پیش‌نمایش اندروید ۱۴ منتشر شد/ تجهیز ۴۷ روستا به اینترنت پرسرعت

«نخستین نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ با بهبودهایی همراه است که منجر به کاهش مصرف انرژی دستگاه می‌شود و شارژدهی را افزایش می‌دهد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار پیش‌نمایش اندروید ۱۴، آغاز عرضه آپدیت MIUI برای گوشی‌های پوکو شیائومی، ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری گوگل، معرفی بلندگوی بلوتوثی JBL Pulse5، تجهیز ۴۷ روستا به اینترنت پرسرعت و کمک هوش‌مصنوعی گوگل به خودروهای برقی جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

انتشار پیش نمایش اندروید ۱۴

شرکت گوگل نسخه پیش‌نمایش برای توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ را نخستین‌بار در گوشی‌های پیکسل خود منتشر کرد. در اندروید ۱۴ می‌توان اندازه فونت‌ها را در گوشی پیکسل تا ۲۰۰ درصد افزایش داد. تا پیش از این کاربران قادر به افزایش ۱۳۰ درصدی اندازه فونت‌ها بوده‌اند. در این نسخه همچنین دسترسی‌پذیری، مصرف باتری و امنیت در اولویت قرار گرفته است.

نخستین نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ با بهبودهایی همراه است که منجر به کاهش مصرف انرژی دستگاه می‌شود و شارژدهی را افزایش می‌دهد؛ این سیستم‌عامل مانع از سایدلودینگ اپ‌های قدیمی می‌شود. سایدلودینگ قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌هایی که می‌خواهید در Android TV داشته باشید، اما آن را در فروشگاه پلی استور یافت نمی‌کنید به‌راحتی نصب و از آن‌ها استفاده کنید.

عرضه آپدیت MIUI برای گوشی‌های پوکو شیائومی

پوکو به‌عنوان برند فرعی شیائومی توانسته در سال‌های اخیر گوشی‌های خوبی روانه بازار کند و حالا قرار است گوشی‌های این شرکت رابط کاربری جدید MIUI 14 را دریافت کنند. شیائومی چند روز پیش گوشی‌های پوکو X5 و X5 پرو را به‌ترتیب با رابط کاربری MIUI 13 و MIUI 14 معرفی کرد و به این ترتیب، X5 پرو تبدیل به اولین گوشی شیائومی شد که در بازارهای جهانی با MIUI 14 معرفی شد.

در ادامه، ده‌ها گوشی دیگر پوکو آپدیت MIUI 14 را دریافت می‌کنند. البته همه این گوشی‌ها اندروید ۱۳ را دریافت نخواهند کرد؛ مدل‌هایی پوکو M2 و پوکو F2 پرو کماکان از اندروید ۱۲ استفاده خواهند کرد. پوکو هنوز زمان دقیق عرضه MIUI 14 را برای گوشی‌های خود اعلام نکرده، اما این شرکت اخیراً شروع به عرضه نسخه بتا پایدار MIUI 14 برای پوکو F4 کرده بود.

پوکو رابط کاربری MIUI 14 را ابتدا برای گوشی‌های پرچم‌دار خود منتشر خواهد کرد سپس نوبت به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده این شرکت خواهد رسید.

ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری گوگل

اشتباه چت‌بات هوش مصنوعی گوگل Bard در ارائه پاسخ به برخی سوالات علمی به ضرر هنگفت ۱۰۰ میلیارد دلاری برای این شرکت منجر شد. گوگل اخیراً برای رقابت با هوش مصنوعی ChatGPT از چت‌بات جدیدی به نام Bard رونمایی کرد که قرار است طی هفته‌های آینده در دسترس عموم قرار گیرد البته این ابزار شروع چندان موفقی را تجربه نکرده زیرا اولین نسخه پیش‌نمایش آن در ارائه پاسخ‌های علمی خطا داشت.

گوگل برای نمایش قدرت چت‌بات Bard در رویداد خود، سوالات علمی از آن پرسید که ظاهراً این هوش مصنوعی پاسخ یکی از آن‌ها را به‌اشتباه ارائه داد. همین موضوع کافی بود تا ارزش بازار غول جستجوی اینترنت در یک‌شب حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد. ظاهراً سرمایه‌گذاران نگران هستند هوش مصنوعی Bard ازنظر عملکرد در سطحی پایین‌تر از بینگ جدید مبتنی‌بر ChatGPT مایکروسافت قرار گیرد.

معرفی بلندگوی بلوتوثی JBL Pulse5

شرکت JBL بلندگوی جدیدی را به مجموعه بلندگوهای بلوتوثی قابل حمل خود اضافه کرده است. جدیدترین محصول این شرکت JBL Pulse 5 نام دارد که دارای ساختار بادوام و کاملاً ضد آب است. این بلندگو با سیستم صوتی ۳۰ واتی عرضه می‌شود، با بلوتوث ۵.۳ سازگار است و از کدک SBC پشتیبانی می‌کند. ابعاد آن ۵.۲* ۴.۲ * ۸.۵ اینچ و وزن آن ۱.۴۹ کیلوگرم است.

طراحی بلندگوی بلوتوثی JBL Pulse 5 مانند یک شمع دیجیتالی است. تقریباً همه بدنه اسپیکر با LED پوشانده شده است که می‌تواند انیمیشن‌های مختلف را نشان دهد یا حتی با موسیقی همگام شود. این دستگاه دارای یک ووفر ۲.۵ اینچی ۳۰ واتی و یک توئیتر ۰.۶ اینچی ۱۰ واتی ۱۶ میلی‌متری است. انرژی مورد نیاز آن نیز با استفاده از یک باتری لیتیوم یونی ۷۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی پشتیبانی می‌شود که زمان پخش تا ۱۲ ساعت را ارائه می‌دهد و فقط در عرض چهار ساعت به صورت کامل شارژ می‌شود.

تجهیز ۴۷ روستا به اینترنت پرسرعت

در حوزه روستایی از هفته دولت تاکنون ۴۷ روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شد. به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات استان خراسان شمالی فیبر نوری با کمک فناوری اطلاعات استان در سال آینده هزار کیلومتر اجرا می‌شود و پهنای باند اینترنت و آنتن دهی در مناطق کمتر برخوردار بهبود می‌یابد.

به گفته وی اتصال شبکه‌های شهری و برون شهری به اینترنت انجام شده است و در سال ۱۴۰۱ همه روستای هدف گردشگری شناسایی و به اینترنت پرسرعت متصل شدند. در بحث فیبری نوری شبکه گسترده‌ای برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

کمک هوش‌مصنوعی گوگل به خودروهای برقی

کریس فیلیپس، رئیس واحد مپ شرکت گوگل در خلال یک گردهمایی در پاریس اظهار کرد: به‌روزرسانی ابزار مپ به رانندگان خودروهای الکتریکی کمک خواهد کرد تا خودروهای خودرو را سریع‌تر شارژ کنند. قابلیت‌های پیشرفته جدید شامل استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه‌های شارژ خواهد بود. از جمله این قابلیت‌ها یک «فیلتر جدید شارژ بسیار سریع» است که به گفته فیلیپس می‌تواند به خودرو کمک کند تا «در کمتر از ۴۰ دقیقه» شارژ شده و به مسیر اصلی خود بازگردد.

فیلیپس با بیان اینکه گوگل از هوش مصنوعی برای پیشنهاد بهترین ایستگاه شارژ استفاده خواهد کرد، افزود: شاهد استقبال هرچه بیشتر رانندگان از خودروهای الکتریکی هستیم و بنابراین ویژگی‌های جدید مپ را برای خودروهای الکتریکی راه‌اندازی می‌کنیم تا مطمئن شویم که شما شارژ کافی را در اختیار دارید صرف نظر از اینکه به کدام سمت در حرکت هستید.

کد خبر 640179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.