۱۳ درصد از مرگ و میرها ناشی از مصرف سیگار/ تبعیض در حوزه سلامت قابل تحمل نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در شاخص سیگار وضع خوبی نداریم که به دلیل نبود وضع مالیات بر سیگار و ارزان بودن آن است، گفت: ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کشور به دلیل سیگار اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی امروز _پنجشنبه بیستم بهمن_ در مراسم کشوری روز بهورز که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بهورزان جزو مردمی‌ترین نیروی حوزه سلامت کشور هستند که زحمات شبانه‌روزی آن‌ها موجب ارتقا و سلامت مردم می‌شود.

وی افزود: امروزه بهورز مقدس‌ترین نیروی سلامت کشور است، خدمت بهورزان موجب سلامت مردم می‌شود و در واقع مجاهد فی سبیل الله هستند، امروزه توجه به بهورزان یکی از بزرگترین شاخص‌ها در مدیریت‌های دانشگاهی و خدمات بهداشتی و درمانی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگر در نظام جمهوری اسلامی ایران از ما بپرسند چه دستاوردهایی داشتید؟، یکی از بزرگترین دستاوردهای ما، حوزه سلامت است، تصریح کرد: با شاخص‌های موجود، می‌توان گفت در ۴۳ سال بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی در حوزه سلامت داشتیم، رتبه بالای سلامت در منطقه و دنیا را داریم. اوایل انقلاب شبکه درمان نداشتیم، پزشکان بی‌کیفیت خارجی از پاکستان و هند که پزشک نبودند در مناطق مختلف کشور حضور داشتند و شاخص‌ها در زمینه مرگ‌ومیر مادران و نوزادان، شیوع بیماری‌های واگیردار و امید به زندگی در وضعیت بدی قرار داشتند.

وی افزود: بعد از انقلاب با جنگ تحمیلی و دسیسه‌های دشمن مواجه شدیم، اما مجاهدان حوزه سلامت پایداری کردند و توانستیم این شاخص‌ها را ارتقا دهیم، در سال ۶۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد که این ادغام برکات زیادی داشت.

عین‌اللهی ادامه داد: پاسخگویی به جامعه و جامعه‌‎ محوری، گسترش خدمات بهداشتی و درمانی، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، افزایش تعداد دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و رشته‌ها، افزایش نیروی انسانی، افزایش عرصه و محیط‌های آموزشی، توسعه کمی و کیفی فناوری‌های آموزشی، بازنگری برنامه‌های آموزشی، افزایش تعداد دانش‌آموختگان، افزایش تعداد مقالات و مراکز پژوهشی، جامعه‌نگر شدن آموزش، توجه به عدالت اجتماعی و تربیت نیروی انسانی بومی از جمله دستاوردهای این حوزه بود.

وی با اشاره به اینکه بهترین و مهم‌ترین دستاورد انقلاب، ایجاد شبکه‌های بهداشت و درمان و تربیت نیروی انسانی برخاسته از جامعه با نگاه جامعه‌محوری به عنوان بهورز است، اضافه کرد: بهورزها و مراقبان سلامت به عنوان خط اول نظام سلامت حضور دارند، یکی از کلماتی که معادل خارجی ندارد، بهورز است. این افتخاری برای ما بوده که این کلمه و ماهیت نیروی انسانی متعلق به جمهوری اسلامی است، بسیاری از کشورها غبطه می‌‎خورند که بهورز ندارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهورزان با آگاهی کامل از فرهنگ و آداب محل زندگی خود در حد اعلای جامعه‌محوری قرار گرفته‌اند، مردم به بهورزان اعتماد کامل دارند و بهورزان دوره‌های آموزشی مبتنی بر شرح وظایف شغلی را پیدا کردند، مهارت کافی دارند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.

امید به زندگی به ۷۵.۷ سال رسیده است

وی افزود: پوشش خدمات بهداشتی بیش از ۹۸ درصد و دسترسی به آب آشامیدنی در روستاها ۹۴ درصد است، امید به زندگی به ۷۵.۷ سال رسیده است. مرگ مادران در ۱۰۰ هزار نفر ۱۸ نفر شده و مرگ کودکان نیز در یک هزار نفر به ۱۶ نفر رسیده است، جمهوری اسلامی ایران در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای منطقه قرار دارد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: در شاخص سیگار وضع خوبی نداریم که به دلیل نبود وضع مالیات بر سیگار و ارزان بودن آن است، ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کشور به دلیل سیگار اتفاق می‌افتد، امیدواریم امسال مالیات بر سیگار را وضع کنند.

تأسیس مدارس جدید بهورزی باید در دستور کار قرار بگیرد

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۱ هزار بهورز در ۱۸ هزار خانه بهداشت داریم که شبکه پیشرفته‌ای است، ۳۹۹۲ دانش‌آموز فراگیر بهورزی در ۲۱۶ مرکز در کشور داریم، تعداد مربیان بهورزی ۱۲۰۰ نفر هستند. لازم است به مدارس بهورزی توجه ویژه شود و مربیانی که در این مدارس کار می‌کنند تقویت شوند، تأسیس مدارس جدید بهورزی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، حدود چهار هزار بهورز جدید جذب کردیم اما کافی نیست، هرچه به تعداد بهورزان اضافه کنیم، ارتقا سلامت بهتر خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دولت مردمی مهم‌ترین برنامه در حوزه سلامت، عدالت و تعالی نظام سلامت است که دو مؤلفه بزرگ دارد، گفت: مؤلفه نخست عدالت است، برای ما قابل تحمل نیست در حوزه سلامت تبعیضی وجود داشته باشد، لازم است امکانات در اقصی نقاط کشور گسترش یابد، مؤلفه دوم تعالی است، هیچ‌وقت نباید به وضع موجود اکتفا کنیم، بلکه باید به دنبال تعالی باشیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه در دولت سیزدهم ۸۵۰ پروژه بهداشتی با زیربنای ۳۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع افتتاح و ۵۰۰ خانه بهداشت را بازسازی کردیم، تا دو ماه آینده دو هزار پروژه بهداشتی را نیز تکمیل می‌کنیم، برای ما قابل تحمل نیست که مراکز و خانه‌های بهداشتی وضعیت نابسامانی داشته باشند.

عین‌اللهی گفت: یکی از اولویت‌های مهم پزشکی خانواده و نظام ارجاع است، خواهش درخواست دادیم نام آن را تغییر دهند، زیرا تنها مؤلفه آن پزشک نیست، بلکه حوزه سلامت باید در این شبکه تعریف شود. این برنامه از دی‌ماه در روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال تکمیل است، سیستم پرونده الکترونیک نیاز به پیشرفت بیشتر دارد اما در حال حاضر نسخه‌‎نویسی الکترونیکی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 640102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.