‌شود احساس کنند که از ظرفیت‌شان در کشور استفاده می‌شود تا در ادامه سیر بازگشت نخبگان به کشور حادث شود.

بوروکراسی نامناسبی که در کشور وجود دارد

وی با توجه به شعار سال "اشتغال، دانش‌بنیان، کارآفرین" در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در این مهم موفق بوده‌ایم تشریح کرد: با حمایت‌هایی که دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و رفع نیاز و برداشتن موانع، بخش مهمی از کار اتفاق افتاده بنابراین به دلیل بوروکراسی نامناسبی که در کشور ما وجود دارد بخش زیادی از این راه باقی مانده که امیدواریم این مهم با همت مسئولین رفع شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر در خصوص مقایسه جایگاه بانوان ایرانی در عرصه علم قبل و بعد از انقلاب، با بیان اینکه این جایگاه قابل مقایسه با قبل نیست، اظهار کرد: زنان محروم از تحصیل بودند و وضعیت رشد و پیشرفت علمی در مقایسه با مردان واقعاً تاسف‌آور بود، مردان منع فرهنگی در جامعه نداشتند ولی برای زنان به صراحت قابل مشاهده بود. به برکت انقلاب اسلامی زنان عهده‌دار مسئولیت‌های اجتماعی شدند و به عنوان نیمی از جامعه در همه عرصه‌ها حضور چشم‌گیر داشتند، توانایی فکری زنان ما هرگز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و این ستودنی است.

کد خبر 640384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.